image link

Laatste dagen sale tot -70% >

Yoga voor beginners

Yoga is een uitstekende manier om fit en soepel te blijven én te werken aan je mentale rust. Voor deze eeuwenoude traditie uit India heb je als beginner enkel een matje, een comfortabele outfit en een stil hoekje nodig. Klinkt dat als muziek in je oren? We zetten de basisprincipes voor je op een rijtje.


Waar komt yoga vandaan?

Yoga is niet alleen een sport, maar ook een filosofische levenshouding. Door de focus op  ademhaling en beweging til je je bewustzijn naar een hoger niveau. Al 1.000 jaar voor Christus ontstond yoga in India. Tegenwoordig bestaan er erg veel verschillende soorten yoga, waaronder vinyasa, ashtanga, bikram en boeddhistische yoga.

Vinyasa

Vinyasa wordt gekenmerkt door een flow aan yogahoudingen op de beweging van je ademhaling.

Ashtanga

Lijkt op Vinyasa, maar houdt een vaste orde van bewegingen aan. Deze yoga wordt gezien als erg zwaar, maar is ook geschikt voor beginners.

Bikram

Yoga op warme temperatuur. Bonus: het extra zweten helpt om vet te verliezen én om je huid en spieren los te maken!

Boeddhistische yoga

Yoga met een spiritueel tintje: hier ligt de focus vooral op het onder controle krijgen van je geest. Goed voor je focus!


Waarom is yoga gezond?

Yoga kan je helpen met zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Door verschillende rek-, strek- en krachtoefeningen te combineren met een bewuste ademhaling, kom je even helemaal tot jezelf. Yoga helpt tegen angst en stress, vergroot je focus en ordent je gedachten.


Hoeveel kcal verbrand je met yoga?

Met een uur yoga verbrand je zo’n 180 tot 460 calorieën per uur, afhankelijk van hoe rustig of hoe intensief je oefeningen zijn. Dat hangt natuurlijk ook af van welke yoga je kiest.

Waar is yoga goed voor?

Yoga kan je helpen met:

 

•    Meer energie

•    Een sterkere rug

•    Een verlaagde bloeddruk

•    Een verbeterde bloedcirculatie

•    Een verbeterde lichaamshouding

•    Verminderde klachten voor astma en reuma

Verhelp je rugklachten

Last van je onderrug of rug? Yoga to the rescue! Met de rek- en strekoefeningen warm je jouw rug op zodat de spieren beter doorbloed raken en je maakt ook het bindweefsel van je onderrug losser. Met yoga verstevig je ook je buik- en kernspieren, die je wervelkolom ondersteunen. Probeer zelf bijvoorbeeld eens de kat-koehouding uit.

Verbeter je houding

Doorheen de dag zitten we te veel en bewegen we te weinig! Een zittend beroep is niet zo goed voor je houding en zo’n verkeerde houding kan dan weer belastend zijn voor je nek- en schouderspieren. Met yoga maak je stijve spieren los en train je je kernspieren waardoor je vanzelf een betere houding krijgt. En last but not least je brengt de nodige beweging in je dag!

Leer juist ademen

Adem in, adem uit. Yoga draait niet alleen om spieroefeningen, maar ook om juist leren ademen, je stressniveau te verminderen en even tot jezelf te komen. Pranayama is een yoga-onderdeel waarbij je focust op je ademhaling. Verschillende yogahoudingen verstevigen de longspieren zodat je ademhaling verbetert, net als je zuurstofinname.


Wat doe je aan bij yoga?

Waar kan je yoga beoefenen?

Het leuke aan yoga is dat je het letterlijk overal kan doen! Lekker thuis op een rustig plekje, samen met anderen in de sportschool, op je vakantiebestemming of buiten in de tuin. Wil je kennismaken met yoga of de sport (nog) beter onder de knie krijgen? In dit digitale tijdperk vind je online enorm veel yogavideo’s en interessante apps.

Yoga mee met Adriene

Adriene Mishler uit Texas plaatst op haar YouTube-kanaal Yoga with Adriene wekelijks een gratis video en biedt ook betalende lessen aan. Met maar liefst 3,6 miljoen volgers is ze wereldwijd de bekendste yogini (vrouwelijke beoefenaar van yoga)!

Kom tot rust met de yogatips van Elle

Dit Franstalige magazine deelt naast lifestyletips ook regelmatig een praktische yogavideo die voor iedereen haalbaar is. Maak je klaar voor wat extra me-time met hun yoga-playlist!

De yogatips van Evy

Met de Yoga met Evy-app van Evy Gruyaert maak je tijd voor yoga op een moment dat voor jou past. Je ontdekt er verschillende yogastijlen gegeven door ervaren docenten, zowel geschikt voor beginnende als gevorderde yogi.

250 yogahoudingen

Yoga Poses is een praktische instructiegids (in het Engels) die maar liefst 250 verschillende yogahoudingen aanbiedt mét geschreven instructies en videofilmpjes, de voordelen van elke houding en tips voor beginners.


Yoga in de natuur

Rol je matje op en trek je wandelschoenen aan! Door je yoga-oefeningen buiten te doen, kom je direct dichter bij de oerprincipes van de sport. Voel de wind door je haren, de zon op je gezicht en ruik de aarde. Je komt meteen een stuk dichter bij de wereld om je heen. Benieuwd hoe je dat doet? We geven je alvast onze tips voor outdooryoga.

Wat heb je nodig voor yoga?

In principe heb je niet veel nodig voor yoga. Bij veel oefeningen helpt het om een zachte, stevige yogamat als ondergrond te nemen. Ook maakt het uit welke oefeningen je wil doen, en of je je omgeving graag extra rustgevend wil maken met een kleine speaker met natuurgeluiden, een kaarsje of een huisparfum.

 

•    Yogamat

•    Yogabal

•    Rekband

•    2 yogablokken

•    Speaker met rustgevende muziek

•    Drinkfles

•    Zachte sokken

•    Comfortabele broek

•    Ademende top of t-shirt

•    Handdoek (voor het zweet)

•    Kleine sporttas om alles in mee te nemen

•    Bolster (een soort kussen voor oefeningen)

Laat je verder inspireren

Kom helemaal tot rust met verkwikkend bosbad! Tijdens zo’n shinrin-yoku neem je met al je zintuigen het bos in je op. Ontdek de helende werking van de natuur.


Maak gebruik van de yoga-apps en ademhalingsoefeningen van jouw innovatieve sporthorloge. Weten welk horloge bij je past? Wij helpen je kiezen!


Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.