basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

10 redenen waarom de zon goed voor je is

De zon, je vijand? Niet helemaal. Mits de nodige bescherming en zonder te overdrijven kan de zon goed zijn voor onze gezondheid en is ze soms zelfs onmisbaar. Wij vertellen je waarom.

1. Onmisbare bron van vitamine D

Vette vis, eieren, melk … Allemaal belangrijke leveranciers, maar zo’n 90 à 95 % van onze totale behoefte aan vitamine D halen we uit zonlicht. Elke dag 10 à 15 minuutjes in de zon vertoeven volstaat al om je vitamine D op peil te houden. Wil je langer van de zon genieten? Vergeet je dan niet regelmatig goed in te smeren. Vitamine D is oké, maar een verbrande huid daar passen we toch liever voor.

2. Weg met slapeloosheid

Wie voldoende zonlicht ziet, heeft overdag meer energie en slaapt makkelijk de hele nacht door. Daar heb je melatonine voor te danken: een hormoon dat je slaap reguleert. Word je in de zomer wakker van de zon die door de gordijnen schijnt? Dan stap je sowieso met een beter been uit bed dan in de winter na het gezoem van de wekker.

3. Medicijn tegen de ‘winterblues’

Tijdens een lange, donkere winter krijgen we wel eens last van een depri gevoel. Dat wordt veroorzaakt door een gebrek aan zonlicht, waardoor je lichaam minder serotonine – het natuurlijke gelukshormoon – aanmaakt. Zorg dus dat je elke dag even buiten komt, ook tijdens de herfst- en wintermaanden.

4. Goed voor je bloed

Zonnestralen hebben allerlei positieve effecten op je bloed, waardoor ze de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderen. Zo kunnen UVB-stralen je bloeddruk omlaag halen en je bloedcirculatie verbeteren. Na een kwartiertje in de zon gaat je lichaam ook meer witte en rode bloedcellen aanmaken, wat je immuniteit ten goede komt en je bloed weer kan ‘ademen’. Let wel, ook hier geldt “overdaad schaadt”. Smeren is dus de boodschap indien je liever geen rode, verbrande huid wil.

5. Minder gaatjes in je tanden

Om calcium te absorberen is vitamine D essentieel voor je lichaam. En calcium is dan weer onmisbaar voor sterke botten en stevige tanden. Ook mensen met osteoporose kikkeren op van een zonnebadje af en toe.

6. Afvallen zonder moeite

Is het je al opgevallen dat je op warme dagen veel minder zin hebt in eten? Dat komt omdat de zon je serotonine-niveaus de hoogte in duwt, waardoor je eetlust wordt onderdrukt. Mooi meegenomen: vitamine D haalt ook je cholesterolwaarden naar beneden.

7. Zonnekuur tegen kanker

Het klinkt misschien tegenstrijdig – huidkanker is géén fabeltje – maar de zon kan kanker ook helpen voorkomen. Al moet je het niet te bont maken, natuurlijk. Een beperkte en gecontroleerde blootstelling aan de zon is voldoende om het risico op darm-, maag- en borstkanker, leukemie en lymfomen gevoelig te beperken. Ook MS en diabetes komen opvallend minder vaak voor in warme landen.

8. Wellness voor je huid

Slaag je er maar niet in om de jeugd uit hun kamer te lokken? Dan kan je hen misschien overtuigen met de wetenschap dat een halfuurtje in de zon wonderen kan doen voor je huid. De zon doodt alle bacteriën op je huid, dus niet alleen pubers met acne, maar ook wie last heeft van eczeem of psoriasis is enorm gebaat bij een wellnesskuurtje zonneschijn. Zorg er wel voor dat je je vooraf goed insmeert en dit regelmatig herhaalt om een verbrande huid te vermijden.

9. Zweten is gezond

Het lijkt een vervelend neveneffect van een potje zonnebaden, maar wist je dat zweten goed is voor je nieren? Doordat een deel van de afvalstoffen uit je lichaam wordt afgevoerd via je huid, raken je nieren namelijk niet overwerkt. Zorg er wel voor dat je genoeg water drinkt en zoute snacks eet wanneer je in de zon zit, zodat je niet te snel hydrateert.

10. Boost voor je vruchtbaarheid

Ben je klaar voor gezinsuitbreiding? Even wachten tot de zomer, dan schijnt de zon ook tussen de lakens. Zonlicht geeft een heuse boost aan je vruchtbaarheid én aan het mannelijk testosterongehalte, waardoor je meer kans hebt om zwanger te worden. De zomer is dus het ideale seizoen om kindjes te maken.

 

Een goede bescherming tegen de schadelijke ultraviolette straling van de zon blijft natuurlijk wel essentieel wil je een verbrande huid en zonneslag vermijden. Zorg er dus voor dat je steeds een zonnebrilzonnecrème met een hoge beschermingsfactorhoedje of pet en UV-kleding bij de hand hebt wanneer je de zon opzoekt.