image link

Shop nu de ronde prijzen >

Zo beklim jij de Mont Ventoux

De Mont Ventoux is al jarenlang een vaste waarde bovenaan de bucket list van onnoemelijk veel fietsers. A.S.Adventure-medewerkers Ruben, Tom en Pieter fietsten vorige zomer naar de top van de Reus van de Provence. Met onze tips en hun ervaringen sta ook jij straks met een kamerbrede glimlach bovenop de Kale Berg.

Hoe train je om de Mont Ventoux te beklimmen?

Massa-events zoals Sporta Mon Ventoux bewijzen dat de Mont Ventoux beklimmen als sportieve uitdaging voor heel veel mensen haalbaar is, op voorwaarde dat je er toch een beetje voor traint. Om conditioneel iets op te bouwen is het noodzakelijk om minstens twee tot drie keer per week aan sport te doen. Helemaal aan het begin van het trainingsparcours hoef je daarvoor zeker niet elke keer te gaan fietsen. Wissel fietstochten af met zwemmen, wandelen of hardlopen, alles is goed om je cardiovasculair stelsel aan het werk te zetten. Begin met relatief korte trainingen aan een vrij lage intensiteit om blessures te voorkomen. Van zodra je een basisconditie hebt, kan je met langere trainingen met daarin intensievere blokjes je conditieniveau opkrikken. Sport niet wanneer je ziek bent en helemaal aan het begin van je trainingsparcours even langs gaan bij de sportarts voor een inspanningstest is aan te raden. Kwestie van elke onaangename verrassing uit te sluiten.


Vanaf welke kant beklim je de Mont Ventoux?

Je kan de 1.910 meter hoge Kale Berg vanaf drie zijden beklimmen en elk van die beklimmingen toont een ander profiel.

1. Startpunt: Bédoin

•    Afstand: 21,5 km

•    Hoogtemeters: 1.610 m

•    Gemiddeld stijgingspercentage: 7,5%

 

Dit is de zijde waarlangs de professionele wielrenners in de Tour de France het vaakst naar omhoog worden gestuurd. Deze beklimming loopt voor een groot stuk in het bos en is dus de betere keuze als je pas in de namiddag onder een loden zon aan de klim kunt beginnen. Omwille van het vrij gelijkmatige stijgingspercentage kom je aan deze kant van de berg zelden voor verrassingen te staan.

2. Startpunt: Sault

•    Afstand: 21,5 km

•    Hoogtemeters: 1.610 m

•    Gemiddeld stijgingspercentage: 7,5%

 

Deze is ideaal voor wie met een wat mindere conditie in Zuid-Frankrijk verschijnt. Opgelet: het venijn van deze beklimming zit in de staart. Vanaf de beroemde Chalet Reynard lopen de beklimmingen vanuit Bédoin en Sault over dezelfde weg door het maanlandschap waar de wind en de zon vrij spel hebben.

3. Startpunt: Malaucène

•    Afstand: 21,2 km

•    Hoogtemeters: 1.570 m

•    Gemiddeld stijgingspercentage: 7,5%

 

Puur cijfermatig valt deze beklimming aan de noordkant goed te vergelijken met die vanuit Bédoin, maar terwijl de klim vanuit Bédoin heel gelijkmatig verloopt, vertoont de klim vanuit Malaucène een heel grillig profiel. Sommige fietsers vinden de beklimming vanuit Malaucène lastiger omdat je er moeilijk een ritme vindt, anderen vinden deze klim net prettiger omdat heel steile stukken worden afgewisseld met wat vlakkere stroken waar je kan recupereren.

Met welke fiets beklim je de Mont Ventoux?

De Ventoux beklim je bij voorkeur met een racefiets met voldoende lichte versnellingen. Het voordeel van een racefiets is dat hij licht is en in combinatie met de kleine versnellingen kom je relatief gemakkelijk boven. Met een mountainbike kan het ook. De mountainbike heeft meestal nog kleinere versnellingen, maar de fiets is vaak wat zwaarder en de rolweerstand van mountainbikebanden op verharde weg is groter. Daardoor ontstaat het risico dat je alsmaar kleiner gaat schakelen en finaal nog amper vooruit komt.

 

Essentieel om veilig te kunnen klimmen is dat je de lichte versnellingen van je fiets goed kunt gebruiken. Dat zijn precies die versnellingen die je in de Lage Landen bijna nooit gebruikt, dus laat je fiets voor je afreist naar de Provence nog eens grondig nakijken door een fietsenmaker.

Klikpedalen zijn een voordeel, ze zorgen er voor dat je schoenen steeds contact houden met de pedalen zodat je efficiënter kunt trappen en in de afdaling verhogen ze de controle over je fiets. Wie angst heeft om te dalen kan zich op de top laten ophalen met een auto. Wil je de Mont Ventoux ook met de fiets afdalen, zorg er dan voor dat je remmen tiptop in orde zijn. Rem met tussenpozen, kijk tijdens de afdaling ver genoeg voor je uit om jezelf extra reactietijd te geven en … geniet.

 

“Het plezier van de afdaling is de perfecte beloning voor het afzien tijdens de beklimming. Let wel goed op voor de andere weggebruikers en open de kaart op je GPS-toestel, dat helpt om de bochten goed te kunnen inschatten”, lacht Ruben.

Een goed voorbereide fietser is er twee waard! Je fiets moet ook helemaal klaar zijn voor deze straffe beklimming. Hoe je zelf je fiets goed nakijkt leggen we graag voor je uit.

In welke kleding beklim je de Mont Ventoux?

Goede fietskleding is een must om comfortabel de top te bereiken. Kies sowieso voor een kwalitatieve fietsbroek met zeem dat irritatie aan het zitvlak voorkomt. Een onderhemd dat zweet snel afvoert zal je bovenlichaam koel houden, in de achterzakken van een fietsshirt vind je voldoende opbergruimte om een paar energiegels en -repen mee te nemen. Met fietshandschoentjes behoud je altijd een goede grip op het stuur en de remmen, essentieel om veilig te kunnen afdalen.

 

Fietshandschoentjes bieden ook bescherming bij een val, al hopen we vooral dat je ze daarvoor niet nodig zal hebben. Kies een lichte fietshelm met grote ventilatieopeningen, deze biedt bescherming in de afdaling en voorkomt tijdens de klim dat je hoofd oververhit. Een fietsbril helpt in de snelle afdaling om een goed zicht te bewaren en beschermt je ogen tegen stof en insecten.

 

Ook al begin je in warme omstandigheden aan de beklimming, weet dat het temperatuurverschil tussen de voet en op de top groot kan zijn. Neem dus sowieso een jack mee of een combinatie van armwarmers met een mouwloos windvest. Deze kleren houden je warm als je op de top even pauzeert voor de obligate foto en voorkomen dat je tijdens de afdaling te veel afkoelt van de rijwind.

De juiste outfit vinden voor je fietstocht is essentieel. Om zo lang mogelijk te geniet van je fietskleding kan je ook maar beter weten hoe deze te onderhouden. Wij leggen je alvast uit hoe je je fietskleding en fietsschoenen het beste wast.

Wat eet en drink je tijdens de beklimming van de Mont Ventoux?

Ongeacht de buitentemperatuur zal je het tijdens de beklimming van de Mont Ventoux flink warm krijgen. Omdat je traag fietst koelt je lichaam amper af door de rijwind waardoor je gaat zweten. Drink dus voldoende tijdens de klim, om optimaal te blijven presteren moet je uitgaan van een halve liter drinken per half uur. Water zal je lichaam hydrateren, isotone dranken zullen je lichaam van vocht én verse energie voorzien. Als je ruim twee uur aan het klimmen bent kan je honger krijgen, enkele energierepen of sneetjes peperkoek dienen de rommelende buik van antwoord. Voor het laatste half uur kan je nog een gel van geconcentreerde energie meenemen, ideaal als boost voor de laatste loodjes. Experimenteer tijdens de klim niet met energiedranken of -repen die je nog nooit gebruikt hebt. Het kan zijn dat je lichaam tijdens een zware inspanning niet goed reageert op die repen of dranken, probeer die voeding en drank dus vooraf altijd al eens uit tijdens een (intensieve) training.

Hoe deel je de beklimming van de Mont Ventoux in?

Sta je voor het eerst aan de voet van de Mont Ventoux, vertrek dan niet overenthousiast. Weet dat je meer dan twee uur in het zadel zal zitten en bereid je daar mentaal op voor. Daarenboven is de kans groot dat je het niet gewoon bent om twee uur aan een heel lage snelheid te fietsen. Het kan heel demotiverend werken om de snelheid op je fietscomputer niet boven de tien kilometer te zien uit komen, maar de stijgingspercentages zijn dan ook niet min. Denk alleen aan jezelf en probeer geen snellere fietsers te volgen. Zelfs iemand die een half kilometertje per uur sneller rijdt dan jou, laat je rijden. Anders is de kans groot dat je jezelf opblaast.

 

Concentreer je op je ademhaling en probeer niet te gaan hijgen. Adem diep in en -minstens even belangrijk- adem ook lang uit. Vergelijk het met je auto: als de uitlaat van je auto verstopt is, zal de motor ook niet goed functioneren. Plaats je handen op de platte bovenkant van je racestuur, dat zit wat comfortabeler als je bergop fietst. Staar je niet blind op de top die -zeker vanaf Sault en Bédoin- plots zichtbaar wordt, maar nog een flink eind weg ligt. In plaats daarvan stel je tussendoelen. Kijk van bocht naar bocht, zo verdeel je de lange klim in een groot aantal kleine, maar behapbare blokjes. Gebruik de wat vlakkere stroken om een beetje te herstellen of om wat te versnellen als de conditie dat toelaat. Probeer tijdens de klim zo veel als mogelijk de allerlichtste versnelling van je fiets nièt te gebruiken: hou die achter de hand voor de steilste stroken of voor de momenten waarop je het echt moeilijk krijgt. Krijg je de pedalen helemaal niet meer rond, dan rest je weinig anders dan voet aan de grond te zetten.

 

Tracht dat scenario echter te vermijden want het zal niet gemakkelijk zijn om terug in je ritme te komen als je weer verder fietst. Om een goede cadans aan te houden kan je een liedje met een beat denkbeeldig afspelen in je hoofd. Voor en tijdens de beklimming voldoende drinken is essentieel in de strijd tegen de krampen, maar je kan ook een beetje variëren met de manier waarop je trapt. Door een stukje met de tenen naar beneden te fietsen, een stuk vooral aan de klikpedalen te trekken en een stuk met de hak naar beneden te rijden zet je andere spiergroepen aan het werk en verdeel je de inspanningen over meerdere spieren.   


Zij haalden de top van de Mont Ventoux!

Ruben Schiltz – Verkoper A.S.Adventure Antwerpen

"Voor mij is er geen ‘mooiste herinnering’, ik koester de volledige dag, de totale ervaring, het zweten, het afzien, het moment van bovenkomen, …"

Waarom wilde je de Mont Ventoux beklimmen?

Het begon in de zomer van 2020 toen we omwille van corona het land niet uit mochten. Met een groep vrienden gingen we op fietsvakantie in Vlaanderen, met brouwerijbezoeken als rode draad. Al snel kwam het idee om het jaar daarop ook zoiets te doen in Frankrijk met als hoogtepunt de Mont Ventoux. We huurden een huisje op een tiental kilometer van de voet van de Mont Ventoux. Voor de beklimming van de Mont Ventoux maakten we eerst een fietstocht van zo’n tachtig kilometer om te acclimatiseren en te wennen aan de temperaturen.

Hoe trainde jij voor je klim?

Zoals Eddy Merckx ooit zei: “Rij zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wil. Maar rij.” Dat is dan ook een beetje wat we doen. Als het goed weer is zijn er steeds wel een paar vrienden gemotiveerd om na het werk of in het weekend een fietstocht te maken. Omdat je in en rond Antwerpen amper hoogtemeters vindt zijn we eens een weekend gaan mountainbiken in de buurt van Houffalize. Ter voorbereiding heb ik ook naar de elfde etappe van de Tour de France 2021 gekeken waarin de renners twee keer de Ventoux moesten bedwingen. Deze rit werd gewonnen door Wout Van Aert.

Welke klimroute heb jij genomen?

Een deel van de vriendengroep, waaronder ikzelf, beklom de Mont Ventoux vanuit Bédoin. Drie anderen namen de route vanuit Sault.

Heb je onderweg gepauzeerd?

Nee. Wij waren ervan overtuigd dat het een beter idee was om niet te stoppen indien mogelijk. Opnieuw moeten vertrekken zou pijnlijker zijn. Bij kilometer 0, waar we allemaal nog iets aten en de GPS’en instelden, spraken we af om elkaar boven te zien. Iedereen op eigen tempo naar boven.

Hoe lang duurde de beklimming voor jou?

De beklimming vanuit Bédoin kostte me 1 uur en 53 minuten. Mijn doel was om binnen de twee uur boven te staan, dus dat was OK. Tenslotte was het de eerste keer en wist ik niet waaraan ik me moest verwachten. Als opwarming zijn we van ons huisje naar Bédoin gefietst, zestien kilometer aan een rustig tempo om energie te sparen.

Heb je ook moeilijke momenten gehad onderweg?

De laatste kilometer vond ik zwaar. Toen heb ik enkele keren tegen mezelf moeten zeggen “Komaan, man. Nu niet afstappen, gewoon blijven gaan.” Zolang je in het bos zit, zie je de top niet. Je bent dan ook nog niet bezig met het einde, je bent gewoon aan het fietsen en aan het genieten. Eenmaal je in het maanlandschap komt, zie je geregeld de finish, maar dan is het nog wel enkele kilometers. Die top lijkt dan ook niet dichterbij te komen. Dat maakte het mentaal zwaarder dan verwacht.

Wat is jouw mooiste herinnering aan de beklimming?

De totale ervaring. Het was lekker warm en we waren met een leuke vriendengroep om die ervaring te delen. Het is er mooi fietsen (vergeet dus ook niet wat te genieten onderweg) en als je boven komt heb je de voldoening dat je je doel bereikt hebt. De vriendinnen die in de volgauto zaten hadden snoepjes en frisdrank voorzien voor als we bovenkwamen, een andere vriendin was in het huisje gebleven en toen we daar aankwamen had ze allemaal gezonde broodjes voorzien. Fantastisch toch? Voor mij is er geen ‘mooiste herinnering’, ik koester de volledige dag, de totale ervaring, het zweten, het afzien, het moment van bovenkomen, …

Heb je nog goede tips voor de beklimming en afdaling?

Voor de beklimming: het is het waard. Voor de afdaling: je kan er flinke snelheden halen. Wij waren er op gebrand om ons snelheidsrecord te breken en dat is ook gelukt. Maar let wel goed op. Er rijden auto’s en nog veel andere fietsers. Het helpt om je kaart te openen op je GPS. Dan zie je de aankomende bochten en kan je inschatten of je moet afremmen of je kan blijven bijtrappen.

Heb je nog een leuke anekdote over de beklimming van de Mont Ventoux?

Er was een vriend mee met erg weinig fietservaring. Onderweg naar Bédoin merkten we dat hij niet echt wist hoe je moet schakelen met een koersfiets. We legden het hem uit, maar heel volledig was die informatie voor hem blijkbaar niet. We begonnen allemaal samen aan de klim, maar na een kilometer of drie had hij er al genoeg van en keerde hij terug. Op dat moment was onze begeleidende auto al voorop gereden met onze extra bevoorrading, dus daar kon onze fietsvriend geen hulp aan vragen. Ondertussen had hij evenwel ontdekt dat je ook vooraan lichter kunt schakelen op een racefiets waarop hij opnieuw aan de beklimming van de Ventoux begonnen is. Toen wij terug afdaalden naar Bédoin zijn we hem op zeven kilometer van de top tegengekomen. We hebben hem overtuigd om niet verder te klimmen en mee terug te keren naar het vakantiehuisje.

Zin om zelf te Mont Ventoux te beklimmen? Wij zochten alvast enkele mooie fietsroutes uit in eigen land waar je naar hartenlust kan trappen op de pedalen!

Pieter Van Offenwert – Supply Chain & Logistics Manager A.S.Adventure

"Het moment dat ik boven de boomgrens kwam en in de verte het weerstation op de top kon zien was speciaal. Daar voelde ik dat ik het ging halen en dat gaf mij energie om te blijven doorgaan."

Waarom wilde je de Mont Ventoux beklimmen?

Voor de uitdaging en het was een doel om naartoe te werken bij het begin van het fietsseizoen.

Hoe trainde jij voor je klim?

In de lente ben ik begonnen met elke week te trainen en geleidelijk aan langere ritten te maken. In totaal reed ik 1.300 kilometer als voorbereiding.

Welke klimroute heb jij genomen?

De route vanuit Bédoin. Ik had maar tijd voor één beklimming en veel mensen vinden dit de ‘echte’ route naar boven dus was de keuze snel gemaakt.

Heb je onderweg gepauzeerd?

Nee, het was de uitdaging om in één keer naar boven te rijden. Ik zou het ook moeilijk hebben om na een pauze opnieuw op te stappen en mijn ritme terug te vinden.

Hoelang duurde de beklimming voor jou?

1 uur en 48 minuten.

Heb je ook moeilijke momenten gehad onderweg?

Absoluut, ik vond dit één van de zwaarste inspanningen die ik al gedaan heb in mijn leven. De verleiding is dan ook groot om even te stoppen en voet aan de grond te zetten.

Wat is jouw mooiste herinnering aan de beklimming?

Het moment dat ik boven de boomgrens kwam en in de verte het weerstation op de top kon zien was speciaal. Daar voelde ik dat ik het ging halen en dat gaf mij energie om te blijven doorgaan.

Heb je nog goede tips voor de beklimming en afdaling?

Neem je tijd, fiets op je eigen tempo en laat je niet verleiden om iemand anders te proberen volgen. Ik heb de klim op voorhand ook ingedeeld en bepaald wanneer ik zou eten om zeker genoeg energie te hebben. Dit hielp mij om steeds een volgend, kleiner doel te hebben tijdens de beklimming.


Tom Marchal - Outdoor Expert A.S.Adventure

"Als je op de top ‘I did it’ kunt zeggen, da’s wel een memorabel moment."

Waarom wilde je de Mont Ventoux beklimmen?

Het idee en de organisatie ervan kwamen van mijn neef Stefano. We beklommen samen met enkele kameraden een hele reeks bekende hellingen in België zoals de Koppenberg, de Paterberg, de Oude Kwaremont en de Muur van Geraardsbergen. De meeste van deze hellingen zijn vrij kort en intens, dus had mijn neef een geweldig idee om een iets grotere uitdaging aan te gaan. En zo kwam hij op een leuke klassieker binnen het wielrennen: de Mont Ventoux.

Hoe trainde jij voor je klim?

Door op regelmatige basis te gaan fietsen, twee tot drie keer per week indien mogelijk. En al enkele maanden op voorhand. Ik wisselde lange ritten op het vlakke af met kortere tochten met wat meer hoogtemeters. Daarnaast probeerde ik wat variatie in de sporten te steken door ook te gaan zwemmen met de kinderen en aan crossfit te doen.

Welke klimroute heb jij genomen?

We hebben de Bédoin route genomen.

Heb je onderweg gepauzeerd?

Minstens twintig keer … heb ik eraan gedacht. Maar neen, geen enkele keer ben ik effectief gestopt. Dat was ook een zege op zich, vond ik.

Hoe lang duurde de beklimming voor jou?

In totaal heb ik er 2 uur en 9 minuten over gereden.

Heb je ook moeilijke momenten gehad onderweg?

Ik had twee punten waar ik het wat moeilijker had. Het eerste lastige punt was het begin, als je goed beseft waar je aan begonnen bent. Daarnaast kreeg ik het lastig op vijf kilometer van de top, als je boven de boomgrens vol in de wind komt. Dat ik daar geen water of suiker meer had, maakte het extra zwaar. Toen was het echt puur op karakter door fietsen!

Wat is jouw mooiste herinnering aan de beklimming?

De afdaling! Het gevoel om door de bochten te zoeven is zalig. Dit samen met de warmte die je stilaan opnieuw voelt als je daalt van de berg. Want ja, het is frisjes op de top! En uiteraard, eens je boven bent en achter jou kunt kijken en “I did it!” kunt zeggen.

Heb je nog goede tips voor de beklimming en afdaling?

Start niet te snel, anders dreig je tijdens de beklimming vlug in het rood te rijden. Een hartslagmeter kan helpen om je inspanning te doseren. En krijg je het mentaal moeilijk, denk dan aan waarom je dit doet en wat je in de voorbereiding al allemaal gedaan hebt om hier te geraken.

Heb je nog een leuke anekdote over de beklimming van de Mont Ventoux?

Samen met mijn neef Stefano en een goede kameraad Bart hadden we 3-4 dagen ingepland voor deze uitstap. Wij vertrokken in de late avond en maakten de verplaatsing met de auto ’s nachts. We kwamen ’s ochtends aan en deden een dutje. We dachten goed voorbereid te zijn en waren van plan om elke dag via een andere route de Mont Ventoux te beklimmen. Na ons dutje trokken we op verkenning met de fiets. De drang om de Ventoux te beklimmen was zo groot dat we die dag meteen naar de top zijn gereden. Ondanks het slaaptekort, ondanks het tekort aan drank en sportvoeding en ondanks de windstopper die we vergeten waren voor de afdaling. Het is trouwens bij die ene beklimming van de Mont Ventoux gebleven …

Laat je verder inspireren

Moeite met de keuze van je fietsoutfit? We loodsen je in drie stappen naar de perfecte fietskleding voor jou.


Een goede fietsbril is uiterst noodzakelijk tijdens de beklimming van de Mont Ventoux. AGU heeft een mooi aanbod aan verschillende fietsbrillen. Voor ieder wat wils!


Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.