De onschatbare waarde van de wintersportsok

Na een paar dagen te hebben doorgebracht in je skischoenen of snowboardboots, zal je al snel merken dat de sleutel tot een comfortabele skivakantie aan je voeten ligt. Of beter: eromheen. Met een paar warme, degelijke skisokken blijf je de hele vakantie lang op goede voet met de piste!

Verschillen met een gewone kous

Een goede technische sok voor skiërs en snowboarders verschilt op een paar punten met een gewone kous. Een goede skisok is stevig, sluit nauw aan op je voeten komt tot net onder je knie. Daarnaast heeft ze verdikkingen op plaatsen waar je voet wat extra steun en comfort kan gebruiken. Op die manier vermijd je dat er drukpijnen en overmatige wrijving ontstaat. Wanneer je hiervoor ouderwetse geitenwollensokken zou gebruiken, kun je je aan heel wat ongemakken verwachten. Van brandwonden op je voet tot schuurwonden op je scheenbenen: het zijn blessures die een dag op de piste bijzonder pijnlijk maken.    

De dikte van je sok bepalen

Ben je een beginnend wintersporter en kies je voor gehuurde boots, draag dan een dikker paar sokken, zoals de Falke SK1. Deze ski- en snowboardschoenen zijn immers niet exact op jouw voet gevormd, waardoor zo’n dikkere sok dienst kan doen als ‘bumper’ en ‘opvuller’.

Zodra je je eigen boots aanschaft, kun je overschakelen naar een dunner paar skikousen. Pro’s verkiezen flinterdunne compressiesokken, die heel nauw aansluiten op de voet en op die manier de bloeddoorstroming verbeteren. Ideaal om vermoeide voeten tegen te gaan!

 

Treed in de voetsporen van topatleten als Elisabeth Görgl en Marcel Hirscher met de Falke Sk5! >>

Zo houd je jouw voeten warm

Sommige mensen hebben sneller last van koude voeten dan anderen. Dit heeft te maken met je bloeddoorstroming – en ja, het klopt dat vrouwen er vaker onder te lijden hebben dan mannen. Niets aan te doen? Jawel, hoor.

  • Zorg ervoor dat je de dag begint met warme, kurkdroge voeten. Zet je boots de hele nacht op een warme plaats of stop verwarmingselementen in je schoenen om zeker te zijn.
  • Kies voor skisokken waarin naast acryl en polyester ook wol verwerkt zit. Opgelet: als je snel last hebt van zweetvoeten, is dit een afrader. Vochtige sokken doen je voeten net sneller afkoelen.
  • Draag nooit twee paar sokken over elkaar! Zo creëer je extra drukpunten en hebben je tenen minder bewegingsvrijheid.
  • Probeer eens te skiën of te snowboarden met een paar verwarmde zooltjes in je boots. Kleine wondertjes voor ijsklompvoeten!
Professionals verkiezen dunne compressiesokken voor een betere doorbloeding

Sokken voor het leven

Laat je niet vangen door de goedkopere, zogenaamde ‘après-ski’-sokken, die eigenlijk niets meer zijn dan wintersokken. Ze zien er misschien hip uit en kunnen wel warm zijn, maar na een dagje op de latten of plank zit je al snel met drukpijnen en schuurwonden op je hielen en schenen. Investeer dus liever in drie of vier sets degelijke kousen, dat volstaat ruimschoots voor een week comfortabel pisteplezier! Na een skivakantie doen skikousen trouwens ook prima dienst als warme wandelsok tijdens een ijzige winterwandeling.

 

Klaar om je voeten te verwennen met de ideale skisok? Slalom eens door ons aanbod!>>