basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Zo overleef je de Dodentocht

Op 10 augustus hebben fervente wandelaars opnieuw hun jaarlijkse afspraak met de geschiedenis: de Dodentocht in het Vlaamse Bornem. Honderd kilometer stappen op 24 uur … Da’s niet niks! Met deze tien toptips laat je niets aan het toeval over om de eindmeet te halen van de 49e editie van dit legendarische wandelevenement.

1. Neem een dag vakantie

Gaan werken op de dag van de start is geen goed idee. De beste manier om die dag door te brengen? Blijf thuis van je werk, maar ga ook niet de hele dag in de zetel liggen. Een kort wandelingetje of fietstochtje kan zeker geen kwaad, maar doe het rustig aan.

2. Verzorg je voeten

Als je langste wandeling ooit 5 km met je hond door het bos was, wordt het hoog tijd om te beginnen trainen. Volg een uitgekiend schema om je voor te bereiden op 100 km wandelen. Kies daarbij voor stevige en comfortabele wandelschoenen die je vooraf goed inwandelt. Vergeet ook de juiste sokken niet: zo vermijd je wrijving, oververhitting en natte voeten. 

3. Denk na over je kledij

Kies voor kledij die flexibel is en niet knelt of wrijft op je huid. Dat geldt ook (en vooral) voor ondergoed. Dames, test die sport-bh zeker even vooraf uit! Sneldrogende stof garandeert je comfort bij nat of net heel warm weer. Maak sowieso gebruik van laagjes, zodat je onderweg iets kunt uitspelen als het te warm wordt. Handschoenen komen van pas tijdens koude nachten en een waterdichte wandeljas is onmisbaar bij regen. Neem alleen kleine dagrugzak en heuptasje mee om al je spullen in op te bergen.

4. Eet en drink regelmatig

Om zo’n lange afstand te kunnen wandelen, heeft je lichaam veel energie nodig. Neem dan ook alle snacks en drankjes aan die je tijdens de tocht worden aangeboden door de organisatie. Wapen je sowieso met een drinksysteem om je tijdens het stappen regelmatig van voldoende water te voorzien en hou wat energiesnacks op zak voor een extra boost wanneer nodig. Kies je halverwege de tocht voor de warme maaltijd? Weet dan dat je nadien veel moeilijker weer op gang geraakt.

5. Loop je blaren stuk

Je blaren laten verzorgen aan een Rode Kruispost kost tijd, en bovendien is de kans groot dat ze zich nadien opnieuw vullen. Je loopt ze beter gewoon kapot – na een tijdje voel je de pijn niet meer. Zo vermijd je meteen ook dat je anders gaat stappen om die blaren te ontzien, waardoor je je lichaam verkeerd belast. Eens je de eindmeet overstapt, verzorg je je voeten extra goed en mag je ze vervolgens met trots omhoog leggen!

6. Luister naar je lichaam

Met blaren kun je verder stappen, maar verrekkingen of andere kwalen moet je altijd laten nakijken om ernstige gevolgen te vermijden. De Rode Kruismedewerkers nemen op dat vlak geen risico’s: als zij inschatten dat je maar beter kunt stoppen, dan laten ze je niet verdergaan. Verzet is nutteloos!

7. Wandel op je eigen tempo

Niet altijd even makkelijk, maar wel heel belangrijk! Als je te traag wandelt, raak je snel vermoeid; ga je te snel van start, dan brand je op als een vuurwerkstokje. Samen wandelen met vrienden of collega’s is leuk, maar zodra je elkaar begint op te houden of op te jagen, beslis je beter om alleen verder te gaan. Met een smartphonehouder heb je steeds muziek en podcasts bij de hand om je onderweg gezelschap te houden.

8. Deel het traject op

Denk halverwege niet: “ik heb nog minder dan 50 kilometer te gaan”. Doseer je krachten en stap van post naar post. De vermoeidheid begint na een tijdje sowieso op te komen, dus elke post die je haalt, is een overwinning op zich en een stapje dichter bij de eindmeet. Probeer een constant tempo (en dus je EIGEN tempo) aan te houden van in het begin.

9. Maak een playlist

Om je door de moeilijke momenten en de saaiere stukken te helpen, is muziek met een goede beat ideaal. Zelfs al hoor je die playlist tien keer na elkaar, met de juiste muziek krijg je een boost en kun je echt tempo maken. Liever een interessante discussie of verhaal onderweg? Download vooraf je favoriete podcast of een audioboek! Hou een kleine, lichte batterijlader op zak om te vermijden dat je smartphone uitvalt.

10. Blijf na de finish in beweging

Hou je spieren nog even warm en vergeet ook niet te stretchen. Na aankomst kun je je laten masseren om je spieren los te werken. En een warm bad helpt ook altijd. Kruip niet meteen je bed in, maar forceer je een beetje om in je normale ritme te blijven.

Tot slot nog dit...