De duurzaamheidstest: A.S.Adventure legt 14 merken onder de loep

Buiten voel je je beter en, dat willen we graag zo houden. Als outdoorretailer schuiven we daarom liefst duurzame merken naar voor, die de nodige initiatieven nemen om mens en milieu met liefde en respect te behandelen. Deze 14 merken horen daar zeker bij.

Vaude: outdoorkledij en -uitrusting uitgedokterd in Tettnang, Duitsland    

In 2015 kreeg Vaude de award voor ‘Germany’s Most Sustainable Brand’, en dat is geen toeval. Dankzij hun eigen Green Shape-garantie ben je zeker van de traceerbaarheid van de meeste materialen die Vaude gebruikt. En naast hun uitgebreide herstelservice vind je op de Vaude-website ook handige DIY-instructies om zelf de levenscyclus van de producten te verlengen. Sinds 2009 gebruikt Vaude trouwens enkel nog hernieuwbare energie.

Ontdek Vaude >>

Patagonia: outdoorkledij en -uitrusting geboren in Ventura, Californië

Waar mogelijk gebruikt Patagonia natuurlijke en gerecycleerde materialen, en met hun Worn Wear-programma moedigen ze klanten aan om kapotte spullen te (laten) herstellen of recycleren en meer respect te hebben voor kleren die een heel leven meegaan. Bovendien produceert Patagonia zijn eigen hernieuwbare energie, schenkt het één procent van de opbrengst aan natuurbehoud en laat het zijn werknemers stagelopen bij non-profits in de milieusector.

Ontdek Patagonia >>

Klean Kanteen: duurzame drinkflessen bedacht in Chico, Californië

De missie van Klean Kanteen? Een herbruikbaar alternatief voor wegwerpmateriaal bieden, om zo een positieve impact te creëren op het milieu. Een regelmatige, grondige evaluatie zorgt ervoor dat ze blijven voldoen aan de hoge standaarden die ze zichzelf opleggen. Daarnaast doneren ze één procent van hun opbrengst aan milieuorganisaties die pleiten voor proper water en de reductie van plastic afval.

Ontdek Klean Kanteen >>

Deuter: rug- en slaapzakken afkomstig uit Gersthofen, Duitsland

Sinds 2008 werkt Deuter met de bluesign®-standaard – de strengste milieunorm voor textielproducten wereldwijd. In het assortiment vind je enkel producten van hoge kwaliteit en met een gegarandeerd lange levensduur. Hun motto? ‘Reduce, reuse, recycle’. Enkel zo blijft de planeet leefbaar voor iedereen! Dat ze ook sociale projecten op lange termijn steunen, maakt het engagement van Deuter alleen maar overtuigender. 

Ontdek Deuter >>

The North Face: outdoorkledij en -uitrusting ontworpen in North Bay, San Francisco 

Na 50 jaar ervaring met de zwaarste expedities zit The North Face op de eerste rij wat betreft technische innovatie. En door de ontwikkeling van de Responsible Down Standard is het merk ook nog eens dé outdoorleider op het vlak van traceerbaarheid van dons. Hun Clothes in the Loop-programma geeft kleren en schoenen via recyclage of hergebruik een langer leven. Het toekomstplan? Op 100% hernieuwbare energie draaien tegen 2025.

Ontdek The North Face >>

Arc’teryx: outdoorkledij en -uitrusting designed in het Canadese North Vancouver

Door zijn producten extra duurzaam te maken, wil Arc’teryx z’n ecologische voetafdruk verkleinen en de levensduur van je aankopen verlengen. Hoe ze dat concreet doen? Met een hersteldienst en afvalbeperkende designs die passen in een circulaire economie, in plaats van het klassieke ‘take-make-waste’-model. Leuk extraatje: ze gebruiken enkel traceerbare en diervriendelijke materialen, én hun hoofdkantoor, designcenter en fabriek draaien volledig op hydro-elektriciteit.

Ontdek Arc'teryx >>

Bridgedale: sokken voor buitensporters met een geschiedenis in Newtownards, Noord-Ierland

Duurzaam ondernemen betekent voor het bekende sokkenmerk vooral ‘groen produceren’. In de fabriek zorgen led-verlichting, warmterecuperatie en recyclage van papier en karton voor een spaarzaam gebruik van bronnen en materialen. Met flexibele werkuren, regelmatige pauzes en betrokkenheid bij de werkmethodes verliezen ze ook het welzijn van de werknemers niet uit het oog.

Ontdek Bridgedale >>

Royal Robbins: outdoorkledij met roots in San Francisco 

Royal Robbins was de allereerste duurzame speler in de outdoorindustrie. Sinds 1967 gaan ze voortdurend op zoek naar milieuvriendelijke innovaties voor hun producten. Zo wordt de waterdichte kledij uit hun lentecollectie in 2018 gegarandeerd 100% fluorinevrij. Gebruikte kleding krijgt een tweede leven dankzij het Royal Rewear-programma en zelfs hun bedrijfsevents staan in het teken van natuurbehoud.

Ontdek Royal Robbins >>

Jack Wolfskin: outdoorkledij en -uitrusting met een origine in Idstein, Duitsland    

Voor zijn productdesign hanteert Jack Wolfskin zeer strenge ecologische richtlijnen, met een focus op het zuinig omspringen met de natuur en haar grondstoffen. Dankzij een hersteldienst en re-impregnatieservice krijgen hun producten bovendien een langere levensduur. Insectenhotels, een wildebloemenweide, elektrische wagens en een eigen sportzaal maken van het hoofdkantoor een plek die lief is voor mens én milieu.

Ontdek Jack Wolfskin >>

Just Brands: grote fashionmerken uit Nederland    

Bij fashionbedrijf Just Brands wordt op dagelijkse basis aan de ecologische voetafdruk gesleuteld. Tijdens hun zoektocht naar nieuwe, duurzame technieken en materialen kwam de natuurlijke kunstvezel Tencel® al als winnaar uit de bus. Ook op vlak van dierenwelzijn hanteren ze een zeer strikt materiaalbeleid: mulesing, dwangvoederen, levend geplukt dons en echt bont zijn volledig uit den boze.

about.justbrands.eu  

Levi’s: jeans en lifestylekledij gevestigd in San Francisco, VS  

De katoenproductie voor een klassieke Levi’s® 501 vergt enorm veel water, net als bij andere jeans. Via het Better Cotton Initiative – dat boeren leert hoe ze hun waterverbruik kunnen beperken – en hun innovatieve Water<Less™-afwerkingstechnieken, draait Levi’s de kraan echter wel flink dicht. Wil je ook je steentje bijdragen? Was je jeans minder vaak, laat ze drogen aan de waslijn en geef ze weg als je ze niet meer draagt, zoals het etiket voorschrijft.

Ontdek Levi's >>

Therm-A-Rest: opblaasbare slaapmatjes gemaakt in Seattle, VS en Cork, Ierland    

Van een hernieuwbare energiemix en verantwoorde grondstoffen tot recycleerbare verpakkingen: om hun voetafdruk te verkleinen past Therm-A-Rest een brede waaier aan milieuvriendelijke methoden toe. Bovendien werkt het bedrijf samen met diverse outdoor- en natuurbehoudsorganisaties om een ecologisch beleid uit te stippelen voor de toekomst. Levenslange garantie en een eigen herstelservice maken het duurzame plaatje af.

Ontdek Therm-a-Rest >>

Garmin: gps-toestellen en sporthorloges uitgevonden in Kansas, VS    

Jaarlijks verkoopt Garmin meer dan 15 miljoen producten. Geen wonder dus dat ze hun ecologisch beleid zeer ernstig nemen, van productdesign en materiaalveiligheid tot recyclage en correct sorteren. Gezondheid, veiligheid en respect voor het milieu zijn steeds prioritair, zowel voor de producten als voor de meer dan 11.000 werknemers wereldwijd. Want een gelukkige werknemer is een productieve werknemer!

Ontdek Garmin >>

Polar: sporthorloges en hartslagmeters uitgevonden in het Finse Oulu       

Om verspilling tegen te gaan en een lange levensduur te garanderen, biedt Polar via lokale Customer Support-teams een herstelservice voor klanten aan en ontwikkelt het producten met updatebare software. Met ruimtebesparende en milieuvriendelijke verpakkingen houden ze bovendien hun afvalproductie onder controle. Allemaal puntjes die een hoge prioriteit krijgen in hun speciaal ontwikkelde milieubeleid!

Ontdek Polar >>