basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Haal meer uit je vakantie

Of je nu het vliegtuig, de auto, de bus of de trein neemt om je vakantiebestemming te bereiken: je zit neer en dat wreekt zich na een paar uur op je lichaam. Daar waar de doorsnee treinrit richting Londen of Parijs nog makkelijk te verteren is, kruipt een vlucht van meer dan vijf uur of meer al gauw in je kleren. Om nog maar te zwijgen van zo’n marathonbusrit naar pakweg Zuid-Spanje.

Gelukkig kun je wel degelijk een aantal voorzorgsmaatregelen treffen om te vermijden dat je al te veel last krijgt van jetlag, vermoeidheid, lage rugpijn, spatadervorming of in het slechtste geval zelfs een trombose.

Voor de reis

Het vermijden van al die ongemakken begint eigenlijk al voor je op reis vertrekt. Een vakantie is doorgaans de beloning die je jezelf en je gezin gunt na een erg vermoeiende periode op het werk. Slim gezien, zou je denken, maar als dat effectief het geval is, is de kans groot dat je uitgerekend tijdens je verlof ziek wordt. Zorg er daarom voor dat de stress al grotendeels van je schouders is gevallen vooraleer je daadwerkelijk op reis vertrekt. Idealiter vertrek je perfect uitgerust op reis. Alleen dan zul je ook echt ten volle van je verlof kunnen genieten.

Tip: Tref tijdig de nodige voorbereidingen en pak je bagage goed op tijd in. Zo geef je onnodige stress geen kans en is het minder waarschijnlijk dat je iets zult vergeten.

Tijdens de reis

Let op je houding en beweeg zo vaak mogelijk! Dat is het beste advies dat we hebben voor reizigers die een lange afstand willen overbruggen in de auto of het vliegtuig. Makkelijker gezegd dan gedaan, denk je misschien, maar toch blijft het een aandachtspunt. Lang in dezelfde houding zitten kan immers leiden tot:

  • spatadervorming
  • trombose
  • een dood gevoel in je zitvlak
  • lage rugpijn

Tips: Mensen die last hebben van oorsuizingen tijdens het vliegen, nemen best een kauwgum of snoepje zodat ze regelmatig moeten slikken. In geval van een verkoudheid, gebruik je best neusdruppels om te voorkomen dat je nog meer last van druk op de oren krijgt.

Belangrijk voor de juiste zithouding zijn dan weer:

  • ontspannen schouders
  • geen gekruiste benen
  • niet doorhangen in je zetel en je onderrug ondersteunen met een kussentje
  • sta in de mate van het mogelijke af en toe eens recht in het vliegtuig
  • ben je met de auto onderweg, las dan geregeld een tussenstop in

Tip: Veel drinken levert je een dubbel voordeel op. Zo ga je niet alleen uitdroging tegen, maar verplicht je jezelf ook om regelmatig te stoppen voor plaspauzes en de benen te strekken op weg naar het sanitair. Hou dus steeds voldoende drank binnen handbereik, eventueel met een drinkfles of isolatiefles.

De alomgevreesde jetlag kun je dan weer tegengaan door:

  • te slapen als je een nachtvlucht hebt, eventueel met behulp van een slaapmasker.
  • wakker te blijven overdag eens je op je bestemming bent
  • te eten wanneer het etenstijd is, ook al heb je nog geen honger
  • te gaan slapen wanneer het bedtijd is, ook al ben je nog niet moe.

Tip: Zet je horloge alvast op de tijd van je bestemming voor je op het vliegtuig stapt. Kwestie van verwarring en misverstanden te vermijden na de landing.

Na de reis

Eens aangekomen kunnen alle remmen meteen losgegooid worden, zou je denken, maar dat is niet helemaal waar. Ga zeker niet meteen met die zware reiskoffers zeulen na een autorit van tien uur. Strek je benen eerst even, drink iets op een terras en ga na een uur of twee de koffer uitladen. Let ook daarbij op een juiste houding.