basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Het nut van uv-beschermende kleding

Hoe kan kleding je beschermen tegen de zon? Simpel: hoe meer je bedekt, hoe minder je kan verbranden. Een T-shirt met lange mouwen is dus beter dan eentje met korte mouwen. Maar er is meer aan de hand: met uv-beschermende kleding zit je helemaal safe.

TIP 1: Kies donkere kleuren

Voor je je van kop tot teen gaat bedekken om in de zon rond te struinen, leg je best even je garderobe onder de loep. Zo speelt de kleur van het textiel een belangrijke rol: donkere kleuren – met zwart op kop uiteraard – hebben een hogere uv-beschermende waarde dan lichte tinten. 

TIP 2: Kies een grote dichtheid

Ook de dichtheid van het weefsel heeft zo z’n effect. Hoe groter die dichtheid, hoe beter de stof in kwestie tegen de zon beschermt. Kies dus liever synthetische stoffen zoals lycra, acryl en polyester in plaats van katoen of wol wanneer je zonovergoten plekjes opzoekt.

TIP 3: Kies een hoge UPF

Sinds 1996 bestaat er zoiets als de UPF, ofwel de Ultraviolet Protection Factor. Het idee is eenvoudig: elk kledingstuk met een UPF-label is onderworpen aan een hele resem tests om de uv-beschermende waarde te bepalen. Hoe hoger de UPF, hoe beter: zo laat een T-shirt met een UPF van 50 bijvoorbeeld slechts 1/50 van de uv-straling door. Maar doorgaans zit je vanaf UPF 30 wel goed. Veel meer dan afgaan op je gevoel en de eerder uitgelegde basisregels, kan je dus maar beter op de UPF vertrouwen. 

TIP 4: Kies de juiste stof

Alles hangt af van de activiteit en de intensiteit van het gebruik. Een katoenen shirt is amper uv-beschermend en dus niet aan te raden, al kan het nog net voor een terrasje onder de parasol. Wie gaat trekken in de natuur, wandelen op het strand of sporten in de vlakke zon, trekt best één van de volgende stoffen aan:

  • Polyester: stretcht, houdt het lichaam droog omdat het vocht meteen naar buiten wordt geleid, is vrijwel kreukvrij en behoudt z’n kleur.
  • Supplex: voelt aan als katoen maar droogt sneller, ademt beter en is kleurvast.
  • Nylon of polyamide: licht, sterk en stretchy materiaal dat evenwel, net als alle synthetische stoffen, makkelijk geurtjes opneemt. Vaak wassen is dus de boodschap, een antigeurbehandeling is ook een optie.
  • Tencel (beter bekend onder de merknaam lyocell): gemaakt van natuurlijke houtcellulose, even zacht als zijde en even sterk als polyester, thermoregulerend, uitermate vochtabsorberend en sneldrogend.
  • Coolmax: synthetische stof die vocht maximaal afvoert; het zweet verspreidt en verdampt vier keer sneller dan bij katoen.

>> Neem hier een kijkje in ons ruime aanbod uv-beschermende kleding. 

Hoe onderhoud ik mijn uv-beschermende kleding?

  • Wissel zo vaak mogelijk van outfit en laat je kleding regelmatig een dag ‘rusten’, zodat er niet te snel slijtage optreedt.
  • Hang je kleding bij voorkeur in een goed ademende ruimte en zorg voor voldoende plaats tussen de kledingstukken. Niet wegmoffelen in een doos of een schuif vol wintertruien dus!
  • Een T-shirt met print of opschrift was je best binnenstebuiten, delicate kleding gaat idealiter apart in de wasmachine.
  • Was zo koud mogelijk en vermijd de droogkast.

Goed om weten

  • Draag geen opstaande kraag of een iets losser zittende sweater. Zo ben je beter beschermd tegen de zon.
  • Schaf sneldrogende kleding aan. Natte kleren laten aanzienlijk meer zonnestralen door dan droge kleren.
  • Was katoenen shirts drie keer na elkaar. De vezels komen dan iets dichter bij elkaar te zitten, waardoor je – tijdelijk – de UPF van je shirts verhoogt.
  • Koop stretchy kleding in de juiste maat. Als je legging of second skin shirt te hard spant, rek je de stof uit en verlaag je de UPF van je kledingstuk.
  • Draag geen afgebleekte kleding. Een felgeel T-shirt beschermt beter tegen uv-stralen dan een vaalgeel shirt.

Tot slot: investeer in de juiste kleding voor de juiste activiteit. Stoffen zoals jeans en denim mogen dan prima uv-bescherming bieden (hoewel ze officieel geen UPF-waarde hebben), maar een lichtgeweven strandshirt met extra schouderbescherming biedt wel beduidend meer comfort.

Nog meer zonnebescherming

  • Draag een hoed. Hoe breder de rand, hoe beter. Zorg dat zowel oren, nek als voorhoofd voldoende schaduw krijgen.
  • Smeer alle lichaamsdelen die blootgesteld worden aan de zon om de vier uur in met een factor 50 zonnecrème.
  • Drink voldoende (om en bij de 2,5 liter water per dag) en zoek de schaduw op indien mogelijk.
  • Let er bij de aankoop van je zonnebril op dat hij volledige (100%) uv-bescherming biedt.
  • Bescherm je ook wanneer het bewolkt is. Ook de zonnestralen die door het wolkendek komen piepen zorgen voor zonnebrand.

De zon brengt natuurlijk niet alleen gevaren met zich mee.

>> Ontdek hier 10 redenen waarom de zon goed voor je is.