basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Elke dag wandelen!

Wandelen is de makkelijkste sport ter wereld: gewoon je ene voet voor de andere zetten en je verbrandt al calorieën. Een dagelijkse dosis wandelen doet dan ook wonderen voor je lichaam en geest. Maar … hoe begin je er juist aan? Onze outdoorexperts Frederic Lardinois en Marie Vanaudenaerde helpen je op weg.

Stap 1: Koop een hond    

De beste motivatie om elke dag even een ommetje te maken, toch? Al beseffen we dat een hond in huis halen niet voor iedereen een optie is. In dat geval, ga naar stap 2.

Stap 2: Schaf het juiste materiaal aan   

Een gouden tip: de juiste schoenen maken écht een verschil. Wie zich op sneakers of rubberen laarzen aan zijn dagelijkse tochtje waagt, houdt het gegarandeerd na enkele sessies voor bekeken. Een paar stevige, comfortabele en ondersteunende wandelschoenen zijn dan ook het logische begin van elk wandelavontuur. Wil je de kwaliteiten van je stappers optimaal benutten, combineer ze dan met een goed paar wandelsokken en inlegzolen op maat. Enkel met een compleet wandelsysteem aan je voeten zit je gebeiteld voor vele jaren wandelplezier.

>> Tip: bestudeer bij aankoop van je schoenen de ‘Ready To Walk’-sticker op onze schoendozen. Een handig geheugensteuntje om het beste uit jouw schoenen te halen. 

Heb je de wandelmicrobe te pakken? Dan kun je stap voor stap je outfit beginnen te perfectioneren. Een technische onderlaag, een warme fleece en een waterdichte, ademende jas – alias het drielagensysteem – geven je nóg meer comfort en wandelgenot onderweg.

Stap 3: Kweek je wandelgewoonte 

Een nieuwe gewoonte aanleren en die vooral ook volhouden, gaat zeker niet vanzelf. In het begin zal je er veel doorzettingsvermogen voor aan de dag moeten leggen, maar na een tijdje zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om je wandelschoenen aan te trekken.

 

Wil je je kans op slagen zo groot mogelijk maken? Stel je wandeldoelen dan op volgens het SMART-principe:

  • Specifiek: zeg niet “ik ga proberen meer te wandelen”, maar neem jezelf voor om elke weekdag tijdens je lunchpauze een halfuurtje te gaan wandelen. Maak het concreet, zo laat je voor jezelf geen ruimte voor excuses.
  • Meetbaar: schaf een activity tracker of sporthorloge aan, die je onderweg aanmoedigt en achteraf perfect kan vertellen hoeveel afstand of stappen je hebt afgelegd in hoeveel tijd. Zo wordt je prestatie tastbaar, wat motiverend werkt.
  • Acceptabel/Aanpasbaar: licht de mensen om je heen in over je plannen en zorg ervoor dat je partner, je werkgever of je vriendkring er ook in meegaan. Hou een plan B achter de hand voor wanneer het slecht weer is of je een blessure hebt.
  • Realistisch: leg de lat niet te hoog van bij het begin, maar stel haalbare doelen. Alleen als je geleidelijk opbouwt, zal je je wandelgewoonte kunnen volhouden, dus verwacht niet meteen wonderen.
  • Tijdsgebonden: ga er voor je begint even bij zitten en zet een planning op papier. Wanneer wil je welke doelen bereikt hebben? Af en toe eens evalueren kan geen kwaad, dus las die momenten ook op je planning in.

 

Safety first

 

Tip 1: Laat je niet ontmoedigen door kleine blessures of blaren – je lichaam heeft immers even tijd nodig om te wennen aan je nieuwe gewoonte. Met een goede voetverzorging kun je al veel ongemakjes voorkomen:

●    CarePlus Camphor Spray en Foot Powder maken de huid van je voeten steviger, zodat je beter gewapend bent tegen blaren.

●    Of kleef een Hansaplast-pleister op je gevoelige plekjes om blaren te voorkomen.

 

Tip 2: Wie in het (schemer)donker gaat wandelen, denkt best aan zijn zichtbaarheid. Met een reflecterende armband of fluohesje verklein je de kans op ongelukken en voel je je een stuk veiliger tijdens je nieuwe hobby.