Wegwijs in duurzaam kopen

Duurzaam kopen? Gelijk heb je.

 

Als retailer is het eerst en vooral onze taak om onze verdelende merken

blijvend onder druk te zetten om verantwoord te produceren.

 

Hoe we dit doen?

Bij elke samenwerking wordt een gedragscode ondertekend die correcte arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden garandeert, die peilt naar de labelstandaarden en naar gelinkte organisaties (zoals BSCI, FWF,…).

We stellen ons ook kritisch op en bevragen de merken naar hun evolutie in duurzame efforts, vaak versterkt met een kritische vraag van onze klanten.

Bij de aankooponderhandelingen van een nieuw seizoen vragen we minstens naar het biologische én gerecycleerde aspect van de collectie.

Maar het is ook onze taak jullie duidelijk te informeren rond de verschillende labels die je terugvindt in ons aanbod en die staan voor duurzame productie en ecologische materialen. Want wat betekenen ze allemaal?

Hieronder een leidraad om verantwoord en ecologisch te kopen. Stap voor stap bereiken we samen ons doel. Waar te beginnen? Draag alvast elke dag zorg voor de buitenomgeving. En geniet er ook van. Want adventure is everywhere.


Het verhaal achter elk label

Wie, wat, hoe en waarom? Elk ecolabel heeft zo zijn eigen bestaansreden.

Hieronder ontdek je het verhaal en betekenis achter elk keurmerk.

Bluesign


Het Bluesign-label is een gevestigde waarde binnen onze outdoor-afdeling. Het is gebaseerd op krachtige principes om tot een ecologisch verantwoord product te komen. Dankzij geoptimaliseerde productieprocessen worden er minder grondstoffen én minder energie verspild. Zo neemt Bluesign een grote verantwoordelijkheid op zich voor mens en omgeving. Ook legt Bluesign strikte normen op om watervervuiling tegen te gaan, waarvan efficiënte reinigingsinstallaties voor afvalwater een mooi voorbeeld zijn.

 

Ook CO2-uitstoot is bij textielproductie onvermijdelijk. Maar dankzij het gebruik van onbewerkte materialen en chemicaliën zet Bluesign zich in op het zuiveren van deze uitstoot. Tot slot gaat het label prat op een correcte werkomgeving. Zo garandeert het steeds de veiligheid en gezondheid van alle medewerkers.


Fair Wear Foundation


De Fair Wear Foundation is geen label, wel een multi-stakeholderinitiatief. Het doel? De arbeidsomstandigheden doorheen de hele productieketen te verbeteren. Daarvoor werkt het sociale initiatief samen met de textielsector. Merken en bedrijven die lid worden van de Fair Wear Foundation, kunnen het label gebruiken als erkenning. Hier gaat het dus niet om een productlabel. Simpelweg omdat het initiatief niet kan garanderen dat gelabelde producten voldoen aan alle criteria.

 

Op welke garanties het wél streng toeziet:
 

• Vrije keuze van arbeid
• Verbod op discriminatie
• Strenge controle op kinderarbeid of uitbuiting
• Het recht op vakbondsvrijheid en collectief overleg
• Veilige en hygiënische arbeidsomstandigheden
• Wettelijk bindende arbeidscontracten
• Betaling van een correct loon met verbod op buitensporig lange werkdagen


GOTS – Global Organic Textile Standard


Dit milieulabel geeft aan dat de textielvezel van de gebruikte stof afkomstig is van biologische landbouw. GOTS kijkt erop toe dat er geen schadelijke stoffen worden gebruikt bij de productie van de kledij. Daarnaast besteedt het bijzondere aandacht voor water- en energieverbruik en afvalbeheer. En dat is niet het enige: ook de arbeidsomstandigheden binnen de textielverwerking zelf zijn van tel!

Oeko-Tex© Standard 100


Dit label garandeert dat het textielproduct geen schadelijke stoffen bevat. Daarvoor neemt het zowel natuurlijke als synthetische vezels onder de loep. Oeko-Tex 100 houdt geen rekening met de herkomst van textiel. Er geldt dus geen onderscheid tussen biologische en niet-biologische stoffen.

RDS - Responsible Down Standard


Dit label staat voor de verbetering van het dierenwelzijn in de dons-industrie. RDS verzekert ons dat dons en veren in onze jassen afkomstig zijn van dieren die daarvoor niet hebben geleden. Bedrijven kunnen zélf kiezen om hun producten te certificeren met RDS. Het label biedt de volgende garanties:

• 
Elke vorm van levend plukken van gevogelte is verboden
• Geforceerd voeden en overdaad aan voeden is verboden
• RDS-dons en veren worden duidelijk gelabeld
• Elke fase in de leveringsketen wordt gecontroleerd door een externe certificeringsorganisatie
• Enkel producten met 100% gecertificeerde dons en veren dragen het RDS-label.

Fairtrade


Fairtrade is een internationaal label voor eerlijke handel. Daarvoor baseert het zich op rechtvaardigheid, respect en gelijkheid. Wist je dat Fairtrade zich vooral richt op kleine boeren in zuidelijke ontwikkelingslanden? Die komen amper rond met de inkomsten die ze krijgen voor hun katoenproducten. En aangezien ze niet worden gehoord, is armoede het jammerlijke gevolg. Net die oneerlijke, lage verloning wil Fairtrade aanpakken met diens keurmerk: koop je een product met een dergelijk logo, dan zorg je mee voor betere leef- en werkomstandigheden. Dat betekent dat de boeren op die manier niet alleen een hoger en stabieler inkomen krijgen, maar ook premies krijgen. Daarmee investeren ze in gemeenschapsprojecten.


Duurzame materialen, duurzame koop

Gerecycleerde materialen


Wist je dat heel wat van onze merken gerecycleerde materialen gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan petflessen die verwerkt worden in een jas. Merken als Jack Wolfskin, Vaude, The North Face, Name It, Patagonia en O’Neill nemen hierin het voortouw. Ook met ons eigen huismerk Ayacucho doen we dat. Zo werken we met Repreve, een garen afkomstig van gerecycleerde plastic flessen. Deze producten worden dan ook duidelijk aangeduid met het Repreve-label.


PFC-Vrij


PFC-vrije kleding bevat geen fluorkoolstoffen. Want deze chemische stoffen zijn schadelijk voor mens én milieu! Niet alleen zijn ze kankerverwekkend, ook zijn ze bijzonder moeilijk afbreekbaar. En als outdoormerk willen we zéker goed zorg dragen voor buiten. Die visie gaat uiteraard gepaard met uitzonderlijke kwaliteit. Zo is PFC-vrije kleding en coatings op een alternatieve wijze waterafstotend of waterdicht gemaakt. Bionic Eco Finish is daar een voorbeeld van.


Organisch, biologisch & milieuvriendelijk


Biologisch en organisch betekenen hetzelfde: het product of de grondstof in kwestie is afkomstig van biologische landbouw. Daarbij gelden strenge regels op vlak van milieu en dierenwelzijn. Denk aan geen gebruik van pesticiden, geen schadelijke stoffen in het kleuringsproces en biologisch afbreekbaar materiaal. De bovenvermelde RDS- en GOTS-labels vallen daar bijvoorbeeld onder.

 

Milieuvriendelijk ligt dus in de lijn van organisch en biologisch. In een notendop betekent het dat het product tijdens de productie én bij gebruik niet vervuilend is voor de leefomgeving van mensen, dieren en planten.

 

Een goede aankooptip van een biologisch, natuurlijk garen is Tencel: deze natuurlijke vezel is afkomstig van houtpulp van de eucalyptusbomen. Daardoor is de stof heel wat duurzamer dan katoen. De stof is vochtregulerend, zeer sterk en voelt zacht aan. Meer nog, Tencel draagt zelfs het Europese Ecolabel.


Vegan


Een product is veganistisch wanneer het 100% diervriendelijk is. Bij het productieproces worden er dan ook op geen enkele manier dieren betrokken. Geen enkel ingrediënt is dus van dierlijke oorsprong, en elk ingrediënt is dierproefvrij.


Community labeled


Voor communitysteun en -fondsen bestaat geen officieel label. Merken geven hier een eigen invulling aan in de vorm van toelichting of een soort keurmerk. Deze maatschappelijk verantwoorde merken proberen iets terug te geven aan de maatschappij. Dat doen ze vaak op niveau van zorg, onderwijs en milieu. Daarbij zorgen zij dat kwetsbare mensen extra kansen krijgen of dat ze net de steun van groene projecten hun impact op het milieu compenseren. Benieuwd welke merken hier vooruitstrevend zijn? Dan raden we je alvast namen zoals Patagonia, Ayacucho en Nosho aan. Zeg nu zelf, is het niet knap om te zien hoe een sterk merk heel wat fondsen kan genereren voor een goed doel? En meer nog: hoe jij daar met je aankoop rechtstreeks aan bijdraagt?

Gerecycleerde materialen


Wist je dat heel wat van onze merken gerecycleerde materialen gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan petflessen die verwerkt worden in een jas. Merken als Jack Wolfskin, Vaude, The North Face, Name It, Patagonia en O’Neill nemen hierin het voortouw. Ook met ons eigen huismerk Ayacucho doen we dat. Zo werken we met Repreve, een garen afkomstig van gerecycleerde plastic flessen. Deze producten worden dan ook duidelijk aangeduid met het Repreve-label.


PFC-Vrij


PFC-vrije kleding bevat geen fluorkoolstoffen. Want deze chemische stoffen zijn schadelijk voor mens én milieu! Niet alleen zijn ze kankerverwekkend, ook zijn ze bijzonder moeilijk afbreekbaar. En als outdoormerk willen we zéker goed zorg dragen voor buiten. Die visie gaat uiteraard gepaard met uitzonderlijke kwaliteit. Zo is PFC-vrije kleding en coatings op een alternatieve wijze waterafstotend of waterdicht gemaakt. Bionic Eco Finish is daar een voorbeeld van.


Organisch, biologisch & milieuvriendelijk


Biologisch en organisch betekenen hetzelfde: het product of de grondstof in kwestie is afkomstig van biologische landbouw. Daarbij gelden strenge regels op vlak van milieu en dierenwelzijn. Denk aan geen gebruik van pesticiden, geen schadelijke stoffen in het kleuringsproces en biologisch afbreekbaar materiaal. De bovenvermelde RDS- en GOTS-labels vallen daar bijvoorbeeld onder.

 

Milieuvriendelijk ligt dus in de lijn van organisch en biologisch. In een notendop betekent het dat het product tijdens de productie én bij gebruik niet vervuilend is voor de leefomgeving van mensen, dieren en planten.

 

Een goede aankooptip van een biologisch, natuurlijk garen is Tencel:

Deze natuurlijke vezel is afkomstig van houtpulp van de eucalyptusbomen. Daardoor is de stof heel wat duurzamer dan katoen. De stof is vochtregulerend, zeer sterk en voelt zacht aan. Meer nog, Tencel draagt zelfs het Europese Ecolabel.


Vegan


Een product is veganistisch wanneer het 100% diervriendelijk is. Bij het productieproces worden er dan ook op geen enkele manier dieren betrokken. Geen enkel ingrediënt is dus van dierlijke oorsprong, en elk ingrediënt is dierproefvrij.


Community labeled


Voor communitysteun en -fondsen bestaat geen officieel label. Merken geven hier een eigen invulling aan in de vorm van toelichting of een soort keurmerk. Deze maatschappelijk verantwoorde merken proberen iets terug te geven aan de maatschappij. Dat doen ze vaak op niveau van zorg, onderwijs en milieu. Daarbij zorgen zij dat kwetsbare mensen extra kansen krijgen of dat ze net de steun van groene projecten hun impact op het milieu compenseren. Benieuwd welke merken hier vooruitstrevend zijn? Dan raden we je alvast namen zoals Patagonia, Ayacucho en Nosho aan. Zeg nu zelf, is het niet knap om te zien hoe een sterk merk heel wat fondsen kan genereren voor een goed doel? En meer nog: hoe jij daar met je aankoop rechtstreeks aan bijdraagt?

Ayacucho, ons eigen merk, met productie van A tot Z.

 

Ayacucho heeft momenteel nog geen officiële labels maar maakt wél gebruik van Repreve, Tencel, PFC vrije coatings waar mogelijk, RDS dons en BSCI katoen.

 

Alle informatie over de labels vind je steeds terug op de hangtag van het product alsook op deze wegwijspagina.

 

De productie van de Ayacucho-collectie gebeurt op verschillende productiesites. Onze leveranciers hebben hiervoor de BSCI garantieverklaring ondertekend en onze buyers gaan 2x per jaar naar onze leveranciers te plaatse om inzage te krijgen. Als een leverancier geen BSCI kan ondertekenen is er eenvoudigweg geen samenwerking.

Ontdek het Ayacucho assortiment

Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.