Zo hou je je handen en voeten warm tijdens het skiën

Via je handen en je voeten verlies je in de koude veel lichaamswarmte. Door deze ledematen goed ingepakt te houden en tegelijkertijd zweet te voorkomen hou je het langer vol op de piste. Hoe je dat doet? Wij geven je 10 tips voor warme handen en voeten in de sneeuw.


SOS koude handen op skivakantie

Warme handen voelen niet alleen comfortabeler, maar ze helpen je ook om je wintersportervaring te verbeteren: verkleumde vingers rond je skistokken helpen je minder makkelijk manoeuvreren dan warme vingers die je vrij kan bewegen. Maar hoe hou je je handen op temperatuur?

Wat is warmer: skiwanten of skihandschoenen?

In skiwanten zitten je vingers tegen elkaar aangedrukt, waardoor je handen gemakkelijker opwarmen en ook langer op temperatuur blijven. Skihandschoenen geven je aan de andere kant meer bewegingsruimte. Beiden zijn echter geschikt voor handwarmers (maar in wanten kan je deze gemakkelijker in je palm houden, waardoor je hele hand efficiënt opwarmt).

Welk materiaal houdt je handen warm?

Een goede handschoen bestaat uit ten minste een warme, isolerende binnenlaag en een waterdichte, beschermende bovenlaag. Op die manier hou je de kou langer buiten, worden je handen niet nat van de sneeuw en blijft je eigen lichaamswarmte langer hangen. Krijg je het snel koud? Let dan zeker op de isolerende kenmerken van je handschoen. Primaloft is bijvoorbeeld een stof van speciale microvezels die je warmte extra goed vasthouden.

Hoe gebruik je handwarmers?

Handwarmers zijn kleine zakjes of vormpjes die opwarmen tot wel 50°C dankzij een chemische reactie. Je activeert ze zodra je het zakje openscheurt en de inhoud door elkaar schudt op het moment dat je handen koud zijn geworden. Je steekt ze in je jaszak of je handschoen en geniet nog urenlang van een aangename warmte op je huid. Let op: scheur alleen het buitenste zakje open en laat het binnenste zakje gerust.

Hoe ga je om met zweethanden?

Het kan zijn dat je last krijgt van vochtige handpalmen op het moment dat je net op temperatuur bent gekomen. Op de piste zijn er trucjes om zweterige handen te verhelpen. Je kan bijvoorbeeld een mini-verpakking talkpoeder meenemen. Doe bij vertrek alvast wat talk op je handen voor je ze in je handschoenen steekt. Trek je handschoenen op de piste af en toe uit en wrijf een nieuw dun laagje talk tussen je handen en vingers wanneer dat nodig is. Je kan ook gebruik maken van het sneldrogende effect van antibacteriële gel. Gebruik zo nu en dan een paar druppels op je vochtige handen en wrijf ze over elkaar.

Wat is het nut van onderhandschoenen?

Met onderhandschoenen of handschoenliners creëer je een extra laagje onder je ‘bovenhandschoenen’. Ze zijn gemaakt van een dun materiaal dat isoleert en vocht opneemt, waardoor je minder snel last krijgt van zweet. Eenmaal op temperatuur blijf je dus ook langer warm. Aangeraden voor echte koukleumen!

Hoe hou je je voeten warm tijdens de wintersport?

Opgesloten in je skischoenen of snowboardschoenen is de kans groot dat je voeten minder kunnen bewegen en daardoor sneller afkoelen. Ook voordat je de piste opstapt is de balans tussen zweetvoeten en warme tenen soms moeilijk vast te houden. Hoe zorg je dan dat je onder alle omstandigheden toch nog comfortabele warme voeten hebt?

Wat is het nut van skisokken?

Niet alle wintersokken hebben dezelfde kwaliteiten als skisokken. Met (dikke) wandelsokken blijf je binnen of tijdens een lange wandeling voldoende warm, maar voor skiën en snowboarden zijn skisokken meer geschikt. Skisokken zijn vaak langer, waardoor de natuurlijke lichaamswarmte van je onderbenen vastgehouden wordt – en je voeten dus ook langer warm blijven. Daarnaast isoleren skisokken je voeten op de piste, ademen ze beter (minder vocht dus) en helpen ze ook nog eens tegen blaren en schuurwondjes.

Hoe gebruik je voetwarmers?

Voetwarmers werken op een vergelijkbare manier als handwarmers: je scheurt het buitenste zakje open en schudt de inhoud door elkaar. Door de chemische reactie warmt de inhoud van het zakje langzaam op tot je een mini-kacheltje vasthebt. Leg de voetwarmer in je schoen of laars en geniet van je opwarmertje. Je kan ook kiezen voor inlegzolen waar voetwarmers in verwerkt zitten, voor extra gemakkelijk en comfortabel gebruik.

Hoe voorkom je zweetvoeten?

Eén van de beste manieren om zweetvoeten te voorkomen is door ze, ook op wintersport, ten minste één keer per dag te wassen. Het kan helpen om voor vertrek naar de piste wat speciaal voetentalkpoeder of ontsmettingsalcohol tussen je tenen te wrijven om van de zweetbacteriën af te komen. Let er ook op dat je skilaarzen of snowboardschoenen naast isolering ook een ademende werking hebben. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Hoe vermijd je natte voeten?

Ga bij voorkeur voor skisokken van materialen zoals merinowol, synthetische stoffen of bamboe. Let er daarnaast op dat je skilaarzen of snowboardschoenen niet alleen isoleren, maar ook een ademende werking hebben. Voorkomen is immers beter dan genezen. Neem daarnaast voor de zekerheid een extra paar skisokken of wintersokken mee. Zo kan je altijd een proper paar aantrekken als je sokken onderweg niet meer droog worden.

Welk materiaal houdt je voeten warm?

Met een dikkere skikous of skisok blijf je langer warm. Met het juiste paar skikousen voorkom je daarnaast schuur- en schaafwondjes.  Heb je het erg snel koud? Een huis-, tuin- en keukentip is om een laagje vaseline over je voeten te smeren voor je je skisokken aantrekt. De vaseline isoleert je lichaamswarmte, waardoor je je temperatuur langer vasthoudt.

Laat je verder inspireren

De juiste ski- en snowboardsokken houden je voeten warm, geven je steun en bescherming. Weten welk paar bij jou past? Bekijk onze keuzewijzer voor ski- en snowboardsokken.


Ga je graag extra comfortabel op skivakantie? Met de nieuwe Elan Voyager opvouwbare ski’s heb je meer dan genoeg ruimte over voor je allerwarmste winteroutfits.