basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Zwem naar een sportief hoogtepunt    

We weten allemaal dat ons lichaam geniet van een goede zwembeurt. Maar wist je dat topatleten het ook doen om beter te worden in hun sport? Bekende namen zoals wielrenner Richie Porte en triatleet Annie Emmerson geloven rotsvast in de kracht van het zwemmen. Waarom? Het vult hun trainingsschema perfect aan. 

Buikspieren ten top 

Je buikspieren zijn het belangrijkste onderdeel van je lichaam tijdens het zwemmen. Ze houden je in balans, wat nodig is om zo efficiënt mogelijk door het water te glijden. Natuurlijk is het belangrijk om technisch correct te zwemmen door een goede lichaamshouding aan te nemen. Zowel tijdens crawl, rugslag als bij schoolslag. Zo train je je hele core. En een sterke core helpt bij zowat elke andere sport!

Longen als luchtballonnen 

Tijdens het zwemmen is het extreem belangrijk om op je ademhaling te letten. Terwijl je kopje onder gaat, kan je natuurlijk geen verse lucht in je longen krijgen. Daarom moet je systematisch in- en uitademen tijdens je slagen. Zo leer je je longen en ademhaling te beheersen, en bovendien kan je steeds langer je adem inhouden. 

Je gewrichten danken je    

Tijdens het wandelen of het lopen worden je gewrichten steeds stevig belast. Als je je voet neerzet, gaan er namelijk schokken door je lichaam heen onder invloed van je lichaamsgewicht. En die doen geen goed aan je gewrichten. Vooral je knieën krijgen het zwaar te verduren.

 

In het water heeft de zwaartekracht evenwel minder vat op je. Je drijft en de zwaartekracht laat zich minder voelen, en dat is veel zachter voor je gewrichten. Ideaal dus om je lichaam te laten herstellen van zware trainingen, of om je spieren te trainen na gewrichtsblessures.

Spieren van staal    

Tijdens het zwemmen biedt het water een natuurlijke weerstand. Bekijk het alsof je een rondje loopt met een gewichtsvest aan. Klinkt vermoeiend? Dat is het zeker, maar je spieren worden er wel snel sterker van.

 

Vooral je schouderspieren moeten zich een weg door het water duwen en trekken. Maar eigenlijk geldt dat voor je hele lichaam! Dat garandeert niet alleen sterke spieren – een voordeel in haast iedere sport – maar maakt je spieren ook minder blessuregevoelig.

Enkele tips om de top te bereiken    

Hoe bereik je nu de top in en uit het water? Met enkel wat dobberen in het water met een fris drankje in je hand red je het alvast niet. Er is wat inspanning voor nodig. Zowel Richie Porte als Annie Emmerson houden enkele tips in het achterhoofd, die ze graag delen met je!

  • Variatie is koning: een halve dag schoolslag doen zal bepaalde spieren wel trainen, maar met afwisseling bereik je een stuk meer. Kies eens voor een andere zwemslag, of een grotere afstand. Hierdoor train je niet steeds dezelfde spieren en hou je het uitdagend.
  • Eens wat sneller, eens wat trager: ook je snelheid kan je best variëren. Het zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen naar boven gaat, en bovendien verbrand je zo ook meer calorieën. Krijg je het moeilijk tijdens een training? Schakel dan gerust een versnelling lager, maar blijf zwemmen.
  • Gebruik je benen: als je het correct aanpakt, kunnen je benen je door het water stuwen als een echte motor. Neem een plankje mee naar het zwembad en laat je benen het werk doen. Met vinnen aan je voeten zwem je bovendien veel sneller en train je je onderstel nog meer. 

Je prestaties meten in het water? Daarvoor komt een waterdichte GPS-multisporthorloge als geroepen. Ontdek hier de mogelijkheden! 

#Make1KWet Challenge    

Met de bovenstaande tips kan je al enkele stappen vooruitzetten in je sportieve leven. Maar wat dacht je van een echte uitdaging? Probeer bijvoorbeeld eens een kilometer te zwemmen in de tijd dat je 5 kilometer loopt. Dat lijkt misschien niet heel veeleisend, maar wacht maar tot je in het water ligt en de klok ziet tikken!

>> Ben je een beginner of eerder een getrainde sporter? Met deze trainingsschema’s vind je altijd een concreet plan dat je begeleidt naar betere prestaties!

>>Stijlvol en sportief het water in? Bekijk hier al je zwemspullen!