basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Odlo: altijd net dat stapje voor

In 1946 startte de Noorse atleet Odd Roar Lofterod in zijn typerende, ongebreidelde enthousiasme een bedrijfje in sportkledij. Zijn ambitie? De concurrentie altijd net dat stapje voor zijn. Best ambitieus in een sector waarin de merken elkaar met het nodige vuur beconcurreren. Maar het lukte Lofterod wel meteen.

550 producten

Het mag dan klein begonnen zijn, intussen is het Noorse sportkledingmerk Odlo uitgegroeid tot een heuse firma met 740 werknemers en 550 verschillende producten in het aanbod.

 

Van mutsen over broeken en shirts tot ondergoed en jassenOdlo maakt het allemaal. En wat meer is: geheel in de lijn van de spirit die Lofterod tentoonspreidde, streeft elke werknemer van Odlo ernaar om dat kleine extraatje te bieden dat die o zo belangrijke voorsprong teweeg kan brengen.

Kleine merken worden groot

In minder dan dertig jaar schopte Odlo het van een klein, beginnend sportmerk tot een toonaangevende naam in de sportkledingmarkt. Dat het in 1963 als eerste op de proppen kwam met een elastisch trainingspak van Helanca-vezel was daar niet vreemd aan. Ook het allereerste volledig synthetische sportondergoed dat Odlo tien jaar later uitbracht, deed het merk in aanzien stijgen.

In 1986 werd Odlo een wereldwijd merk met een hoofdzetel in Zwitserland en kon het grote werk pas echt beginnen.

Drielagensysteem

Onder het motto: het ijzer dient gesmeed te worden wanneer het heet is, kwam Odlo amper een jaar later al met het vernieuwende Athletic Clothing System, gebaseerd op de drielagentechnologie die ook vandaag nog steeds gebruikt wordt. Vervolgens was het weliswaar een lange vijftien jaar wachten, maar dan kreeg je natuurlijk ook wel wat. Odlo innoveert opnieuw en wel met het eerste ondergoed dat vervaardigd werd uit een stof die over geurverminderende zilverionen beschikt.

 

Anno 2015 is Odlo een award winning brand – zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen – dat producten maakt voor atleten van verschillende leeftijden, groottes en sporten. Dat het Noorse sportkledingmerk de concurrentie nog steeds vaak dat stapje voor is, zal founding father Lofterod alleen maar weten te plezieren.