basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Op bergwandelcursus met de Outdoorschool

Ben je de bos- en veldwegen van je eigen regio wat ontgroeid? Of heb je gewoon zin om het wat hogerop te zoeken? Op een wandeltocht in de bergen ben je maar beter goed voorbereid. Tijdens een bergwandelcursus van de Outdoorschool leerde onze outdoorexperte Marie Vanaudenaerde in geen tijd de kneepjes van het vak.

Stap voor stap

First things first: bergwandelen is niet voor doetjes. Tijdens een wandeltocht in de bergen krijg je heel wat hoogtemeters voor de kiezen, dus werk je maar beter vooraf wat aan je conditie. En ook je kledij, je bagage en je staptechniek kunnen een kritische blik gebruiken. Tot slot mag je het zonder de juiste kennis van oriëntatie, EHBO en weersvoorspellingen helemaal vergeten in de bergen. 

Hoewel ik regelmatig ga wandelen, heb ik toch heel wat bijgeleerd tijdens deze cursus.

(Marie)

Met deze tips & tricks van de Outdoorschool kun je met een gerust gemoed de bergen in.

1. Stijgen en dalen zonder puffen

De beste voorbereiding op een bergtocht, is kracht- en conditietraining. Een vermoeide wandelaar met verslapte aandacht is immers een gevaar voor zichzelf. Zie je ’t niet meer zitten om helemaal naar de top te klimmen? Weet dan dat het geen schande is om vroegtijdig om te keren, je route aan te passen of je tempo te verlagen. Overschat je conditie, je kennis en je ervaring vooral niet: ken jezelf en plan een route nét onder je niveau, zodat je op een veilige manier kunt groeien.

  • Klimmen doe je zo: zet je voet onder je zwaartepunt, breng je schouders naar waar je voet terecht zal komen en hou je hoofd rechtop. Zoek ook steeds de minst steile weg, zo raak je minder snel buiten adem.
  • Dalen doe je zo: breng je zwaartepunt naar voren (de zogenaamde ‘gorillahouding’) door je voeten, schouders en hoofd op één verticale lijn te brengen. Zo ontlast je je knieën en vermijd je dat je onderuit gaat. 
Een coach die je bijstuurt tijdens de oefeningen is een echte meerwaarde om de staptechnieken correct aan te leren.

(Marie)

2. Met een open blik de bergen in

Volgens instructeur Geert Van Speybroek is bergwandelen voor 1/3 fysiek, voor 1/3 techniek en voor 1/3 … goed kijken. Safety first!

  • Plan je route: bestudeer je route vooraf grondig op een topografische kaart, praat met mensen die de omgeving kennen, voorzie alternatieve routes en vergewis je van de locatie van de berghutten.
  • Heb oog voor de wegmarkering: zorg dat je de signaalborden en markeertekens van het gebied kent en dat je ze niet negeert tijdens je tocht.
  • Observeer het weer: in de bergen kan het weer snel omslaan en kun je vier seizoenen in één dag beleven. Als er op voorhand storm voorspeld is, blijf je beter een dagje in het dal.
  • Wees alert: hou je omgeving in de gaten en let op signalen van de natuur, zodat jij bijvoorbeeld plaatsen waar regelmatig stenen vallen tijdig kunt herkennen.
  • Hou je aan de regels: wijk niet van de paden af, schop geen stenen weg en maak geen shortcuts. Het wandelpad is meestal de gemakkelijkste en veiligste weg.
  • Vul je brandstof aan: zonder energie kom je snel in de problemen. Drink dus regelmatig water en neem een lunchpakket en voldoende energierijke snacks mee.
De beslissing die je maakt, kan serieuze gevolgen hebben. Goed nadenken is dus de boodschap!

(Marie)

3. Onmisbaar in je rugzak

Behalve een paar stevige – klasse B of C – trekkingschoenen, lichte, sneldrogende en compacte technische kledij in laagjes en een comfortabele daypack van 35 à 45 liter neem je best ook volgende zaken mee op bergwandeltocht:

  • Kaart en kompas, eventueel hoogtemeter en gps
  • Voldoende water en energierijke snacks
  • Zonnecrème, pet en zonnebril met UV-bescherming
  • Bivakzak en lakenzak
  • EHBO en aluminium nooddeken
  • Firesteel en vuursetje 
  • Hoofdlamp met voldoende batterijen
  • Noodfluitje, gsm met noodnummers, zakmes, geld
  • Tandpasta, tandenborstel, biozeep
  • Biologische afbreekbaar wc-papier 
  • Oordopjes en slaapmasker
  • Regenjas en -broek 
  • Muts, Buff, windstopper handschoenen
  • Eventueel wandelstokken, helm en klimtouw
  • Eventueel je lidkaart van de bergsportfederatie (korting)
  • Eventueel een stormparaplu
Voor je sokken, shirts en ondergoed geldt de regel van drie: één paar heb je aan, één paar is aan het drogen en één paar dient als reserve.

(Marie)

Leer bergwandelen zoals Marie

 

Onze outdoorexperte Marie volgde de cursus ‘Bergwandelen: voorbereiding en staptechnieken in Bohan’ bij de Outdoorschool op 29 oktober 2016.

 

>> Ben je ook geïnteresseerd in zo’n theoretische en praktische workshop? Op 11 december 2016 kun je opnieuw deelnemen aan deze cursus.

 

Schrijf je hier in >>

Kan je wat inspiratie gebruiken voor je allereerste bergwandelvakantie?

 

>> Laat je hier betoveren door het Zwitserse landschap.