Wandelen

Gaan wandelen is niet alleen rustgevend, het biedt ook nog ontzettend veel andere voordelen. Je gezondheid gaat er op voorruit, het is een goede remedie tegen stress, het is goed voor je nachtrust en niet te vergeten: je krijgt er een goed humeur van! Kortom, geregeld een lange wandeltocht maken is goed voor je. Maar ook iedere dag een halfuurtje gaan wandelen kan een echte boost geven aan je lichaam. Of je nu gaat voor een korte wandeling in het bos of je klaarmaakt voor een intensieve trekkingtocht in de bergen. Met de juiste uitrusting ben je op alles voorbereid. Kies de juiste wandelschoenen, -kleding en -accessoires en geniet in alle comfort van je wandeltocht.

Meer over je wandeluitrusting

Ik ga wandelen en ik neem mee:

Voor wie regelmatig gaat wandelen maakt de juiste wandeluitrusting een wereld van verschil. Ben je je aan het voorbereiden op je volgende wandelvakantie of stevige wandeltocht? Met deze uitrusting ben je klaar om de mooiste wandelroutes te ontdekken.

  • Een goed paar wandelschoenen: afhankelijk van de ondergrond (vlak, licht hellend, heuvelachtig of bergachtig) waarop je wandelt, heb je een ander type wandelschoen nodig. Hulp nodig bij de keuze van je nieuw paar schoenen? Laat je adviseren door onze experts met onze handige keuzewijzer over wandelschoenen.
  • Wandelsokken voor de nodige steun en comfort: een goed paar wandelsokken zijn vochtregulerend, nauw aansluitend en hebben minimale, platte naden. Zo geef je blaren geen schijn van kans!
  • Inlegzolen voor de nodige comfort, stabiliteit en schokdemping.
  • Wandelstokken voor een beter evenwicht: wandelblessures voorkomen? Wandelstokken verkleinen de belasting van knieën en rug en zijn daarom een must bij een uitdagende wandeltocht.
  • Wandelrugzak met voldoende opbergruimte voor eten, drinken en extra (regen)kledij.
  • Een wandel-gps om op het juiste pad te blijven.
  • Een volle drinkfles en enkele energierepen om je energie op pijl te houden.
  • Wandelkledij waarmee je voorbereid bent op weer en wind.

5 redenen waarom wandelen goed voor je is

Dagelijks minstens een half uurtje gaan wandelen is goed voor je gezondheid. Zo houdt wandelen je conditie op peil, ben je beter beschermt tegen hartaandoeningen, helpt het tegen overgewicht en kan het zelfs de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 met 58% reduceren. Maar wie regelmatig een frisse neus haalt in de buitenlucht weet dat aan wandelen niet alleen gezondheidsvoordelen gekoppeld zijn.

  1. Wandelen houdt je hersenen scherp: wie regelmatig een wandeling maakt, ziet het volume van zijn hippocampus (een deel van de hersenen) met 2 % toenemen. Zo versterk je je geheugen en concentratievermogen
  2. Wandelen voorkomt blessures: door regelmatig te wandelen wordt de kans op blessures alleen maar kleiner. Anders dan bij hardlopen is de schokimpact en de belasting op je gewrichten bij wandelen relatief klein. Ook worden je spierkracht en botmassa steeds groter, wat de kans op osteoporose verkleint. Vier uur wandelen per week verlaagt bovendien het risico op heupfracturen met 43%.
  3. Wandelen verbetert je stemming: feeling blue? Trek de groene natuur in! Bij elke wandeling komen er endorfines en serotonine vrij die je een instant goed humeur bezorgen. Een natuurwandeling van een halfuur per dag kan de symptomen van depressie met 36% verlagen.
  4. Wandelen verlaagt je stressniveau: frisse lucht opsnuiven is goed tegen stress en slapeloosheid. Door de ritmische buikademhaling tijdens het wandelen – een repetitieve en voorspelbare handeling zoals yoga – kom je tot rust in je hoofd én je lijf.
  5. Wandelen verhoogt je zuurstofopname