Dit zijn de grootste wandelblunders

Heeft de wandelmicrobe je ook te pakken? Mooi zo! Wij laten je alvast kennismaken met de meest gemaakte beginnersfouten. Zo hoef je de – vaak pijnlijke – gevolgen zelf niet aan den lijve te ondervinden.


1. Wandelen op sneakers

In het dagelijks leven beweeg jij je licht als een veertje voort op je favoriete paar sneakers, dus daar kan je best wel wat kilometers mee afleggen tijdens een wandeltocht. Wrong! Sneakers zijn inderdaad heel comfy voor een ommetje naar de bakker of een shoppingtrip in de stad. Maar voor een echte wandeling is de zool te soepel en biedt een sneaker te weinig grip, demping en steun aan de enkels


TIP: Hou je van het lichte gevoel van een sneaker? Kies dan een lichtgewicht A-laag wandelschoen uit textiel, die komt qua gevoel het dichtst in de buurt van een sneaker en is tegenwoordig ook verkrijgbaar in hippe, urban designs.

Ook regenlaarzen zijn uit den boze

Wil je schelpjes rapen tussen de rotsen op het strand of met je kinderen in de plassen springen, dan zijn je rubberen regenlaarzen het beste waterdichte schoeisel. Voor lange wandelingen daarentegen zijn ze niet erg geschikt, want:

  • Het rubber belemmert een goede ventilatie, waardoor je snel zweetvoeten (en blaren) krijgt. 
  • De zolen bieden onvoldoende steun en demping, wat nefast is voor onder andere je knieën en rug – wandelen op laarzen met een rugzak is dan ook af te raden.

TIP: Kies bij regenachtig weer liever voor een stevige, halfhoge wandelschoen met GoreTex®-membraan en draag eventueel gaiters om te vermijden dat je broekspijpen nat en modderig worden.


2. Op pad zonder je schoenen in te lopen

Ben je van het impulsieve type en heb je vandaag beslist om morgen op wandelvakantie te vertrekken? Nog even langs je A.S.Adventure Store voor een degelijk paar stappers en hoppa, je kan op pad? Hold your horses. Je voeten hebben even tijd nodig om aan nieuwe wandelschoenen te wennen, zeker als ze uit leer gemaakt zijn. Wie met een paar dat ‘recht uit de doos’ komt meteen kilometers gaat vreten, heeft de garantie op zak voor blaren en pijnlijke voeten.

Hoe blaren en pijnlijke voeten voorkomen?

Gun je schoenen enkele weken break-in time: trek ze aan wanneer je de woonkamer stofzuigt, boodschappen gaat doen of de hond uitlaat.

 

Voel je drukpunten of wrijving?

 

Experimenteer dan eerst wat met wandelsokken, inlegzolen en je veters anders strikken voor je beslist dat de schoenen niet voor jouw voeten gemaakt zijn. Als je ze enkel binnenshuis gedragen hebt, kan je ze nog ruilen in de winkel.


TIP: Je voeten zwellen lichtjes gedurende de dag. Ga je nieuwe schoenen passen, doe dat dan bij voorkeur in de namiddag. Zo vermijd je dat je een te kleine maat aanschaft. Wij helpen je graag met het kiezen en passen van de juiste wandelschoenen.


3. Wandeltocht in jeans

test

Jeans is modieus, stevig, comfortabel en tijdloos. Van houthakkers tot hipsters: iedereen komt ermee weg. Nee wacht, niet iederéén … Voor je wandeloutfit kan je namelijk geen foutere keuze maken, zeker als je met koude of natte weersomstandigheden te maken krijgt.

 

Jeans of denim is namelijk gemaakt van katoen, een stof die erom bekend staat vocht vast te houden in plaats van af te voeren. En hoe meer tijd je kleren nodig hebben om te drogen, hoe meer kans jij hebt om het koud te krijgen. Laat je jeans dus best in de kast wanneer je het wandelpad kiest!

Hoe blijf je wél warm en droog tijdens het wandelen?

Kleed jezelf in laagjes en kies daarbij voor gespecialiseerde outdoorstoffen die isolerend, sneldrogend en vochtregulerend zijn. Denk aan technisch ondergoed, fleece en een wind- en waterdichte regenjas. Met deze drie wonderlagen ben je beschermd tegen de guurste weersomstandigheden!

Ontdek alles over de voordelen van het drielagensysteem.

4. Het weerbericht negeren

Ken je het? Je vertrekt op wandeltocht zonder wolkje aan de lucht, in T-shirt en met zonnebril op je neus, om tien minuten later kletsnat tot op je onderbroek te staan schuilen in een bushokje – als je dat al vindt in de vrije natuur. Regenjas? Niet aan gedacht. 

 

Of wat dacht je van deze: ’s ochtends duffel je je warm in met thermisch ondergoed, fleece, sjaal en muts, om na een uur stevig doorstappen nat van het zweet al je overbodige kledij in je armen te moeten dragen, want oeps … Je rugzak ben je vergeten. Moraal van het verhaal: wat voor weer er ook voorspeld is, je weet het maar beter op voorhand.

Tips om zelf het weer te voorspellen

  • Herken de wolken: stapelwolken staan hoog in de lucht en voorspellen mooi weer, tenzij ze ’s zomers donkere koppen krijg, want dan mag je een onweer verwachten. Komen er lange, witte cirruswolken uit het westen aangedreven, dan slaat het weer binnen 36 uur om en krijg je regen.
  • Hou de dieren in de gaten: als er slecht weer op komst is, gaat de luchtdruk naar beneden. Resultaat? Vliegende insecten blijven dichter bij de grond, zwaluwen gaan op diezelfde hoogte op zoek naar een middagmaal en ook koeien gaan vaak liggen vlak voor een regenbui.
  • Kijk naar de zonsopgang of -ondergang: kleurt de lucht rood wanneer de zon ondergaat, dan mag je de volgende dag droge lucht verwachten. Krijg je diezelfde kleur tijdens de zonsopgang te zien, dan is er een gebied met lage luchtdruk onderweg en dat betekent … nattigheid.

5. Vertrekken zonder water

test

Wat krachtpatsers en fitnessfreaks je ook mogen wijsmaken: wandelen is wél een sport. Je kan er zelfs best wat calorieën mee verbranden, zeker als je voor een uitdagend parcours kiest. Zorg dus dat je motor niet stilvalt en voorzie een royaal overlevingspakket met de nodige drank en snacks: ‘trail mix’ met noten en gedroogd fruit, energierepen, boterhammen met pindakaas … Voor een dagtocht is twee liter water trouwens geen overbodige luxe. 

Wees voorbereid op onverwachte situaties

Je mist een zijweggetje, je verstuikt je voet of je merkt rijkelijk laat dat je je zonnebril vergeten bent op je picknickplek. Kan gebeuren, maar zo ben je wel langer onderweg dan verwacht. Zorg er dus voor dat je niet met een lege maag vertrekt en dat je meer proviand voorziet dan strikt noodzakelijk is. Beter terug thuiskomen met overschot dan onderweg geveld worden door schaarste!

Benieuwd welke drinkfles past bij jouw wandeltocht? Wij helpen je met kiezen!

6. Onvoorbereid op ongelukjes

Stel, je begint aan een korte wandeling op vlak terrein en denkt: ik laat die EHBO-kit thuis. Wat kan er gebeuren, right? Nochtans is het niet omdat je een tochtje van ‘maar’ enkele uurtjes gaat maken, dat je onderweg niet kan struikelen, blaren krijgen of gestoken worden door een venijnig insect. Wandelen mag dan een activiteit met een lage intensiteit zijn, toch blijft zelfs de meest fervente hiker niet gespaard van blessures en ongelukjes. Rugzak open en mini-apotheekkastje erin, dus.

Wat zit er in je EHBO-set?

‘Niet te veel en niet te weinig’ is het juiste antwoord. Beperk je tot de meest essentiële zaken:

Lees meer over de vaakst voorkomende wandelblessures.

7. Je weg zoeken met Google Maps

Spontaan het bos in getrokken met het idee op goed geluk een GR-pad te volgen? Topidee, maar hou er wel rekening mee dat je makkelijk een van de wit-rode markeringen over het hoofd kan zien als je even niet oplet. Geen probleem, je hebt Google Maps op je smartphone! 

 

Wel, dat zou weleens lelijk kunnen tegenvallen ... Ten eerste kan de batterij van je telefoon het laten afweten, ten tweede heb je in een dichtbegroeid bos niet altijd een perfecte gps-ontvangst en ten derde is Google Maps een app die het vooral goed doet op openbare wegen. Kleine wandelpaadjes kan je hier meestal niet op terugvinden. 


TIP: Investeer in een degelijke wandelkaart, schaf een wandel-gps aan of download een app met gedetailleerde kaarten die je offline kan gebruiken, zoals maps.me

Wat kan een wandel-gps dat je smartphone niet kan?

  • Duurzamer en steviger: bij ‘extreme’ temperaturen, een regenbui of een onzachte val laat je smartphone het al snel afweten. Ook is het scherm beter afgestemd op gebruik in de buitenlucht.
  • Langere batterijduur: samen met bellen, surfen en mailen verbruikt de gps-functie van je smartphone veel energie, waardoor je batterij snel leegloopt. Een wandel-gps focust enkel op navigeren én je kan extra AA-batterijen meenemen voor onderweg.
  • Hogere functionaliteit: als het bereik van je smartphone niet zo best is, kom je eerder ergens ‘ongeveer’ terecht. Met een ingebouwde barometer, een elektronisch kompas en een hoogtemeter kan een wandel-gps je positie veel preciezer bepalen.
Kies je favoriete wandelgps

8. Nooit je schoenen onderhouden

Ben je helemaal weg van je nieuwe paar wandelschoenen? Denk dan niet dat je ze na een wandeling gewoon in de garage kan laten slingeren zonder ernaar om te kijken. Wandelschoenen zijn als een auto: zonder een regelmatig onderhoud zijn ze binnen de kortste keren klaar voor de schroothoop, euh … vuilnisbak. Behandel je favoriete schoenen dus met liefde én de juiste onderhoudsproducten. Hoe beter je voor je stappers zorgt, hoe langer je er plezier van zal hebben!


TIP: Heb je wandelschoenen met een Gore-Tex-membraan? Dan is het belangrijk om ook de binnenkant regelmatig schoon te maken. De zoutkristallen uit je zweet kunnen de minuscule poriën in het membraan verstoppen, wat het ademend vermogen sterk doet afnemen. Gevolg? Zweetvoeten!

Veeg je voeten niet aan de natuur!

Laat ons raden: thuis sorteer je al je afval in de juiste vuilniszak en gaan etensresten netjes in een plastic doosje in de koelkast? Dat verdient een high five! En toch gooien heel wat wandelaars die mooie principes in de natuur plots overboord … Nochtans vergt het bijzonder weinig moeite om van onze prachtige aardbol te genieten zonder sporen achter te laten.

 

Hou je dus aan de ‘Leave No Trace’-principes: laat planten en dieren met rust, houd rekening met andere bezoekers en neem je afval terug mee naar huis.


Nu je bekend bent met de typische valkuilen, ben je klaar voor het echte werk. Maak kennis met de mooiste plekjes in België langs de GR-wandelpaden.


Met een geschikte outfit en het juiste materiaal kan je wandelavontuur bijna niet foutlopen. Deze checklist voor wandelaars helpt je om goed uitgerust op pad te gaan.


Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.