Save the Blue Heart of Europe: in de bres voor de laatste wilde rivieren

Wist je dat de Balkan een unieke biodiversiteit herbergt in haar rivieren? Helaas hangt het voortbestaan van deze ongerepte waterwildernis aan een zijden draadje. Twee natuurminnende ngo’s halen alles uit de kast om het blauwe hart van Europa te redden, en Patagonia zet er met veel plezier haar schouders onder.

Blauw paradijs op aarde

Wie al ooit de kristalheldere watervallen van het Plitvice National Park in Kroatië met eigen ogen aanschouwde, heeft vast wel een donkerblauw vermoeden dat de Balkan nog meer verrassende natuurpareltjes in huis heeft. En terecht! Heb je een zwak voor zeldzame plant- en diersoorten, dan kom je zeker aan je trekken in het indrukwekkende vlechtwerk van beekjes, rivieren, watervallen en canyons die door de Balkanregio stromen. Zo leven er maar liefst 69 vissoorten die je nergens anders in de wereld vindt, zoals de bedreigde Donauzalm. En wie weet welke onontdekte soorten zwemmen er nog meer rond?

Jacht op de waterkracht

Jammer genoeg staan de laatste wilde rivieren van Europa vandaag serieus onder druk, en daar is één duidelijke schuldige voor aan te wijzen: de mens. In de hydro-energiesector zit tegenwoordig het grote geld: zowel in Macedonië, Albanië als Servië zitten er honderden damprojecten in de pijplijn. Door de geplande bouw van in totaal zo’n 2.800 waterkrachtcentrales, die de ontwikkeling van de regio een stevig duwtje in de rug kan geven, komt het behoud van de bijzondere biodiversiteit in kwetsbare gebieden en nationale parken ernstig in het gedrang

Meer bewustzijn, meer succes

Zijn we gedoemd ons waardevolle Europese riviererfgoed voorgoed te verliezen? Als het van de ngo’s EuroNatur en RiverWatch afhangt, kan het tij nog gekeerd worden. Samen met lokale partners hebben ze de ‘Save the Blue Heart of Europe’-campagne in het leven geroepen. Hun missie? Het publieke bewustzijn rond de ecologische waarde en de kwetsbaarheid van de Balkanrivieren verhogen. Lokaal én internationaal bieden ze steun aan grassroot organizations, kleinschalige initiatieven die het probleem bij de wortel aanpakken, vaak met indrukwekkend succes. Makkelijk wordt het niet, maar het redden van deze unieke zoetwaterhotspot van biodiversiteit is de moeite wel waard, toch?

>> Meer info over de campagne vind je hier.

Patagonia als één man achter de rivier

Met haar ‘1% for the Planet’-verhaal schenkt het Amerikaanse outdoormerk Patagonia al sinds 2002 jaarlijks een deel van haar omzet weg aan grassroot organizations die het lot van onze planeet ter harte nemen. Het mag dus niet verbazen dat zij ook voor ‘Save the Blue Heart of Europe’ sympathie opbrengen en een financieel ruggensteuntje vrijmaken.

Benieuwd naar het leven in en rond de Vjosa-rivier in Albanië, die bedreigd wordt door de bouw van damprojecten?  

>> Kom op 24/5 in UGC De Brouckère naar de filmvoorstelling van ‘One For The River’, een door Patagonia gefinancierde documentaire over de laatste vrij stromende rivier van Europa. A.S.Adventure is trotse partner van het event.

Hier krijg je alvast een voorproefje:

>> Meer weten over het merk Patagonia? Schaaf hier je kennis bij.

>> Ontdek onze uitgebreide collectie van Patagonia in de webshop.