CONTACTEER ONS

Elke dag: 10u - 22u

(behalve op feestdagen)


Dames
Heren
Kids

€ 10 extra korting bij élke aankoop vanaf € 100 met code EXTRA10

Hoe bereid je je voor op wandeltochten op grote hoogte?

Ben jij niet alleen een doorgewinterd avonturier, maar ook een durfal? Dan zijn wandeltochten op grote hoogte misschien iets voor jou. Net zoals bij andere (berg)wandelingen geldt: een goede voorbereiding is alles! Daarom geven we je enkele onontbeerlijke tips om jezelf klaar te stomen voor wandelingen op grote hoogten. 

Begin bij het begin: kies de juiste wandelschoenen

Natuurlijk weet je dat je goede wandelschoenen nodig hebt. Maar welk type trek je nu best aan voor die bergwandeling? Waar moet je precies op letten als je nieuw schoeisel gaat kopen?

Voor bergwandelaars maken we een onderscheid tussen gewone bergschoenen (categorie B) en stugge bergschoenen (categorie C). Categorie B komt vooral van pas bij tochten over gemarkeerde wandelpaden. Dit soort schoenen zijn ideaal voor steile en smalle passages, zolang de route maar zichtbaar is. Categorie C is dan weer de juiste keuze voor de meer ervaren bergwandelaars, die niet terugdeinzen voor wat extra hoogte – ideaal voor jouw toekomstig avontuur dus. Zulke stugge trekkingschoenen zijn geschikt voor ruig terrein waarbij je wandelt met een zware rugzak en eventueel stijgijzers. Twijfel je nog tussen categorie B of C? We helpen je graag kiezen.

Pas je outfit aan in de bergen

Nu is het tijd om de rest van je outfit bergwandelingproof te maken. We raden je aan om zeker een extra paar wandelsokken per wandeldag mee te nemen. Want hoe waterdicht en ademend je schoenen ook zijn, je kousen zullen tijdens je tocht wel eens vochtig worden. Bijvoorbeeld door aanhoudende regen of zweet. Ruil je vochtige kousen dan in voor een droog paar, zo vermijd je wrijving en blaren op je voeten.

 

Voor de kledij zweer je dan weer best bij het drielagensysteem. Nooit meer zweten door de hitte of rillen bij een plotse afkoeling: dankzij dit principe hou je je temperatuur helemaal op peil!

  • De basislaag houdt je steeds lekker droog en zorgt voor aangename warmte. Daarvoor is technisch ondergoed een slimme keuze voor zowel vrouwen als heren. Let vooral op het materiaal van het ondergoed. Wol of synthetische stoffen voeren zweet bijvoorbeeld moeiteloos af. Niet doen: katoen!
  • De tussenlaag bewaart je lichaamswarmte en voert je transpiratie af. Dons, wol of fleece zorgt voor een luchtlaag die je lichaamswarmte vasthoudt. Zorg er wel voor dat deze tussenlaag goed aansluit op je lichaam. Dat bevordert de vochtafdrijving. Anderzijds is een te ruime fleece of donsvoering ook een no go: dan gaat de opgeslagen warmte verloren.
  • De buitenlaag beschermt je tegen regen, wind en sneeuw. Anders gezegd: kies de juiste outdoorjas! Aangewezen is een regenjas, die 100% wind- en waterdicht is. Vergeet deze niet te onderhouden, want zelfs de beste exemplaren verliezen na verloop van tijd hun waterdichte capaciteiten. 

Belangrijke tip: trek niet meer laagjes dan nodig over elkaar aan. Want te veel laagjes kunnen ervoor zorgen dat je zweet niet meer kan ontsnappen. Gevolg: een plakkerige onderlaag. En wanneer de lagen te dicht aansluiten op elkaar, krijg je het waarschijnlijk sneller koud. De tussenlaag houdt je warmte net vast in de lucht tussen je onder- en tussenlaag. Zit er nauwelijks ruimte en dus lucht tussen die laagjes? Dan blijft je warmte ook minder goed bewaard.

Avontuur op grote hoogte onder begeleiding van Outdoorschool

Je staptechnieken verbeteren tijdens een bergwandeldag in de Ardennen voor je aan je grote avontuur begint? Of trek je er liever in groep op uit? In beide gevallen ben je bij Outdoorschool aan het juiste adres. Al bijna 20 jaar brengt deze organisatie mensen in contact met de natuur. Ontdek snel hoe zij je bij je voorbereiding kunnen helpen!

 

Ontdek Outdoorschool >

Kies een rugzak op maat van je bergwandeling

Ben je van plan om je rugzak meerdere dagen mee te dragen tijdens je bergwandeling, inclusief slaapspullen? Of opteer je eerder voor een tocht met bagagevervoer? In het eerste geval heb je een trekkingrugzak nodig. Belangrijk daarbij is dat hij comfortabel op je rug voelt. Daarvoor zorg je door alle verschillende riempjes af te stellen op jouw specifieke lichaamsbouw. Ook slim inpakken verbetert de stabiliteit van je rugzak. Niets is vervelender dan je hele rugzak te moeten uitladen om je regenjas op te duiken bij plotse regen. Een opbergsysteem kan ook helpen om je rugzak efficiënt te organiseren.

 

Is zo'n zware rugzak meesleuren niets voor jou? Zoek dan een wandeltocht met bagagevervoer uit. Zo kan jij met een lichte tourrugzak op pad. Daarin neem je best eten, drinken en trekking essentials zoals een kleine EHBO-kit mee.

 

Tip: of je er nu zwaar- of eerder lichtbeladen op uit trekt, wandelstokken zijn een goede optie om tijdens het wandelen wat extra stabiliteit te bekomen. Zeker als je een zware trekkingrugzak draagt, helpen ze je om je gewrichten te ontlasten.

Vergeet deze praktische zaken niet!

Schoeisel vormt de basis, terwijl de juiste kledij en (slim ingepakte) rugzak je blijvend comfort garanderen. Toch zijn er nog enkele andere elementen waarmee je best rekening houdt. Dit zijn enkele steengoede tips & tricks voor wandelen op een grote hoogte:

  • Drink voldoende water: voor een lange bergwandeling is dagelijks 2 liter water meenemen geen overbodige luxe. Let goed op voor uitdroging, want de ijle lucht op grote hoogte is erg droog. Kies voor een drinksysteem dat je handig bevestigt binnenin je rugzak en neem geregeld een slok via de drinkslang. Zo hoef je niet te stoppen om een drinkfles te pakken. Ook een optie: een waterfilter waarmee je onderweg veilig kunt drinken uit beekjes of meren. Er bestaan zelfs drinksystemen met een geïntegreerde filter!
  • Anticipeer op noodgevallen: een smartphone volstaat niet. Een hoofdlamp komt bijvoorbeeld sowieso van pas, en je hebt ook nog eens je handen vrij. Een fluitje neemt dan weer nauwelijks plaats in beslag en kan ook handig zijn. Je weet maar nooit!
  • Voorkom hoogteziekte: je kan ziek worden als je je te snel naar grote hoogtes (vanaf 2500 tot 3500 meter hoog) verplaatst waar minder zuurstof aanwezig is. Hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en slecht slapen kunnen hierop wijzen. Ook ervaren bergbeklimmers kunnen hier last van krijgen! Ben jij er gevoelig aan? Probeer deze vervelende kwaal te voorkomen met natuurlijke middelen. Denk: Ginkgo biloba, of voeding die rijk is aan antioxidanten (vitamine C)! Vermijd alcohol en, zoals gezegd, drink voldoende water. Neem ook voldoende tijd en rust om je lichaam te laten wennen aan de ijle lucht. Boven 2500 meter stijg je beter niet meer dan 300 tot 500 meter per dag. Heb je er toch last van gekregen? Dan is afdalen de boodschap. Dit werkt altijd én heel direct.
  • Wees voorbereid op alle weersomstandigheden: het weer kan razendsnel omslaan in de bergen. Zorg ervoor dat je telkens een warme fleece of een regenjas bij de hand hebt. Ook een regenhoes is geen overbodige luxe voor je rugzak.

Hopelijk bereik je ongekende hoogten met deze goede voorbereiding! We wensen je alvast veel succes toe.

Je weet nu al met welke outfit en uitrusting je goed voorbereid vertrekt. Maar waar trek je best heen?

Outdoorspecialist Geert Van Speybroek vertelt je alles over de verschillende soorten wandelgebieden en hun beste seizoen.

 

Graag nog wat extra advies om de juiste wandelschoenen te kopen?

Ontdek meteen hoe je het beste paar op maat van je voeten én het type wandeling kiest.