image link

Laatste dagen sale tot -70% >

Welke sport past bij mij?

Sporten is een geweldige manier om alles even helemaal te vergeten en te werken aan je conditie en je veerkracht. Weet je niet zeker welke sport je moet kiezen of ben je op zoek naar wat nieuws? Bekijk onze suggesties of doe de test!

Hoe kies je een nieuwe leuke sport?

Als sporten niet per se je favoriete activiteit is of je nog niet weet wat jou ligt, kan het interessant zijn om een sportwijzer in te vullen. In deze test geef je jouw voorkeuren en behoeftes aan (interesses, sporten in team of alleen, flexibel of op vaste tijden, …). Daarna krijg je een breed aanbod aan sporten te zien die bij jou passen. Benieuwd? Vul de sportwijzer in!

Populaire sporten

Kajakken

•    Wat is het? Tijdens het kajakken vaar je met een kleine boot, die van boven dichtgemaakt is, over het water met behulp van een peddel. Dit kan perfect in eigen land!

•    Ideaal voor … water-, stilte- en/of natuurliefhebbers.

•    Wat train je ermee? Het herhaaldelijk bewegen van je peddel traint niet alleen je arm- en schouderspieren, maar ook die van je rug, borst en buik. Ook je kernspieren zullen versterken.

•    Waarom is het iets voor jou? Van rustige watertjes tot wilde rivieren, met kajakken sport je terwijl je de mooiste plekjes ontdekt vanop het water.

Suppen

•    Wat is het? Bij het suppen of stand-up paddling sta je recht op je een surfboard en beweeg je een lange peddel rustig van links naar rechts.

•    Ideaal voor … een eerste kennismaking met watersporten.

•    Wat train je ermee? Bij het suppen gebruik je je hele lijf en werk je zowel aan je conditie, balans en kracht.

•    Waarom is het iets voor jou? Suppen is gemakkelijk om te leren, de basistechniek krijg je meestal binnen een uurtje onder de knie. En dan meteen het water op!

Rolschaatsen

•    Wat is het? Tijdens het rolschaatsen of skeeleren zoef je op schoenen met wieltjes eronder over glad (en minder glad) asfalt.

•    Ideaal voor … snelheidsduivels en nostalgiefans.

•    Wat train je ermee? Skeeleren verhoogt je conditie en uithoudingsvermogen en je versterkt zowel je bil-, been- als buikspieren.

•    Waarom is het iets voor jou? Als je een alternatief zoekt voor een rondje hardlopen zonder het risico op typische loopblessures.

Yoga

•    Wat is het? Rekken, strekken en tot rust komen. Met de nodige spieroefeningen en ademhalingstechnieken kom je je drukke werkweek door.

•    Ideaal voor … bezige bijen die af en toe een uurtje me-time willen.

•    Wat train je ermee? Dankzij yoga verstevig je vooral je kernspieren die zorgen voor een goede lichaamshouding. Je lichaam wordt ook flexibeler en krachtiger.

•    Waarom is het iets voor jou? Yoga combineert spierversterkende oefeningen met relaxatie en de focus op je ademhaling. The best of both worlds dus!

Crossfit

•    Wat is het? Crossfit combineert zowel gewichtheffen, atletiek als gymnastiek. Tijdens een training voer je diverse oefeningen op een gevarieerde manier en aan een hoge intensiteit uit.

•    Ideaal voor … zowel newbies als diehard fitnessliefhebbers die houden van groepslessen. Er zijn oefeningen op ieders niveau.

•    Wat train je ermee? Deze sport mag je een heuse allround work-out noemen, want je versterkt er je conditie, kracht, flexibiliteit, snelheid, coördinatie, balans en cardiovasculaire uithoudingsvermogen mee.

•    Waarom is het iets voor jou? Als je van afwisseling houdt (geen enkele training is dezelfde), zo snel mogelijk je conditie wil verbeteren en bereid bent om er helemaal voor te gaan.

Padel

•    Wat is het? Padel is een razend populaire racketsport die lijkt op tennis, maar wordt op een veel kleiner veld gespeeld. Tactiek is bij deze sport belangrijker dan kracht.

•    Ideaal voor … beginnende sporters, je hebt er geen enkele sportervaring voor nodig.

•    Wat train je ermee? Met padel activeer je zowat al je spieren. Vooral je benen, billen en armen, maar ook je core wordt versterkt.

•    Waarom is het iets voor jou? Iedereen kan deze sport beoefenen, jong én oud. Bovendien is padel veel gemakkelijker en laagdrempeliger dan tennis.

Boulderen

•    Wat is het? In de boulderzaal klim je zonder klimgordel van de ene plastic handgreep naar de volgende. Ook buiten kan je deze sport beoefenen, op grote zwerfkeien bijvoorbeeld.

•    Ideaal voor … iedereen die graag gaat sporten met vrienden.

•    Wat train je ermee? Met boulderen spreek je elke spier in je lichaam aan met focus op been-, buik-, vinger- en armspieren. Ook verbrand je heel wat calorieën.

•    Waarom is het iets voor jou? Als je geen last hebt van hoogtevrees en een leuke full-body sport zoekt die zowel kracht als behendigheid combineert.


Hoe kies je de beste sportkleding?

Je sport het best in comfortabele sportkleding. Onze experts leggen je in een paar stappen uit hoe je sportkleding, sportbeha’s en loopschoenen uitzoekt die optimaal voldoen aan al jouw behoeftes – welke sport je ook kiest.

Toegankelijke sporten

Wandelen

Wandelschoenen aan en gaan! Meer heb je voor deze sport niet nodig en je kan het overal doen. Binnen de wandelsport bestaan er verschillende takken zoals snelwandelen, langeafstandswandelen, nordic walking (wandelen met speciale wandelstokken), hiking (trektocht waarbij je zelf je bagage draagt), ... Maar ook gewoon een blokje om zorgt voor een frisse neus en de nodige beweging. Of wat dacht je van bosbaden? Tijdens zo’n boswandeling word je je bewust van al je zintuigen: een ervaring die je voelt tot in de toppen van je tenen.

Fietsen

De ideale beweging tijdens je woon-werkverkeer, maar ook een mooie work-out voor alle leeftijden. Deze sport kan je ook overal uitoefenen en er bestaan diverse disciplines van. Van recreatief fietsen door de heide tot een stevige mountainbikerit door heuvelachtig terrein, 100 kilometer en meer afleggen op de koersfiets of de modder opzoeken tijdens een veldrit, keuze genoeg en je traint er zowat al je spieren mee!

Lopen

Een stukje sneller dan (snel)wandelen en het liefst met goed ondersteunende loopschoenen aan je voeten, maar net zo toegankelijk als wandelen en fietsen. Met lopen verbrand je de nodige calorieën en verstevig je verschillende spiergroepen. Kies de variant die het best bij jou past: van een wekelijks rondje door het nabijgelegen park, tot een oriëntatieloop in het bos of een heuse trailrun: in sneltempo over bergpaadjes crossen.

Zwemmen

Tijdens het zwemmen gebruik je bijna alle spieren van je lichaam, maar omdat je door het water wordt gedragen is de kans op blessures veel kleiner. Zeker voor mensen met overgewicht is zwemmen dus perfect geschikt. Je kan gewoon recreatief zwemmen, maar ook wedstrijdzwemmen in verschillende slagen zoals borstcrawl en schoolslag is mogelijk. Je hoeft hier trouwens ook niet per se voor naar het zwembad te trekken, ga eens op zoek naar een natuurlijke zwemvijver in je buurt.

Fitness

In de fitness kan je zelfstandig of onder begeleiding van een coach aan de slag met diverse toestellen om je conditie te verbeteren, vet te verbranden en diverse spiergroepen te trainen. Dit kan gaan van lopen op een loopband, fietsen op een hometrainer tot gewicht opdrukken met je armen of benen of roeien.


Atypische sporten

Spikeball

Om spikeball of roundnet te beoefenen heb je een mini-trampoline nodig en een kaatsballetje. Na de opslag van het ene team, mag het andere team elk lichaamsdeel gebruiken om in drie aanrakingen de bal terug in het trampolinenet te krijgen. Zin om zelf te proberen? Deze video geeft je meer uitleg.

Stokpaardrijden

Ja, je leest het goed, bij deze sport houdt de ruiter een heus stokpaard tussen de benen en doet er oefeningen mee zoals dressuur, springen en cross. Wordt ook wel hobbyhorsing genoemd. Wil je weten hoe het eraan toegaan? Kijk even naar deze video.

Polsstokverspringen

Deze sport is bekend onder de naam fierljeppen’ en vond zijn oorsprong in Friesland. Je probeert met behulp van een lange polsstok een zo groot mogelijke afstand over een sloot te overbruggen. Natte voeten niet uitgesloten. Er zijn zelfs wereldkampioenschappen, en die gaan er zo aan toe.

Veensnorkelen

And another one bites the dust kan je bij het veensnorkelen of bog snorkelling letterlijk nemen. Met een duikbril en snorkel op het hoofd en zwemvliezen aan de voeten doorkruisen de zwemmers zo snel mogelijk een modderige gracht, puur op flipper power. Eerst een virtueel duikje nemen? Zo gaat het er dus aan toe!

Wii Sports

Waarschijnlijk de meest diverse indoorsport die er bestaat, dit sportspel voor de Wii-spelcomputer. Met de Wii-afstandsbediening in je hand kan je je uitleven tijdens een partijtje tennis, honkbal, bowling, golf of boksen.

Laat je verder inspireren

Yoga houdt je jong, flexibel en relaxed. Maar waar te beginnen? Onze tips om te starten met yoga.


Welke sport je ook doet, slecht zittende kledij is een dealbreaker. Door de juiste keuzes te maken, zit je comfortabel in je kleding én ben je beschermd tegen de elementen!


Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.