Smaaktest sportvoeding: 5x energie tanken bij het sporten

De voldoening na een stevige training of wedstrijd, daar doe je het voor. En omdat sporten je ook tonnen energie en een betere conditie geeft, natuurlijk. Al kan je tijdens of net na de inspanning wel een extra boost gebruiken. Wij testen vijf sportrepen, - gels en -drankjes die daarvoor zorgen. 

Onze tester van dienst: Inne Vanden Bremt

Inne schrijft en sport met heel haar ziel. Ze kan zich eigenlijk geen week meer herinneren waarin ze niet minstens tweemaal per week de sportschoenen aanbond. Volleybal is haar grootste passie –27 jaar and counting – maar ook hardlopen stal haar hart, halve marathons in het bijzonder. Ze deinst ook niet terug voor avontuurlijke trekvakanties, zelfs tot boven de 5.000 meter met een tocht naar Everest Base Camp. Zowel tijdens het volleyballen, het lopen en het hiken gebruikte ze al vaker isotone dranken en powerbars. Sportgels ontdekte ze pas heel recent. 

1. Powerbar – reep Natural Strawberry & Cranberry

Deze powerbar is een fijn opkikkertje: lekker en fruitig, maar niet te zoet. Ook helemaal niet plakkerig en hij kauwt goed weg. Maar hou toch wat water in de buurt, want na enkele happen kan de Powerbar een beetje droog aanvoelen in de mond.

Hij is je ideale partner wanneer je een duwtje – lang leve de koolhydratenmix – nodig hebt voor of tijdens het sporten of op een trektocht. Veel plaats hoef je er trouwens niet voor te voorzien, dus hij is handig mee te nemen als je gaat lopen, fietsen, wandelen …

Ik knabbelde er eentje op zo’n half uurtje voor ik aan een loop- of vollebaltraining begon en nam na een goed uur zweten nog een hap. En dat bleek de juiste verhouding om de work-out zonder energiedip af te werken.

 

Shop hier je Powerbar Natural Strawberry & Cranberry reep >>

2. Baouw – reep Blackcurrent Almond Gentian Flower Perf

Op zoek naar een volledig natuurlijke powerreep? Haal deze jongen dan maar in huis, want dit smaakbommetje zit boordevol natural goodness. Dadels, amandelen, bos- en zwarte bessen, bietensap: de lijst is lang. Ik herken een licht zoete toets, maar na enkele happen voelt de reep wel wat plakkerig aan tussen de tanden. Geen slecht idee dus om ook een drankje in de buurt te houden als je ervan eet. Hij verteert licht en goed; je maag zal niet klagen.

Deze reep past trouwens precies in je handpalm. Je neemt hem makkelijk mee tijdens het sporten – tijdens het lopen zelfs gewoon in de hand als je wil. Voor langere inspanningen, zoals (trek)tochten, trainingsessies en wedstrijden – in mijn geval een stevige volleybalvijfsetter – is de reep uiterst geschikt.

 

Bestel hier je Baouw Blackcurrant Almond Gentian Flow reep >>

 

Eigenschappen

  • Veganistisch
  • Glutenvrij

3. Overstim's – Gels Antioxidant Groene Appel Liq

Heel eerlijk? Het was mijn eerste kennismaking met een sportgelletje. Met een beetje gezonde argwaan eraan begonnen… en aangenaam verrast door deze gel van het Franse Overstim's. De frisse appelsmaak is prettig en niet té overheersend, en de gel zelf is vloeibaar maar niet kleverig. Daardoor speel je hem vlotjes binnen. Voor wie kauwen tijdens het (intensief) sporten lastig vindt, is dit een prima oplossing. Doorspoelen met een slok water (of twee) nadien wordt aangeraden. Een extra voordeel: de nasmaak is dan ook meteen verdwenen.

Om de drie kwartier tot een uur neem je best een gel. Die raad volgde ik op en ik had geen last van pijnlijke spieren, noch energieverlies of vermoeidheidsgevoel tijdens mijn duurtraining. De tube is trouwens erg gebruiksvriendelijk: eenvoudig mee te nemen en te openen, en bijgevolg handig tijdens het lopen of fietsen.

 

Bestel hier je Overstim's Antioxidant Groene Appel Liq Gel >>

 

Eigenschappen

  • Rijk aan vitamines en antioxidanten
  • Glutenvrij

4. Isostar – Tablet Power Lemon

Hydrateren is boodschap nummer één wanneer je sportinspanningen levert, zeker bij duursporten. Water is dan je ultieme bondgenoot, maar je lichaam raakt tijdens inspanningen meer kwijt dan alleen maar vocht. Een extra dosis koolhydraten en mineralen zijn dan ook welkom, om energiedips en krampen te voorkomen. Met deze tablets maak je zelf je isotone drank (2 tablets in 500 ml water en dus makkelijk in een drinkbus te bereiden), die bovendien minder calorieën bevat dan de traditionele sportdranken.

De Isostar-tablets geven een frisse citroentoets aan het water en dat doet deugd tijdens het sporten. Zeker smakelijker dan puur water – een beetje beloning voor het harde werk mag wel, toch? De isotone drank leent zich perfect voor en tijdens een kortere training. Wij hadden op geen enkel moment een groot dorstgevoel, wat wil zeggen dat de drank duidelijk voor een snelle hydratatie zorgt.

 

Bestel hier je Isostar Tablet Power Lemon tabletten >>

 

Eigenschappen

  • Veganistisch
  • Lactosevrij
  • Glutenvrij
  • Rijk aan vitamines, calcium, kalium en magnesium

5. Dextro – Poeder After Sports Drink Tropic

De naam zegt het al: met dit poedertje maak je een zelf een drankje voor na het sporten. De smaak van tropische vruchten valt goed na een intensieve inspanning – ik dronk het na een doorgedreven trainingssessie van twee uur. Tijdens het sporten zou het wel eens een beetje te zoet kunnen uitvallen, maar daar is het ook niet voor bestemd. Waar het wel voor bestemd is, is de spierontwikkeling bevorderen en energiereserves aanvullen na een intensieve training. En dat doet het goed, want de training werd makkelijk verteerd achteraf. 

Het poeder is bovendien erg gebruiksvriendelijk verpakt: het neemt niet veel plaats in als je het moet meenemen en je hoeft zelf de dosering niet af te meten zoals je dat moet doen met poeders in grotere potten.

 

Bestel hier je Dextro After Sports Drink Tropic poeder >>

 

Eigenschappen

  • Veganistisch
  • Lactosevrij
  • Glutenvrij
  • Rijk aan vitamines, magnesium, foliumzuur

Voor wie zijn sportsupplementen bestemd?

Sporters hebben uiteenlopende redenen om sportrepen, - gels, -drankjes en -poeder uit te proberen:

  • Sneller en beter herstel tussen trainingssessies
  • Meer energie tijdens wedstrijden en trainingen
  • Vermijden van energiedips bij zware trainingen
  • Vermoeidheid tegengaan

Prestaties verbeteren

Sportrepen zijn ideaal om je eigen ‘brandstoftank’ te vullen, zowel voor als tijdens (duur)wedstrijden. Ze worden meestal gebruikt om het uithoudingsvermogen op te drijven, typisch met een mengeling van koolhydraten en vitamines. De hoeveelheid vet wordt beperkt voor een betere verteerbaarheid.

 

Het voordeel van gels is dat ze niet alleen een hoge energiewaarde hebben, maar ook razendsnel door je lichaam worden opgenomen. Door het gebruik van snelle suikers en andere bestanddelen, voel je het effect veel sneller dan met ‘natuurlijke’ voeding. Als je tijdens een lange fietstocht of loopwedstrijd vergeten bent om tijdig te eten (normale voeding verteren duurt even), dan zijn gels dus een ideaal redmiddel.

 

Sportdranken en -poeders (waarmee je zelf sportdrank maakt door water toe te voegen) zijn dan weer ideaal voor een snelle en goede hydratatie. Ze zorgen er niet alleen voor dat je lichaam voldoende vocht binnenkrijgt en vasthoudt, maar bevatten vaak ook toevoegingen (mineralen, vitamines, proteïne, …) die je lichaam op prijs stelt na een inspanning.

 

Tot slot nog dit:

  • Hou steeds in het achterhoofd dat het gebruik van supplementen nooit een excuus is om je voeding te verwaarlozen. Een gebalanceerd dieet blijft de beste basis voor goede sportprestaties.
  • Let goed op de aanbevolen dosis voor de supplementen van jouw keuze en hou je aan de aanbevelingen op de verpakking.
  • Sta ook even stil bij het milieu wanneer je onderweg een sportreep of -gel binnenspeelt: gooi de verpakking dus niet zomaar weg tijdens je run of fietstocht.

Zo efficiënt mogelijk gebruikmaken van de energie in je lichaam: daar draait het allemaal om bij mindful running. Dirk Vanspitaels toont hoe je de basisprincipes toepast op je eigen runs.