image link

Shop nu de ronde prijzen >

A.S.Adventure duurzaamheidsrapport 2021
binnen de Yonderland-groep

Wie is Yonderland

A.S.Adventure maakt samen met Juttu deel uit van Yonderland. Deze groep is ontstaan in België toen A.S.Adventure verschillende overnames deed. Zo was er in 2000 de acquisitie van Outdoor and Cycle Concepts in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. In 2007 ging de internationale expansie verder met de overname van Bever in Nederland. De naam was eerst A.S.Adventure Group, maar sinds mei 2021 is Yonderland de nieuwe naam van de internationale groep.

 

Yonderland staat voor een positieve wereld. Eentje waarin we steeds op ontdekking zijn en openstaan voor verwondering. Letterlijk vertaald betekent yonder dan ook ‘ginds, verderop, daarheen’. Yonderland is de grootste Europese outdoor retailorganisatie die consumenten een breed assortiment producten en services biedt voor buitenavonturen, dichtbij huis of in het buitenland. We onderscheiden ons door een kwalitatief productaanbod, een hoog niveau van expertise en de uitstekende service die we aan onze klanten bieden. Dat allemaal in combinatie met een unieke shopping experience, in de winkel én online. We streven ernaar om onze klanten continu te inspireren om buiten te genieten van een gelukkige, gezonde en duurzame levensstijl.



Driving change:
hoe Yonderland mee het verschil maakt

Ondanks al onze inspanningen zijn we ons ook bewust van de impact die we zelf hebben. Sinds jaar en dag proberen we duurzaamheid op alle fronten aan te moedigen, van de producten in ons assortiment tot de transitie naar hernieuwbare energie, recycling en meer samenwerkingen met duurzame merken. Maar 2021 was hét jaar waarin we ons holistisch programma introduceerden, met daarin duidelijke engagementen, doelen en acties. Voor onszelf, leveranciers én klanten.

We willen een positieve impact maken op onze omgeving, onze mensen, klanten en werknemers. Dit vergt moed en vooral een sterke, kritische geest. Als outdoorretailer zijn wij dan ook de link tussen producenten en klanten. We bevinden ons in een unieke positie: enerzijds kunnen we invloed uitoefenen op merken en leveranciers om duurzamer te produceren en het voortouw te nemen. Anderzijds willen we onze consumenten wegwijs maken in hoe ze duurzamer kunnen kopen, hun aankopen beter kunnen onderhouden, en hoe ze kunnen genieten van de ‘outdoors’ op een meer duurzame manier.


Ontdek onze verwezenlijkingen van 2021 in het volledige Yonderland duurzaamheidsrapport

"Het is onze plicht om de impact van al onze activiteiten, onze producten en diensten te kennen en hiervan onze duurzame missie te maken."

 

(Claudia Verswyver, Sustainability Coördinator Retail Concepts)


Onze 4 duurzame focusdomeinen

Yonderland heeft een sterk vijfjarenplan met vooropgestelde targets binnen vier domeinen. Het zijn deze domeinen waar we als retailgroep de grootste impact kunnen maken en die onze constante aandacht vereisen.

1. Meer duurzame producten aanbieden

Van het duurzame assortiment steeds verder uitbreiden, tot ook uitleggen wat deze producten precies zo duurzaam maakt. Daarnaast stimuleren we ook het herstellen en onderhouden van gekochte producten via Care & Repair. Wat écht niet meer bruikbaar is, helpen we te recycleren via onze Recycle Boxes.

2. Klimaatneutraliteit bereiken

Tegen 2025 wil de groep Yonderland graag klimaatneutraal zijn. Zo scharen we ons achter de Paris Agreement en hopen we er mee voor te zorgen dat de klimaatopwarming binnen de perken blijft. Door een analyse van onze ecologische voetafdruk weten we precies waar we nog meer op kunnen (en zullen) inzetten.

3. Afval zoveel mogelijk beperken

Afval recycleren is een eerste stap, maar het beperken is nog beter natuurlijk. Daarom hebben we in 2021 onze verpakkingen voor verzendingen een pak duurzamer gemaakt, zodat er zo min mogelijk 'lucht' vervoerd wordt. Ook zijn we overgeschakeld naar nieuwe partners die de recyclage van afval nog beter aanpakken.

4. Inzetten voor natuurbehoud

Als outdoorretailer zien we het als onze plicht om de Great outdoors te beschermen. Daarin nemen we een voortrekkersrol op. Zo hebben we een aantal initiatieven opgezet: van steun voor lokale organisaties die aan natuurbehoud doen, tot fondsen verzamelen voor herbebossing.

Verwezenlijkingen A.S.Adventure

Enkele highlights van onze verwezenlijkingen met Retail Concepts (A.S.Adventure en Juttu) uit 2021:

"We zetten de duurzaamheid van een product voorop. Ten eerste: Verminder. Koop niet wat je niet nodig hebt. Herstel: herstel spullen waar nog leven in zit. Hergebruik: Deel. Enkel wanneer je al die opties hebt uitgeput, recycleer."

 

(Bea De Beuckelaer, CEO Retail Concepts)

 

 

Benieuwd naar alle cijfers van de Yonderland-groep?

Bekijk het volledige rapport

Hoe kunnen we samen een verschil maken?

Het is een collectieve verantwoordelijkheid om bewuster stil te staan bij hoe we produceren, verdelen en kopen. Niet alleen voor producenten en verdelers, maar ook voor iedereen die bij ons shopt en voor A.S.Adventure zelf als organisatie. En het is ook onze taak om op te roepen voor actie.

Wat kan je als merk of leverancier doen?

•    Start met het creëren van meer duurzame productlijnen
•    Informeer ons over welke producten extra duurzaam zijn
•    Start met het in kaart brengen van je ecologische voetafdruk

Wat kan je als consument doen?

•    Doe je research of laat je informeren over het juiste (en meest kwalitatieve) product
•    Draag zorg voor je spullen
•    Is iets stuk? Probeer het dan liefst eerst te (laten) herstellen
•    Huur eerst, koop later: zo weet je perfect of iets écht bij je past
•    Reis duurzamer naar je volgende bestemming
•    Gooi aangekochte uitrusting die je toch niet meer gebruikt niet weg, maar geef ze door
•    Recycleer je uitrusting bij ons


Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.