basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Dit zijn de 5 grootste wandelblunders 

Heeft de wandelmicrobe je ook te pakken? Mooi zo! Wij laten je alvast kennismaken met de meest gemaakte beginnersfouten. Zo hoef je de – vaak pijnlijke – gevolgen zelf niet aan den lijve hoeft te ondervinden. 

1. Op pad zonder je schoenen in te lopen 

Ben je van het impulsieve type en heb je vandaag beslist om morgen op wandelvakantie te vertrekken? Nog even langs je A.S.Adventure Store voor een degelijk paar stappers en hoppa, je kan op pad? Hold your horses. Nieuwe wandelschoenen zijn als een goede fles wijn: je moet er langzaam aan wennen en ze worden beter met de leeftijd. Wie met een paar dat ‘recht uit de doos’ komt meteen kilometers gaat vreten, heeft de garantie op zak voor blaren en pijnlijke voeten

Hoe blaren en pijnlijke voeten voorkomen?
Gun je schoenen enkele weken ‘break-in time’: trek ze aan wanneer je de woonkamer stofzuigt, boodschappen gaat doen of de hond uitlaat.

 

>> Voel je drukpunten of wrijving?

Experimenteer dan eerst wat met wandelsokken en pleisters voor je beslist dat de schoenen niet voor jouw voeten gemaakt zijn. Als je ze enkel binnenshuis gedragen hebt, kan je ze nog ruilen in de winkel.

TIP: Je voeten zwellen lichtjes gedurende de dag. Ga je nieuwe schoenen passen, doe dat dan bij voorkeur in de namiddag. Zo vermijd je dat je een te kleine maat aanschaft.

>> Meer info over hoe je de juiste wandelschoenen kiest vind je hier.

2. Wandeltocht in jeans  

Jeans is modieus, stevig, comfortabel en tijdloos. Van houthakkers tot hipsters: iedereen komt ermee weg. Nee wacht, niet iederéén ... Voor je wandeloutfit kan je namelijk geen foutere keuze maken, zeker als je met koude of natte weersomstandigheden te maken krijgt.

 

Jeans of ‘denim’ is namelijk gemaakt van katoen, een stof die erom bekend staat vocht vast te houden in plaats van het af te voeren. En hoe meer tijd je kleren nodig hebben om te drogen, hoe meer kans jij hebt om het koud te krijgen. Laat je jeans dus best in de kast wanneer je het wandelpad kiest!

Hoe blijf je wél warm en droog tijdens het wandelen?
Kleed jezelf in laagjes en kies daarbij voor gespecialiseerde outdoorstoffen die isolerend, sneldrogend en vochtregulerend zijn. Denk aan technisch ondergoed, fleece en een wind- en waterdichte regenjas.

 

>> Meer info over het drielagensysteem vind je hier.

3. Vertrekken zonder water    

Wat krachtpatsers en fitnessfreaks je ook mogen wijsmaken: wandelen is wél een sport. Je kan er zelfs best wat calorieën mee verbranden, zeker als je voor een uitdagend parcours kiest. Zorg dus dat je motor niet stilvalt en voorzie een royaal overlevingspakket met de nodige drank en snacks: ‘trail mix’ met noten en gedroogd fruit, energierepen, boterhammen met pindakaas … Voor een dagtocht is twee liter water trouwens geen overbodige luxe.

Wees voorbereid op onverwachte situaties

Je mist een zijweggetje, je verstuikt je voet of je merkt rijkelijk laat dat je je zonnebril vergeten bent op je lunchplek. Kan gebeuren, maar zo ben je wel langer onderweg dan verwacht. Zorg er dus voor dat je niet met een lege maag vertrekt en dat je meer proviand voorziet dan strikt noodzakelijk is. Beter terug thuiskomen met overschot dan onderweg geveld worden door schaarste!

>> Kies hier een drinkfles en snacks op maat van je wandeltocht.

4. Hoogmoed komt voor de val    

Stel, je begint aan een korte wandeling op vlak terrein en denkt: ik laat die EHBO-kit thuis. Wat kan er gebeuren, right? Nochtans is het niet omdat je een tochtje van ‘maar’ enkele uurtjes gaat maken, dat je onderweg niet kan struikelen, blaren krijgen of gestoken worden door een venijnig insect. Wandelen mag dan een activiteit met een lage intensiteit zijn, toch blijft zelfs de meest fervente hiker niet gespaard van blessures en ongelukjes. Rugzak open en mini-apotheekkastje erin, dus.

Wat zit er in je EHBO-set?


‘Niet te veel en niet te weinig’ is het juiste antwoord. Beperk je tot de meest essentiële zaken:

  • wond- en blarenpleisters
  • steunverband
  • ontsmettingsmiddel
  • steriele kompressen
  • sporttape
  • pijnstillers
  • schaartje en pincet
  • zonnecrème
  • insectenspray

>> Meer info over de vaakst voorkomende wandelblessures vind je hier.

5. Voeten vegen aan de natuur    

Laat ons raden: thuis sorteer je al je afval in de juiste vuilniszak, gaan etensresten netjes in een plastic doosje in de koelkast en stook je enkel houtblokken in een vuurkorf? Dat verdient een high five! En toch gooien heel wat wandelaars die mooie principes in de natuur plots overboord … Nochtans vergt het bijzonder weinig moeite om van onze prachtige aardbol te genieten zonder sporen achter te laten. 

Volg de 7 ‘Leave No Trace’-principes

 

  1. Wees voorbereid en plan je trip.
  2. Kies de juiste ondergrond voor je tent.
  3. Neem je afval terug mee naar huis.
  4. Laat achter wat je vindt.
  5. Beperk de impact van je kampvuur.
  6. Respecteer het dierenleven.
  7. Houd rekening met andere bezoekers.

 

>> Meer weten? Je leest alles over Leave No Trace op www.lnt.org

Met deze tips wordt je eerste wandelavontuur vast en zeker een succes. Ging jij onlangs op pad in de natuur of in de stad?

 

>> Deel je wandelfoto’s met ons op Facebook of Instagram met #asadventure en verspreid de wandelkoorts!