basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Lafuma omarmt duurzaamheid met Ecolife

1930. De drie broers Lafuma – Alfred, Gabriel en Victor – richten een rugzakmerk op. Ruim 75 jaar later is het Franse merk uitgegroeid tot een outdoorfabrikant met wereldfaam, die bovendien flink inzet op duurzaam ondernemen. En dat merk je ook als consument. 

Het Lafuma engagement

Lafuma mikt bij de ontwikkeling van nieuwe outdoorkledij en -materiaal steevast op de allerhoogste kwaliteit en prestaties. Maar dat is niet het enige streefdoel: het Franse merk focust ook uitermate sterk op duurzaamheid en ecodesign. Dat zie je niet alleen terug in de ondernemingsfilosofie, maar ook in de productiemethodes én de producten die je uiteindelijk in de winkel aantreft. Om de meest milieuvriendelijke producten uit het aanbod duidelijk te identificeren, heeft Lafuma zelfs een eigen label in het leven geroepen: Ecolife.

Lafuma Ecolife, meer dan een naam

Met het Ecolife-label gaat Lafuma een stapje verder dan andere merken. Ecolife biedt namelijk een aantal knalharde garanties op een eindproduct dat het milieu zo min mogelijk belast, doordat ze een duurzame, zorgvuldig door Lafuma uitgedokterde werkwijze volgen:

 

  • De producten worden vervaardigd uit milieuvriendelijke materialen. Om een Ecolife-label te verdienen, zijn er twee maatstaven. Bij de eerste moet minstens 40% van het productgewicht bestaan uit materialen met een lage impact op het milieu – denk aan gerecycleerde en organische materialen, Ecoya®, Ariaprene®, Sorona®, RDS-dons, PFC-vrije stoffen, enzovoort. Bij de tweede maatstaf moet minstens 80% van het productgewicht uit Bluesign®-gecertificeerde materialen bestaan.
  • In de fabrieken wordt toegekeken op correcte werkomstandigheden en worden de milieuvoorschriften op de voet gevolgd.
  • Voor het transport kiest Lafuma zoveel mogelijk voor vervoer per schip of trein, om ook de logistieke milieu-impact zo laag mogelijk te houden.

Labels met een hart voor het milieu

Doen namen zoals Bluesign en Oeko Tex niet meteen een belletje bij je rinkelen? Hoog tijd voor een snelle round-up dan! 

Het Bluesign-certificaat garandeert dat alleen schone materialen gebruikt worden, zodat de impact op omgeving en natuur minimaal blijft. 

Het Oeko-Tex-label staat garant voor het gebruik van textiel dat geen enkele schadelijke component bevat. Zo weet je als consument zeker dat Lafuma-producten onmogelijk huidirritatie kunnen opleveren. 

Het PFC-Free-label staat dan weer voor het gebruik van zo duurzaam mogelijke materialen. Ook op die manier tracht Lafuma het milieu ook op lange termijn zoveel mogelijk te ontzien. 

Lafuma in cijfers

Dat het Franse outdoormerk echt werk maakt van die duurzame benadering, mag blijken uit de cijfers. Maar liefst 56 procent van de Lafuma-kledij draagt intussen het Ecolife-label; een stijging met maar liefst 62 procent ten opzichte van het vorige jaar. Precies de helft van de materialen zijn Bluesign-gecertificeerd. Dat is zo’n twintig procent meer dan het jaar voordien. Tegen 2020 wil Lafuma zelfs een volledig PFC-free aanbod in de winkels hebben, waarvan tachtig procent van de materialen zowel het Ecolife-label zal dragen als Bluesign-gecertificeerd zal zijn. Kortom, van Ecolife en Lafuma hebben we het laatste nog niet gezien!