Re-Wool: de gerecycleerde wol van Fjällräven

Duurzaamheid is de laatste jaren hét kernwoord in de outdoorwereld, dus het mag niet verbazen dat ook Fjällräven mee op de kar springt. Of beter: op de kar blijft zitten, want het bekende Zweedse merk is één van de gangmakers als het om duurzaamheid gaat. Met Re-Wool, hun eigen label voor gerecycleerde wol, gebruiken ze wol die anders verloren gaat en werken ze intensief mee aan het verkleinen van de afvalberg.

Eeuwenoude traditie in een nieuw jasje

Weggooien? Nee. Recycleren? Ja, graag! En dat kan niet alleen met blikjes en plastic flessen, maar ook met wollen kledij. In de stad Prato, gelegen in het hart van de Italiaanse textielnijverheid, doen ze het al sinds de middeleeuwen. En dat bracht Thomas Håkansson, een van de designers bij Fjällräven, op het idee om samen te werken met een groot familiebedrijf uit Prato een gerecycleerde wol te produceren voor hun eigen collecties: Re-Wool was geboren. En het past helemaal in het verhaal van Fjällräven, dat sinds zijn ontstaan steeds geloofd heeft in de kracht van natuurlijke materialen.

WIST-JE-DATJE: Waarom kiezen voor wol?

 

Wol is niet alleen een natuurlijk product, maar heeft ook heel wat positieve functionele eigenschappen om mee uit te pakken. Zo is wol onder meer:

 

  • ademend en thermoregulerend
  • hernieuwbaar en biologisch afbreekbaar
  • bestand tegen geurtjes en vochtabsorberend
  • duurzaam en toch zacht
  • kreukvrij en elastisch
  • antistatisch en brandwerend

 

Bovendien houdt wol je warm in de winter en fris in de zomer. Te mooi om te verspillen, toch?

 

>> Ontdek hier nog meer technische materialen die je outdoorbeleving naar een hoger niveau tillen.

Wol recycleren, hoe doe je dat?

De eerste stap in het productieproces is het verzamelen van alle wol: restjes van truien, snijafval van kostuums, overschotjes die op de klos blijven zitten … Alles wordt verzameld, gesorteerd op kleur en vervolgens opnieuw geverfd.

Om van oude wol nieuw garen te maken, moeten de vezels uit elkaar getrokken worden. Zo worden ze onvermijdelijk wat korter dan bij onbewerkte wol, dus mengt Fjällräven de gerecycleerde wolvezels met polyamide of onbewerkte wol om de integriteit van Re-Wool te garanderen. Het resultaat is een duurzaam en zacht gemengd garen, met diepere kleuren en een minieme impact op het milieu.

 

>> Of Re-Wool nu alle wolproducten van Fjällräven zal vervangen? Nee, daarvoor is de onevenaarbare sterkte van onbewerkte wol te onmisbaar, bijvoorbeeld in technische baselayers. Maar het aanbod zal zeker blijven groeien, dus hou onze webshop in de gaten!

Onze favorieten uit Re-Wool

Eerst werd Re-Wool alleen gebruikt in shirts en truien, maar ondertussen vind je het ook terug in jassen, vesten, mutsen en zelfs rugzakken van Fjällräven.

Greenland Re-Wool View trui: het grafische patroon op deze zachte, gebreide trui van gerecycleerde wol brengt je in een vingerknip naar het ruige berglandschap van Groenland. Door de toegevoegde polyamide (25%) is de Greenland Re-Wool View trui  bovendien extra stevig en duurzaam.

Greenland Re-Wool jas: laat je niet misleiden door z’n tijdloze snit en zachte voering uit fleece: onder het aaibare imago van deze special edition winterjas schuilt een robuuste topper met verstevigingen in G-1000 Eco. Zo houdt hij je vele winters warm!

Greenland Re-Wool trui: de gebreide ribbels in deze trui geven de Greenland Re-Wool trui niet alleen een klassieke look, ze werken ook extra isolerend omdat ze lucht vasthouden, zelfs bij vochtig weer. Perfect dus om je door de koude wintermaanden te helpen, in de stad én de natuur.

Re-Wool muts: als Koning Winter het kwik genadeloos de dieperik in duwt, zijn je oren en hoofd je dankbaar met deze tijdloze, ribgebreide muts uit gerecycleerde wol en polyamide. Last van opvliegers? Vouw ’m op en stop ’m in je jaszak.

>> Genieten van de natuur doe je bij voorkeur met oog voor duurzaamheid. Hou daarom zeker deze vier ecolabels in de gaten wanneer je je outfit samenstelt.

 

>> Meer (ecologisch) verantwoorde kledij en uitrusting ontdekken bij A.S.Adventure? Deze 13 merken behandelen mens en milieu met liefde en respect.