basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Merk in de kijker: Patagonia


Merk in de kijker: Patagonia

Patagonia mag in 1973 dan wel begonnen zijn als een klimmerk, intussen is het Californische outdoormerk ook uitgegroeid tot een vaste waarde in de surf- en skiwereld. Meer nog, de fleecetruien en (regen)jassen van Patagonia behoren tot de meest verkochte items binnen de outdoorindustrie. Toch is het merk nooit vergeten waar het allemaal begon: buiten, in de vrije natuur. En die natuur wil Patagonia maar wat graag behouden.

Allemaal locals

Met initiatieven zoals de ‘traceable down standard’ timmerde Patagonia in een recent verleden al aan de weg naar een beter dierenwelzijn. En daar blijft het niet bij. Veel meer dan alleen maar een outdoormerk, is Patagonia ook pleitbezorger van goede doelen die de milieuproblematiek aan de kaak stellen. Jaarlijks spendeert het Amerikaanse merk – geïnspireerd door oprichter Yvon Chouinard – één procent van de totale verkoop aan steun voor ecologische initiatieven. Helemaal in het kader van die ingesteldheid past ook The New Localism-campagne.

 

Onderliggende gedachte van The New Localism is dat we allemaal locals zijn in een steeds meer geglobaliseerde wereld. Eén van de gevolgen van die steeds kleiner wordende aardbol, is dat de natuurlijke ‘hot spots’ langzaam maar zeker aan het verdwijnen zijn. En als er nu iets is waar Patagoniaal jarenlang voor ijvert, is het wel het behoud van Moeder Natuurs wildste plekken en meest ongerepte gebieden.

Neem stelling

Voorbeelden die passen in het kader van The New Localism zijn er bij de vleet. Neem nu Jumbo Wild: al meer dan 24 jaar strijdt Patagonia mee voor het behoud van dit prachtige natuurgebied in de Purcell Mountains in Brits-Columbia. Snake River Salmon is nog zo’n project van vele jaren. Al die tijd werd er op alle mogelijke manieren geprobeerd om de zalmen weer in verbinding te brengen met hun natuurlijke waterloop. Nu is het tijd om de dammen te breken zodat de zalm zijn zin kan doen.
Met die betrokkenheid wil Patagonia overigens niet alleen een steentje bijdragen, maar ook meteen duidelijk maken dat iedereen de kans heeft om op zijn of haar manier een verschil te maken. Grijp die kans dus. En neem stelling. Via de links in dit item verneem je meteen hoe dat kan.

Lopen als statement

Wil je nog meer voorbeelden? Dat kan, goede doelen genoeg die je samen met Patagonia kan steunen. De bescherming van de Bears Ears, bijvoorbeeld. Nog zo’n heet hangijzer waar Patagonia zich om bekommert. Meer bepaald sinds Josh Ewing de Bears Ears-regio in het zuiden van Utah (VS) begon aan te doen als klimmer. De weinig natuurminnende bezoekers, de vervuiling en het boren naar olie openden zijn ogen en zetten Ewing aan tot actie.
Ultralopers Krissy Moehl, Jeff Browning en Luke Nelson liepen 170 kilometer door het recent heropende Patagonia Park in Chili om zo de inzet van Patagonia voor het natuurbehoud te onderstrepen.

 

Of hoe iedereen op zijn of haar eigen manier een standpunt kan innemen en dat kracht kan bijzetten. Want hoe groots of lokaal je aanpak ook is, het belangrijkste is dat je het echt doet.