Ayacucho en Kenia, dichter bij elkaar dan je denkt
Met de aankoop van een artikel van Ayacucho® doe je tweemaal een prima zaak: voor jezelf en voor een goed doel. Reis in dit verslag mee naar Kenia en ontdek hoe je met je warme fleece of gezellige slaapzak je steentje bijdraagt aan een sterk communityverhaal, en niet alleen je eigen leven comfortabeler maakt.
Van Ayacucho® tot Hadithi
Een twintigtal vrouwen danst in het ritme dat ze met hun voeten aangeven. Hun hele lichaam wiegt terwijl ze telkens dezelfde zinnen zingen. De bestemming van deze kleurrijke parade? Een halfopen gebouwtje tussen de bomen: het nieuwe gemeenschapshuis waar de vrouwen van Kisimenyi kunnen samenkomen om manden te weven en ze achter slot en grendel op te slaan.
Ze hebben bovendien een link met ons land: met haar organisatie Hadithi ondersteunt de Belgische Lore Defrancq deze vrouwengroep. De kans bestaat trouwens dat je zo’n mand al in huis hebt, want ze zijn in België onder andere te koop bij Juttu én vanaf december ook in de winkels van A.S.Adventure.
En als je iets van Ayacucho® in huis hebt, dan zit de kans er dik in dat jij ook persoonlijk hebt bijgedragen aan de bouw van het gemeenschapshuis.
Manden met een verhaal
Lore Defrancq werkt sinds 2011 voor Wildlife Works. Deze organisatie least land van privé-eigenaren tussen de twee delen van Tsavo National Park, en laat daar de natuur weer zijn gang gaan. Planten en dieren krijgen er alle vrijheid.
Wildlife Works genereert niet alleen ruim 300 jobs, het runt ook een aantal kledingateliers, een zeepfabriekje en een informatiecentrum en verkoopt carbon credits. Een derde van de opbrengst gaat naar de gemeenschap in de vorm van sociale projecten.
Dankzij Wildlife Works zag Lore de problemen waar vrouwen in deze regio mee te maken hebben van dichtbij: armoede, werkloosheid, gebrek aan familieplanning, gebroken gezinnen, geweld en incest. Er is alcoholisme en druggebruik bij de mannen, en veel vrouwen staan er alleen voor.
Ze leerde een paar vrouwengroepen kennen die betrokken waren bij de sociale programma’s van Wildlife Works, en ontdekte dat die vrouwen echt mooie manden maakten. Maar ze hadden geen klanten, dus besloot Lore hen te helpen. Als naam voor haar initiatief koos ze Hadithi. Dat is Swahili voor ‘verhaal’. Het idee is dan ook dat je het verhaal achter je mand kent, omdat je weet wie hem geweven heeft.
Elk extraatje helpt
Sisalmanden weven is ook een deel van de traditie van de vrouwengroep in Jora, het buurdorp van Kisimenyi. De meeste vrouwen van Taita-afkomst geven het door van generatie op generatie. Vergis je niet, het weven is moeilijker dan het eruit ziet. Voor een echt mooie, stevige mand ben je toch al gauw een paar dagen bezig. De vrouwen gebruiken de manden zelf in het dagelijkse leven, maar ze willen ze ook graag verkopen, voor extra inkomsten.
Dat extraatje is meer dan welkom, want ongeveer de helft van de inwoners van de Taita-Taveta regio (in het zuidoosten van Kenia) leeft in armoede en heeft geen job. Manden verkopen betekent wat meer zekerheid. Voldoende voedsel en kinderen die naar school kunnen, vooral. Sommige vrouwen gebruiken het extra geld ook voor een watertank of zonne-energielampen, om kippen te kopen en kweken, of zelfs om een eigen bedrijfje op te zetten. Als naaister, bijvoorbeeld.
Al eeuwenlang worden er manden geweven in deze gemeenschap, maar ze ook daarbuiten verkocht krijgen was lang niet eenvoudig. Dankzij Lore en haar organisatie kregen ze de producten op lokale markten en in winkels, en vandaag worden ze zelfs in Europa en de VS verkocht.
Inkomen en opleiding
Vandaag werkt Hadithi samen met 35 groepen, en zorgt zo voor een inkomen voor 850 vrouwen. Naast Lore zorgen er ondertussen drie lokale jonge vrouwen, Mercy, Kate en Aggy voor een vlotte logistiek en de juiste gemeenschapsontwikkeling.
De winst die Hadithi maakt gaat integraal terug naar die vrouwen, in de vorm van een faire prijs voor hun manden, maar ook ondersteuning en opleiding. Niet alleen over het manden weven en sisal verven, maar ook over met geld omgaan en ondernemen.
De organisatie helpt de groepen ook praktisch. Vroeger was het soms moeilijk voor de vrouwen om goede sisal te vinden. Hun eigen planten werden wel eens door olifanten opgegeten, en grote plantages verkopen alleen in bulk. Als vertegenwoordiger van 35 groepen kan Lore nu met grote producenten onderhandelen en zo de groepen aan kwalitatieve, betaalbare sisal helpen.
Hadithi ondersteunt ondertussen ook andere handwerkateliers. Vorig jaar kwam er voor het eerst steun van Solid. Dankzij de donatie van de organisatie werd zowel hier in Kisimenyi als in Makwasinyi een gemeenschapshuis afgewerkt. Het is een veilige plek, maar vooral ook een sociale plek.
Door echt samen te werken, ontdekken ze allemaal wat hun specifieke talenten zijn. De leden leren veel van elkaar. Over manden weven, maar ook over relaties, kinderen opvoeden en het leven. Eén van de oudste leden is 95 en ze is ontzettend wijs. Op die manier wordt zo’n gemeenschapshuis een soort council of elders.
Manden weven heeft hun leven veranderd. Vroeger weefden ze als ze in de stemming waren, nu is het een business. Eentje die niet alleen materiële voordelen oplevert, maar de gemeenschap ook sterker maakt. Als je van landbouw leeft, ben je afhankelijk van de omstandigheden. Nu hebben ze hun lot in eigen handen..
De Solid-fondsen worden ook gebruikt om trainingen op te zetten, zodat nieuwe vrouwengroepen de fijne kneepjes van het weven kunnen leren.
Hoe Solid en Ayacucho® Hadithi vonden
Aannemersfamilie Verhelst richtte in 2000 Solid op, een stichting waarmee ze wereldwijd projecten wilden steunen die hen waardevol leken. Het doel was zelf iets op te bouwen, liefst gefocust op één plek. Dat werd Ayacucho, Peru.
In de regio Ayacucho startte Solid eerst een breiatelier, en zo ging de bal aan het rollen: met de winst van deze ondernemingen, steunt de stichting sociale projecten. Solid deed op die manier heel wat ervaring op met gemeenschapsopbouwend werk, en dat was voor Solid het signaal om de vleugels verder uit te slaan naar andere regio’s. Zo ging het in Afrika een samenwerking aan met Hadithi, het geesteskind van Lore Defrancq.
Toen A.S.Adventure in 2009 besloot om een huismerk voor outdoorkledij en -materiaal te starten, koos het niet toevallig voor de naam Ayacucho®. Elk verkocht Ayacucho®-product levert immers fondsen op voor Solid. Iets wat niet alleen ondersteuning biedt aan de projecten in Peru en India, maar nu ook aan het Hadithi-project in Kenia.
>> Meer weten over het merk Ayacucho®, het ecosysteem van Solid of de duurzame projecten die worden ondersteund? Je leest het hier!