basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Earthkeepers van Timberland: 100% gerecycleerd

Timberland gelooft sterk in een pure filosofie van één zijn met de natuur. Ultieme blikvanger van het merk is het Eartkeepers-programma, met schoenen en kledij die bijna exclusief uit duurzame, gerecycleerde materialen bestaan. Van schoenzolen uit oude autobanden tot veters van pvc-flessen. De groene filosofie ziet diep geworteld bij dit bekende outdoormerk. Renato Braaf, CEO van Timberland Benelux, vertelt waarom ze het al van in het begin over een ecologische boeggooien.

Groene wortels

“35 jaar geleden kozen we een boom als logo. Vanaf de eerste schoen wilden we producten vervaardigen met respect voor mens en milieu. Niet enkel de natuur, maar ook de mens moet beter worden van deze doorgedreven duurzaamheid. Het resultaat zie je in onze winkels. Op elk product hangt een label met daarop de gebruikte grondstoffen. Je kunt zelfs de hoeveelheid CO2 zien die bij de productie werd verbruikt.”

Earthkeepers: extra duurzaam

Het mooiste voorbeeld van die groene Timberland-filosofie is het Earthkeepers-programma, producten die bijna uitsluitend uit duurzame materialen zijn gemaakt. Alle grondstoffen zijn gerecycleerd en nu aan hun tweede leven toe: schoenzolen van autobanden en latex, jassen uit koffiedrab, veters en voering van pvc-flessen … De Earthkeepers vormen nu al een groot deel van de collectie en het aanbod zal in de toekomst nog worden uitgebreid.

Voorbeeldfunctie

Dat het Timberland menens is met die natuur- en mensvriendelijke aanpak, blijkt uit ook uit andere projecten. Ze organiseren voetbalwedstrijden voor kansarmen, helpen festivals op poten te zetten of buigen zich over daklozenprojecten. Daarnaast koopt Timberland natuurgronden en doet het schenkingen aan natuurbeschermingsorganisaties. Goed bezig, denken wij.