Hou je sportkleding in vorm

Heb je je favoriete sport gevonden? Dan vergt het ongetwijfeld weinig moeite om ’s avonds of in het weekend in je sportoutfit te springen voor een potje stevig zweten. Maar door het regelmatige wassen van je activewear gaat de kwaliteit van de stof achteruit, en ook je schoenen verslijten snel. Hoe gun jij je activewear een lang leven? Wij geven een antwoord op de meest gestelde vragen.

Waarom heeft loopkleding speciaal onderhoud nodig?

Niet alleen voor lopers, zwemmers of wielrenners is een goed zittende outfit in een technische stof essentieel, ook bij sporten zoals pilates, yoga of fitness maakt de juiste kleding een wereld van verschil. Activewear bestaat over het algemeen uit synthetische materialen met een poreuze samenstelling. Dit maakt je outfit vochtregulerend en (minstens deels) uv-bestendig, maar daardoor heeft ze ook een andere behandeling nodig dan een alledaags katoenen shirt. 

Hoe was ik mijn sportoutfit?

  • Wassen doe je het best na elke inspanning, in de wasmachine en met een niet-agressief, vloeibaar wasmiddel. Draai je shirts, shorts of leggings best binnenstebuiten vóór het wassen en sluit eventuele ritsen. Was je activewear ook afzonderlijk van je gewone kleren.
  • Kan je je sportkleren niet onmiddellijk na je training wassen? Laat ze dan zeker niet in je sporttas – een kweekvijver voor bacteriën – zitten, maar hang ze op in een goed verluchte ruimte.
  • Volg goed de wasvoorschriften op, anders zal de stof na verloop van tijd zijn vochtregulerend vermogen verliezen. Wassen op 30° is de veiligste optie.    
  • Niet alleen te warm wassen is nefast voor synthetisch materiaal, ook wasverzachters richten meer schade aan dan je lief is. Wasverzachter verstopt de poriën van het weefsel, waardoor je activewear al zijn kwalitatieve eigenschappen verliest.    
  • Een waszakje is altijd een goed idee voor delicate stukken, zoals leggings of sportbeha’s. De onderband van je sportbeha zal zijn pasvorm dan langer behouden, terwijl ook schuurplekken en huidirritaties door versleten stof langer uitblijven. 
    • TIP: Heeft jouw sportbeha z’n beste tijd duidelijk gehad? Deze tips en weetjes zetten je op de juiste weg bij de keuze van een nieuwe sportbeha.    

TIP: Activewear is gemaakt om je zweet snel af te voeren. Om te vermijden dat de geurtjes in de stof blijven zitten, kan je gebruikmaken van Nikwax Basewash: een wasproduct speciaal voor synthetische, technische kledij.    

Hoe droog ik mijn sportoutfit?

  • Je mag je sportoufit in geen geval geforceerd drogen, voor een rechtstreekse hittebron of op de radiator bijvoorbeeld, om smelten van de stof te voorkomen.
  • Droog je sportkleren beter aan een wasrek in een goed verluchte ruimte.
  • Langzaam drogen behoudt de vorm en de vochtregulerende eigenschappen van je activewear.

Hoe vermijd ik extreme zweetgeurtjes?

  • Agressieve wasproducten en wasverzachters verstoppen de poriën, wat voor een specifieke, onfrisse geur zorgt die in de stof blijft zitten.
  • Gebruik je voor het sporten ook nog een deodorant, dan wordt die geur nog meer versterkt. Bovendien kunnen sporen van deodorant voor permanente verkleuring van de stof zorgen.
  • Ook voeding speelt een rol: wie ongezond en vettig eet, zal een sterkere zweetgeur hebben dan wie veel fruit en groenten eet en water drinkt.

Hoe maak ik mijn sportschoenen schoon?

  • Modder verwijder je onmiddellijk na het sporten met een vochtige doek of een zachte borstel. Met een oude tandenborstel kan je hardnekkige vlekken te lijf gaan.    
  • Geen tijd? Laat ze dan eerst drogen en borstel het vuil er achteraf af. Afspoelen met lauw water en klaar!
  • Laat je schoenen na gebruik drie dagen rusten en haal er de zooltjes uit. Zo trekt het vocht sneller uit je schoenen en krijgen bacteriën geen kans.
  • De wasmachine is uit den boze! Geavanceerde systemen zoals het Nike Air-systeem of een gelsysteem zijn niet waterbestendig bij hoge temperaturen.
  • Voor de droogkast geldt dezelfde regel: sportschoenen zijn heel gevoelig aan krimpen of scheuren. Ook kunnen bepaalde onderdelen loskomen in de droogtrommel. Zet je schoenen op diezelfde reden ook niet in de volle zon.    

Kan ik zweetvoeten vermijden?

  • Er bestaan verschillende producten, zoals geursprays, die hinderlijke geurtjes doen verdampen.
  • Voor je gaat sporten kan je je voeten opfrissen met wat zeep.
  • Gebruik eventueel kamferspray om op je voeten te spuiten, dan geraken ze niet oververhit.    

Hoe berg ik mijn schoenen op?

  • Laat je schoenen eerst goed drogen op kamertemperatuur. Opgelet: niet voor een warmtebron, rechtstreeks in de zon of met een haardroger, want dan gaan ze verkleuren en vervormen.
  • Zijn je schoenen nog nat van binnen? Een paar proppen keukenpapier zonder bedrukking nemen het nodige vocht op. Gebruik geen krantenpapier – de inkt kan de binnenkant van je schoenen beschadigen.
  • Berg ze vervolgens op een droge plaats op, best in een schoendoos of in de sporttas met deze handige tas van Eagle Creek.

Wanneer zijn mijn schoenen aan vervanging toe?

  • Tussen 600 en 800 gelopen kilometers is een goed gemiddelde om voor een nieuw paar te kiezen.
  • De slijtage van een schoen hangt ook af van de ondergrond waar je op loopt, je lichaamsgewicht en je persoonlijke loopstijl.
  • Idealiter beschik je over twee paar sportschoenen die je afwisselt, zodat ze gelijkmatig verslijten en tussen twee trainingen in kunnen rusten.

Zin in een nieuwe sportieve uitdaging? Trailrunning in de vrije natuur is populairder dan ooit, en daar zijn goede redenen voor!

 

Tijd voor een nieuwe sportoufit? Neem een kijkje in ons uitgebreide assortiment activewear voor dames en heren.