basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Het nut van uv-beschermende kledij

Het basisprincipe van zich beschermen tegen de zon door middel van kledij is simpel: hoe meer je bedekt, hoe minder er kan verbranden. Daarom is een T-shirt met lange mouwen, beter dan eentje met korte mouwen. Hetzelfde geldt voor een T-shirt met een ronde hals, in plaats van een V-hals. Maar er is meer aan de hand.

Van kleur tot dichtheid

Want laat ons eerlijk zijn, er is geen mens die zich van kop tot teen bedekt om vervolgens in de Provence of op las Ramblas te gaan rondstruinen. Ook de kleur van je kledij is van belang. Daar waar lichte kleuren veel minder uv-beschermend werken, zijn donkere kleuren – met zwart op kop uiteraard – van veel grotere waarde. Nog belangrijker dan de kleuren die je aandoet is de dichtheid van de stof waaruit je kledij bestaat. Hoe groter die dichtheid, hoe beter het materiaal in kwestie tegen de zon beschermt. Synthetische stoffen zoals lycra, accryl en polyester beschermen beter tegen de uv-stralen dan natuurlijke stoffen zoals katoen en wol. En wel omwille van de veel grotere dichtheid van de stof in kwestie.

Wat de UPF zegt

Sinds 1996 bestaat er zoiets als de UPF, ofwel de Ultraviolet Protection Factor. Het idee is eenvoudig: elk kledingstuk met een UPF-label is onderworpen aan een heuse batterij tests om de uv-beschermende waarde te bepalen. Een T-shirt met een UPF van 50 laat slechts 1/50 van de uv-straling door. Veel meer dan afgaan op je gevoel en de eerder uitgelegde basisregels, kun je dus maar beter op de UPF vertrouwen. Hoe hoger de UPF, hoe beter. Maar doorgaans zit je vanaf UPF 30 wel goed.

Welke stof kies je nu best?

Alles hangt af van de activiteit en de intensiteit van het gebruik. Een katoenen shirt is niet aan te raden wegens amper uv-beschermend, maar kan nog net voor een namiddagje terrassen onder de parasol. Wie gaat trekken in de natuur, wandelen op het strand of sporten in de volle zon trekt best één van volgende stoffen aan:

  • Polyester: stretcht, houdt het lichaam droog omdat het vocht meteen naar buiten wordt geleid, is vrijwel kreukvrij en behoudt z’n kleur;
  • Coolmax: synthetische stof die vocht maximaal afvoert. Het zweet verspreidt en verdampt vier keer sneller dan katoen;
  • Supplex: voelt aan als katoen maar droogt sneller, ademt beter en is kleurvast;
  • Nylon of polyamide: licht, sterk en stretchy materiaal dat evenwel, zoals alle synthetische stoffen, makkelijk geurtjes opneemt. Vaak wassen dus en idealiter aan een antigeurbehandeling onderwerpen;
  • Tencel (beter bekend als de merknaam van lyocell): is gemaakt van natuurlijke houtcellulose en is zo zacht als zijde, zo sterk als polyester, thermoregulerend, uitermate vochtabsorberend en sneldrogend.

Hoe bescherm ik mijn beschermende kledij?

Wissel zo vaak mogelijk af. Datzelfde shirt of diezelfde broek drie dagen na elkaar dragen zorgt ervoor dat er sneller slijtage optreedt dan wanneer je je kledij na een dag weer even laat ‘rusten’. Wat daarbij kan helpen is je kleding niet zomaar wegmoffelen in een doos of de onderste schuif volproppen met wintertruien. Hang je kledij bij voorkeur in een goed ademende ruimte en zorg voor voldoende plaats tussen de kledingstukken. T-shirts met een print of opschrift, was je best binnenstebuiten, en delicate kledij was je best apart. Als je dan ook nog eens zo koud mogelijk kunt wassen en de droogkast zo vaak mogelijk weet te vermijden, is je kledij vast een lang leven beschoren.

Goed om weten

Een opstaande kraag die je nek beschermt, een broek met ventilatiezones in verwerkt of een iets losser zittende sweater. Het zijn kleinigheden, maar ze dragen in grote mate bij aan zowel comfort als zonbescherming.

  • Wie weet dat natte kledij beduidend meer zonnestralen doorlaat dan droge kledij, kan zich voor een trektocht of kampeeruitje maar beter enkele sneldrogende kledingstukken aanschaffen.
  • Heb je toch vooral katoenen shirts? Was ze dan drie keer na elkaar. Dan komen de vezels iets dichter bij elkaar te zitten en verhoog je – zij het tijdelijk – de UPF van je shirt.
  • Bij stretchy kledingstukken zoals leggings en second skin shirts opteer je maar beter niet voor een maatje te klein. Doe je dat toch, dan rek je de stof immers uit en verlaag je zo de UPF van je kledingstuk.
  • Oh, en ook nog dit: afgebleekte kledij verliest van zijn uv-beschermende kracht. Het spreekt voor zich dat een fel geel shirt beter beschermt dan een vaal geel T-shirt.

Of dit nu betekent dat we met z’n allen aan de uv-beschermende kleding moeten? Niet per se. Het is zo dat stoffen zoals denim en jeans prima uv-bescherming bieden, ook al hebben ze officieel geen UPF-waarde. Wel is het zo dat een lichtgeweven strandshirt met extra schouderbescherming beduidend meer comfort biedt. In dergelijke specifieke gevallen, lijkt het dan ook raadzaam om toch te investeren in de juiste kledij voor de juiste activiteit.

Nog meer zonnebescherming

  • Draag een hoed. Hoe breder de rand, hoe beter. Zorg dat zowel oren, nek als voorhoofd voldoende schaduw krijgen.
  • Smeer alle lichaamsdelen die blootgesteld worden aan de zon om de vier uur in met een factor 50 zonnecrème
  • Drink voldoende (om en bij de 2,5 liter water per dag) en zoek de schaduw op indien mogelijk
  • Let bij de aankoop van je zonnebril op de volledig (100%) uv-bescherming
  • Vergeet niet dat ook de zonnestralen die door het wolkendek komen piepen voor zonnebrand kunnen zorgen. Bescherm je dus ook wanneer het bewolkt is.