image link

Shop nu de ronde prijzen >

Mensen lopen tijdens marathon in het buitenland

Rotterdam, Tokyo of Parijs: 10 marathons in het buitenland

Op zoek naar je volgende sportieve uitdaging? Met een buitenlandse marathon heb je niet alleen gezonde ambitie maar ook een flink avontuur te pakken. Loop je superfit en beloon jezelf aan het einde met een ronde door Parijs of een duizelingwekkende tocht langs de wolkenkrabbers van Tokyo.

Waar kan je een marathon lopen in het buitenland?

Kan je niet wachten om je koffers te pakken? Niet gek, want op deze manier heb je deze wereldberoemde steden en landschappen nog nooit gezien. Wij gingen alvast voor je op onderzoek uit en maakten een selectie van 10 avontuurlijke marathons in het buitenland.


Austin Marathon, Texas

Onder het motto ‘reconsider, refuse, reduce, reuse, recycle’ zet deze marathon haar beste beentje voor om groen te zijn. Door overschotten op een slimme manier te hergebruiken of recycleren en onder andere piepschuim bannen, wil het event zero-waste zijn; streeft het event naar zero-waste. Hun catering is lokaal en biologisch. Tip: de Austin Marathon organiseert ook een 5 kilometerloop en een halve marathon.

 

Wanneer: 19 februari

Alle info

De stad Austin in de Verenigde Staten geschikt voor een marathon in het buitenland

Austin, Verenigde Staten

Marathon van Tokio

De marathon begint in het befaamde en beruchte district Shinjuku in de Japanse hoofdstad. Vergaap je in het prachtige centrum aan de torenhoge wolkenkrabbers en de unieke straatcultuur. De rest van de route loopt onder andere langs het Keizerlijk Paleis, de Tokyo Tower, de Kaminarimompoort en de heilige Tomioka Hachimangu. Er is ook een virtuele marathon beschikbaar.

 

Wanneer: 5 maart

Alle info

De Tokyo Tower, in de stad Tokyo in Japan geschikt voor een marathon in het buitenland

Tokio, Japan

Marathon van Rotterdam

In de Nederlandse havenstad werd het wereldrecord voor snelste marathonfinish al drie keer verbroken. Verspreid over drie dagen kan je hier langs de unieke Rotterdamse architectuur lopen, inclusief de Erasmusbrug over de Maas, met een finish op de Coolsingel in het centrum.

 

Wanneer: 15 en 16 april

Alle info

De stad Rotterdam in Nederland geschikt voor een marathon in het buitenland

Rotterdam, Nederland

Marathon van Parijs

Start je tocht van 42 kilometer op de Champs-Elysées en finish op de Avenue Foch, met uitzicht op de Arc de Triomphe. Onderweg passeer je alle klassieke highlights van de Franse hoofdstad, waaronder de Notre Dame, de Eiffeltoren en de oevers van de Seine. Bonus: achteraf biedt Parijs meer dan genoeg plekjes om aan te sterken met een zalige macaron!

 

Wanneer: 2 april

Alle info

De stad Parijs in Frankrijk geschikt voor een marathon in het buitenland

Parijs, Frankrijk

Marathon van Londen

Het parcours van Londen is vrij plat en daardoor toegankelijk voor beginnende marathonlopers.  Je loopt over de Tower Bridge en langs de Theemsrivier, waarbij je onder andere de London Eye, Tower of Londen en de Big Ben passeert. Deze marathon is ook toegankelijk voor mensen met een handicap. Let op: de inschrijving gaat via een loting.

 

Wanneer: 23 april

Alle info

De stad Londen in het Verenigd Koninkrijk geschikt voor een marathon in het buitenland

Londen, Groot-Brittannië

Marathon van Barcelona

Ren langs de culturele hoogtepunten van een stad die schatrijk is wanneer het aankomt op lekker eten, mooi weer en architecturale hoogtepunten. Het parcours brengt je onder andere langs de kunstige gebouwen van de legendarische architect Gaudì, Camp Nou en het pittoreske district Eixample waar je ’s avonds kan genieten van live jazz op het dak van iconische cafés.  Het is een plat parcours, dus ideaal voor een 1e marathon!

 

Wanneer: standaard begin maart, in 2022 uitzonderlijk in mei

Alle info

: De stad Barcelona in Spanje geschikt voor een marathon in het buitenland

Barcelona, Spanje

Marathon van Berlijn

Het historische centrum van de Duitse hoofdstad wordt elke september stilgelegd en daarna door duizenden deelnemers overspoeld. Loop langs rijen lindebomen dwars door de hoogtepunten van de turbulente geschiedenis van Berlijn. De finish? Die ligt bij de onvergetelijke Brandenburger Tor. Let op: de inschrijvingen verlopen via een loting.

 

Wanneer: 24 september

Alle info

Berlijn, Duitsland

Marathon van Amsterdam

Tijdens deze marathon zet je je niet alleen in voor jezelf, maar ook voor fondsenwerving voor het kankeronderzoek van het Cancer Center Amsterdam. Je hebt de keuze tussen een hele marathon, halve marathon en 8 km, de Good Morning City Run en Kids Run. De route loopt onder andere ook door het Rijksmuseum.

 

Wanneer: 15 oktober

Alle info

De stad Amsterdam in Nederland geschikt voor een marathon in het buitenland

Amsterdam, Nederland

Marathon van New York

Ren tussen medemarathonlopers uit wel 91 landen naar de finish van deze historische route door het hart van de Big Apple. Er zijn naast de marathons ook verschillende runs gepland, waaronder de middernachtsmarathon, de loop voor kinderen en de virtuele marathon. De inschrijvingen verlopen via een loting. Tip: je kan hier ook (gratis) marathontraining krijgen!

 

Wanneer: 5 november  

Alle info

De stad New York in de Verenigde Staten geschikt voor een marathon in het buitenland

New York, Verenigde Staten

Marathon van Chicago

Deze marathon is de op één na grootste loop van Amerika, na New York. Het gehele parcours ligt in de stad, waarbij je onder andere Lake Michigan, Chinatown en het United Center (basketbalarena van de Chicago Bulls) passeert. Er zijn ook verschillende marathons voor mensen met een handicap. Achteraf wordt er een groot overwinningsfeestje georganiseerd in het Grant Park, waar je Amerikaanse Goose Island bier en limonade kan proeven.

 

Wanneer: 8 oktober

Alle info

De stad Chicago in de Verenigde Staten geschikt voor een marathon in het buitenland

Chicago, Verenigde Staten


Anders dan anders: loop een marathon in de Sahara!

De Marathon des Sables is door haar ligging in de woestijn misschien nog wel de meest uitdagende marathon van allemaal. In zeven dagen leg je een afstand af van 250 kilometer door de Sahara. Onderweg moet je je eigen eten en slaapplaats voorzien – en meedragen. Gelukkig is er genoeg hulp en ondersteuning aanwezig (onder andere door toezicht vanuit een helikopter). Hier kan je met je marathon fondsen ophalen voor het goede doel van dat jaar. De marathon wordt niet altijd op dezelfde data gehouden, maar is altijd in het ‘koudere’ woestijnseizoen.

Alle info

Hoe train je voor een marathon?

Trainen voor een marathon kan nog een hele uitdaging zijn. Ben je een beginner? Dan is het verstandig om eerst 5 of 10 kilometer te leren lopen en een trainingsschema te pakken van 25 weken. Al wat meer ervaring? Met deze 10 vuistregels vlieg je erin:

•    Pak minimaal 12 tot 16 weken als voorbereiding

•    Speel je liever op zeker? Neem dan 18 weken

•    Train in ieder geval niet te kort: zo riskeer je blessures, wat je voorbereidingstijd uiteindelijk alleen maar langer maakt

•    Loop ten minste 4 keer per week

•    Je kan bij je training ook proberen te lopen op hartslag: door te letten op het ritme van je hart tijdens het lopen is het gemakkelijker om je conditie te trainen, voldoende rustige loopjes te pakken en blessures te voorkomen

•    Verhoog het tempo in je loopschema af en toe, met bijvoorbeeld 1x per week een intervaltraining op tempo

•    Voeg daar wekelijks ook een extra lange duurloop aan toe, bijvoorbeeld een lokale loopwedstrijd

•    Zoek een loopmaatje: dat is niet alleen gezelliger, maar geeft je ook een stok achter de deur om tòch die loopschoenen aan te trekken

•    Oefen met voldoende water drinken onderweg

•    Gun jezelf genoeg rust tussen het trainen door, je herstel is minstens net zo belangrijk

•    Spaar je gewrichten en voorkom dat je fout loopt door te kiezen voor kwalitatieve loopschoenen

 

Wil je meer weten over hoe je het beste traint voor een marathon? We vertellen je er alles over!

Wat en hoeveel eet je tijdens een marathon?

Een marathon lopen blijft een gigantische krachtinspanning. Niet vreemd dus dat je lichaam onderweg flink wat brandstof vraagt. Kies bij voorkeur voor voeding en drank die licht verteerbaar en hoog in koolhydraten is. Meer weten over wat je het beste kan eten tijdens, maar ook vóór en na je marathon? Wij zetten onze beste tips alvast voor je op een rijtje.

 

Verder wil je tijdens een marathon liefst genoeg brandstof binnenkrijgen zonder al te veel mee te moeten zeulen. Een energiegel is dus een goede keuze: pak daarvan ongeveer 1 voor elke 7 km mee (dat is 6 stuks per marathon), en ga voor ten minste 40 tot 60 gram koolhydraten per uur. Hetzelfde geldt voor sportdrank of water: reken daarbij op 1 per 5 km, wat neerkomt op 8 bekers per marathon.

 

Benieuwd of die sportvoeding wel lekker is? Wij deden alvast een grondige smaaktest.


Hoe kleed je je voor een marathon?

Voor vertrek is het moeilijk voorspellen welk weer het onderweg precies zal zijn. En tijdens een marathon wil je jezelf natuurlijk niet onnodig belasten door het te warm of te koud te krijgen. Door je slim te kleden en je outfits vooraf te testen ben je overal op voorbereid. Bij lichte neerslag is het bijvoorbeeld verstandig om een dun regenjasje mee te nemen dat snel droogt, maar ook ademt. Meer tips? Wij vertellen je wat je het beste kan dragen tijdens een marathon.

 

TIP: weten hoe je altijd op temperatuur kan blijven zonder last te krijgen van zweet of klamme kleding? Ontdek het slimme drielagensysteem.

Hoe neem je je spullen mee tijdens een marathon of training?

Zeker bij een langeafstandsloop is het erg belangrijk om voldoende drank en voeding mee te nemen – maar te veel gewicht dragen kan vermoeiend zijn. Ga dus voor een lichtgewicht drinksysteem met gemakkelijke toegang tot je sportdrank of water en extra opbergruimte.

5 musthaves voor elke marathon

Klaar voor vertrek? Check zeker of je deze loop essentials hebt meegepakt:

  1. Je favoriete sportvoeding voor onderweg
  2. Sporthorloge om je prestaties en herstel goed in de gaten te houden
  3. Loopsokken die goed zitten, om schuur- en schaafwondjes te voorkomen  
  4. De juiste loopkledij en goede loopschoenen
  5. Zonnebescherming (vergeet je lippenbalsem niet) en een pet

Laat je verder inspireren

Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.