basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Mammut in de kijker, het 150-jarige succesverhaal

Toen touwenmaker Kaspar Tanner in 1862 met een eigen bedrijfje van start ging in Dintikon (Zwitserland), kon hij zich ongetwijfeld niet voorstell en hoe zijn droom de basis zou zijn voor één van de bekendste outdoormerken op de markt: Mammut. Een merknaam die tot ver buiten de klimwereld een goede reputatie heeft opgebouwd, en dat gebeurde niet zomaar.

De kracht van Mammut

Het verhaal achter het Zwitserse bergsport- en outdoormerk mag dan wel bol staan van de traditie, toch is het er ook één van vooruitkijken en innoveren. Die combinatie zorgt ervoor dat Mammut doorlopend voor kwalitatief hoogstaande producten weet te zorgen, en is meteen ook de hoeksteen voor hun succes. Op die manier blijft Mammut – de merknaam verwijst naar de kracht van het materiaal – zijn DNA trouw, of het nu om bergsportmateriaal gaat of om andere buitenactiviteiten zoals skiën, trail running of backpacking.

Mammut door de jaren heen

Mammut bestaat al een hele tijd als merk, maar toch duurde het wel even vooraleer het Zwitserse bedrijf besloot om zich niet langer exclusief op klimtouwen toe te leggen. Eind jaren zeventig sloeg het pas die nieuwe weg in, met de introductie van zijn eerste Gore-Tex® jassen en broeken. In de jaren 80 kwamen daar ook slaapzakken, fleece kledij en thermisch ondergoed bij. De jaren 90 leverden dan weer een Mammut Extreme Clothing Collection en een rugzakgamma op, dat begin 2000 ook aangevuld werd met donsjassen en jassen met synthetisch dons. En intussen prijkt de merknaam Mammut ook op wandelschoenen en snow safety-uitrusting. Samen met het aanbod groeide natuurlijk ook het bedrijf: over de laatste zeven jaar verdrievoudigde het personeelsbestand maar liefst, terwijl Mammut intussen actief is in meer dan 50 landen.

Mammut loves world

Dat alles betekent echter niet dat er voor Mammut geen uitdagingen meer zijn. Integendeel, want het merk is vastberaden om aan de weg te blijven timmeren. Bij de ontwikkeling van de eigen producten wordt er bijvoorbeeld gewerkt met vier teams van experts, opgedeeld in verschillende expertisevelden (Alpine, Freeride, Climbing en Trail Running). Zij dragen niet alleen de normen en waarden van het bedrijf uit, maar testen de producten ook in extreme omstandigheden en zorgen voor feedback. En daarnaast heeft Mammut ook oog voor de wereld om ons heen, zowel op sociaal als ecologisch vlak. Zo vervoegde het merk reeds in 2008 de Fair Wear Foundation, als garantie dat alle klimtouwen op klimaat neutrale wijzevervaardigd worden. “Voor ons is een gezonde natuur en een intact berglandschap van het allergrootste belang. Wij leven van de Alpen en zijn gepassioneerd door de bergen. Mammut leeft voor en dankzij de natuur”, aldus Rolf Schmid, CEO van de Mammut Sports Group. In 2011 legde Mammut zichzelf ook op om aan de Bluesign Standard te voldoen, wat zoveel betekent als de garantie dat alle textiel met een maximum aan respect voor mens en natuur vervaardigd zal worden.