basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Zo slaap je wél op het vliegtuig 

We houden van reizen maar die lange vliegtuigtrip is niet iets waar we naar uitkijken. Hoe je je het ook draait of keert: je zit nooit echt lekker op een vliegtuig. En al zeker niet om wat te slapen. Met deze tips vergroot je jouw kansen op een goede nachtrust alvast, ook op 10 km hoogte!    

De voorbereiding 

Een goede nachtrust op het vliegtuig begint al voordat je voet zet in de luchthaven. Eerst en vooral, doe geen middagdutje als je een late vlucht hebt!
Integendeel, beter ga je wat sporten. Zorg dat je lichaam moe is en het zal je dankbaar zijn als het zich op het vliegtuig kan neervlijen. Een kop koffie is altijd aantrekkelijk op zo’n moment, maar ook daar zeg je beter neen tegen als je vliegen en slapen wil combineren. Hoe minder cafeïne in je lichaam, hoe sneller je slaap zal vatten!    

Eis je plaats op    

Een plekje aan het raam: het is de heilige graal voor heel wat passagiers. Niet alleen omdat je verbluft staat van het uitzicht, maar ook omdat je een extra steunpunt krijgt terwijl je slaapt. Indien mogelijk, boek je dus best een zitje aan het raam. Een plek aan het gangpad betekent dan weer dat je je benen kan strekken, maar pas dan wel op voor de passerende snackkar! Een tip die frequent flyers met lange benen ook weleens toepassen, is een zitje aan de nooduitgang reserveren. Want ook daar heb je meer beenruimte.

 

Tip: via Seat Guru kan je het beste plekje van het vliegtuig opzoeken, zodat je jouw voorkeurszetel kan doorgeven aan je carrier!    

De juiste kledij

Strakke jeans mogen dan wel modieus zijn, in het vliegtuig zijn ze een absolute no go. Daar heb je vooral comfortabele kledij nodig, iets dat losjes zit en dat je makkelijk aan en uit kan trekken. Vergeet ook geen warme kousen aan te trekken. Tijdens het vliegen zwellen je voeten op, waardoor je jouw schoenen misschien wil uittrekken voor wat extra comfort. Met warme kousen hebben je tenen dan geen kou. Of beter nog: steek een paar compact opvouwbare pantoffels in je handbagage. Even efficiënt en een stuk hygiënischer.    

Doe geen dutje voor je het vliegtuig opstapt

Maak het jezelf comfortabel

Een vliegtuig is per definitie oncomfortabel. Zeker als je, zoals de meesten onder ons, niet in eerste klasse reist. Met enkele essentials maak je het heel wat makkelijker om toch een gevoel van persoonlijke ruimte te krijgen. We denken dan aan een verduisterend slaapmasker tegen het licht, een nekkussen voor extra steun en oordopjes tegen omgevingslawaai. Maar vergeet ook geen dekentje mee te brengen. Het ligt lekker knus én het houdt je warm als je buurman de airco maximaal laat draaien. Ook rustgevende muziek maakt het leven aan boord net wat aangenamer.      

Blijf gehydrateerd

Voor je je ogen sluit, drink je best nog wat water zodat je gehydrateerd blijft. Of een tas kamillethee, een natuurlijk kalmeermiddeltje. Een klein slaapmutsje? Laat dat beter achterwege, want dat bevordert je nachtrust helemaal niet. Integendeel, je slaapt juist minder diep door de alcohol.

Gebruik je normale routine

Mensen zijn gewoontedieren, zeker als het op slaap aankomt. We hebben allemaal wel een routine voor we in bed kruipen. Sommigen poetsen hun tanden nog eens, anderen lezen nog een spannend boek. Als we dit ritueel uitvoeren, geven we ons lichaam het signaal dat het slaaptijd is. Doe deze zaken dus ook in het vliegtuig: poets je tanden (dat kan in het toilet) en lees nog een half uurtje een spannend boek. Je lichaam zal denken dat het slaaptijd is en je ogen sluiten zich vanzelf!    

Wat kan ik doen tegen jetlag?

Als je op een lange vlucht zit, waarbij je verschillende tijdzones doorkruist, is de kans groot dat je met jetlag te maken krijgt. Een tip om dit te voorkomen, is je horloge van tevoren al in te stellen op de tijd van je bestemming. Baseer je slaappatroon enkele dagen voor je vertrek al op die tijd, en je hebt minder problemen ter plaatse.

 

Reken je liever ter plaatse af met het tijdverschil? Pas je slaapgedrag dan zo snel mogelijk aan eens je aankomt. Is het nacht op je bestemming, dan probeer je best zo snel mogelijk te slapen. Als het op je bestemming dag is wanneer je landt, kan je proberen zo lang mogelijk wakker te blijven. Of doe enkele powernaps tussendoor, zodat je de dag doorkomt.

 

>> Op zoek naar meer comfort tijdens een lange vlucht? Alle onmisbare essentials hebben we alvast gebundeld voor jou!    

Heb jij nog tips voor op het vliegtuig? Deel dan je foto’s op Facebook en Instagram met #asadventure!