CONTACTEER ONS

Elke dag: 10u - 22u

(behalve op feestdagen)


Dames
Heren
Kids

€ 10 extra korting bij élke aankoop vanaf € 100 met code EXTRA10 | + Gratis levering

Hoe kies je de beste loopschoen?

“Hoe weet ik welke loopschoenen ik precies moet kopen?” Het moet zowat de meest gestelde vraag in loopcentra en sportwinkels zijn. Op de voet gevolgd door: “En hoe lang gaan ze mee?”. Toegegeven, een antwoord op beide vragen is niet op een-twee-drie te geven. Daarom geven we je hier de basisregels mee. Kwestie van een weloverwogen keuze te kunnen maken en nadien zo lang mogelijk van je loopschoenen te genieten.

Kiezen is... winnen

Alles begint bij de keuze van de juiste loopschoenen. En dat is uiteraard een individuele keuze, want een loopschoon moet perfect aansluiten bij jouw voeten. Duur is niet per se beter. Een bekend merk is niet altijd kwalitatief hoogstaander. En de kleur of hipheid van de schoen is absoluut bijzaak. Het komt erop aan om het meest geschikte paar voor jou(w voeten) te vinden. En dat doe je zo:

  • Laat je looppatroon filmen — en dat kan in de betere loopspeciaalzaak – zodat je een perfect zicht krijgt van wat er eventueel hapert aan je manier van lopen. Misschien is er sprake van onderpronatie (de buitenkant van de hiel komt in een grotere hoek op de grond neer, met als gevolg een groter risico op overbelastingsblessures) of overpronatie (bij het afwikkelen van de voet zakt de enkel naar binnen en volgt een afzet met de binnenkant van de voorvoet, met als gevolg een minder efficiënt looppatroon en extra risico op knie- en heupblessures) .
  • Spring in geval van twijfel of een al te grote afwijking eens binnen bij de podoloog of voetspecialist voor een uitgebreidere analyse en opteer eventueel voor podologische steunzolen die je looppatroon helpen corrigeren waar nodig.
  • Eens je weet welke biomechanische afwijkingen je hebt, weet je meteen ook welke loopschoenen het meest geschikt zijn voor jou. Kwalitatieve loopschoenen zijn er trouwens voor elk voettype en looppatroon.

• Heb je een normaal pronatiepatroon, dan kan je uit een heleboel loopschoenen kiezen. Let er gewoon op dat je gaat voor een schoen met voldoende demping en ondersteuning.

• Bij onderpronatie (of supinatie) ga je dan weer beter voor een neutrale loopschoen met maximale demping.

• Ben je eerder van het overpronerende type, dan opteer je best voor antipronatieschoenen of loopschoenen met gestructureerde demping.

  • Heb je een geschikt paar gevonden? Dan staat je nog maar één ding te doen: lopen! Zoveel je maar wil. Ben je tevreden over je keuze? Dan kan je – wanneer je eerste paar versleten is – bij je A.S.Adventure Store exact hetzelfde model kopen zonder vooronderzoek.

>> WIST-JE-DATJE: Nieuwe loopschoenen motiveren om meer te lopen dan je daarvoor deed. Da’s leuk, maar overdrijf nu ook niet meteen. En wat je ook doet, grijp nooit terug naar je oude loopschoenen. Dan eens met het ene paar lopen en dan weer met het andere, is geen bijster strak plan met het oog op comfortabel en blessurevrij lopen.

Maximaal bereik: 1.200 km

Hoe goed de loopschoen van jouw keuze ook is, hij zal het sowieso hard te verduren krijgen. De impact tijdens het lopen is, afhankelijk van de ondergrond en je snelheid, tot drie keer je eigen lichaamsgewicht. Dat is niet niks, en dat maakt ook dat zelfs het beste paar loopschoenen na maximaal 1.200 km eigenlijk aan vervanging toe is. Zelfs al zien ze er nog piekfijn uit op dat moment, de dempingswaarde zal verminderd zijn en de schoen zal niet meer functioneren zoals aanvankelijk ontworpen. Kortom, technisch gezien is hij dan ‘versleten’. Een ramp hoeft dat niet te zijn, maar het vergroot de kans op blessures wel aanzienlijk. Hou die richtafstand van 1.200 km dus in het achterhoofd. Of je die nu verspreidt over een tiental maanden, twee jaar of drie jaar.

 

Op zoek naar een comfortabele outfit die bij je nieuwe loopschoenen past?

 

>> Neem eens een kijkje in ons aanbod activewear.

>> WIST-JE-DATJE: Een paar loopschoenen heeft idealiter 35 uur rust nodig tussen twee runs om opnieuw het beste van zichzelf te kunnen geven. Wie meer dan vier keer per week loopt, kan zich dan ook maar beter een tweede (identiek!) paar loopschoenen aanschaffen.


Versleten? Ik had het moeten weten!

Ervaren lopers voelen zelf ook wel wanneer hun loopschoenen niet meer voldoen. Maar er zijn ook uiterlijke kenmerken die een belletje kunnen doen rinkelen. Afgesleten zolen, gaten in de mesh en afgetrapte zijkanten zijn doorgaans weinig subtiele indicaties van een versleten loopschoen. Schoenen van betere kwaliteit verslijten doorgaans iets minder snel. Trailschoenen zijn het meest duurzaam, maar zijn dan weer niet voor elke ondergrond geschikt.

>> WIST-JE-DATJE: Natte schoenen steek je niet in de droogmachine, laat je niet buiten liggen en zet je niet onder de verwarming. Tenzij je ze beu bent, natuurlijk. Wie zijn loopschoenen nog een tijdje wil kunnen dragen, laat ze best gewoon drogen op kamertemperatuur, opgevuld met wat (onbedrukt!) keukenpapier om de vorm te behouden en het vocht te absorberen. Vul ze niet op met krantenpapier, zoals vroeger weleens aangeraden werd, want tests wezen intussen uit dat het absorberen van de inkt slecht is voor je loopschoenen.


Je ideale paar gevonden? Tijd om de buitenlucht op te zoeken! Wij sommen de zes troeven van lopen in de natuur even voor je op.

Haal je voordeel uit de natuur >>

 

Klaar voor een extra uitdaging? Met een sporthorloge blijf je altijd on track. Wij leggen je uit wat de verschillende mogelijkheden zijn.

Tijd voor een sporthorloge >>