basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Altijd datzelfde looprondje beu? Doe eens aan trailrunning!

Beu om telkens weer hetzelfde saaie rondje af te malen door het park in de buurt of het nabijgelegen buurtbos? Kies dan voor het avontuur van trailrunning en trek al lopend de ongerepte natuur in.

Overal ter wereld

Trailrunners vind je wereldwijd in de bergen, woestijnen, bossen en heuvels. Zelfs op het strand. Je loopt over smalle kronkelige paadjes. Natuurlijke hindernissen zoals een beek of een rotspartij schrikken je niet af. Trailrunners genieten vooral van de omgeving, maar ook van de eenzaamheid. Jij versus de natuurelementen, daar gaat het om.

Speels karakter

De focus bij trailrunning ligt minder op snelheid, wel op het juiste gevoel en de perfecte beheersing. Omdat elke stap anders is, krijgt het lopen een speels karakter. Dit betekent niet dat je minder moet geconcentreerd zijn. Integendeel!

Extra stevigheid

Door het lopen van trails krijgt je lichaam extra kracht. Zo winnen vooral je enkels aan stevigheid. Door het voortdurend balanceren versterk je ook het bovenlichaam. Omdat je meer loopt op zachtere ondergrondenin plaats van hard asfalt, spaart trailrunning je gewrichten. Daardoor kan je ook langere afstanden aan. Wie op asfalt probleemloos tien kilometer kan lopen, trekt zich ook als trailrunner uit de slag.

Alleen of in groep?

Trailrunning kan je zowel in groep doen als alleen. Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen tempo, waardoor het niet altijd eenvoudig is om samen te blijven. Naast de trainingen kan je deelnemen aan meerdaagse georganiseerde trailruns. Je bagage volgt je dan telkens naar de eerstvolgende aankomst. Daarnaast heb je wedstrijden waarbij de afstanden variëren van 5 tot meer dan 100 kilometer. Alles boven de afstand van een marathon heet een ‘Ultra’.

 

Enkele bekende voorbeelden van trailruns zijn de Marathon du Mont Blanc (42 km) in het laatste weekend van juni. In België is de Trail Hautes Fagnes met start in Xhoffraix (39 km) eind september niet te versmaden.

Niets vergeten?

Bij trailrunning kan je altijd voor verrassingen komen te staan. Je neemt dan ook best een rugzak metdrinksysteem mee. Ook extra mondvoorraad valt aan te raden, zeker als je meer dan twee uur op pad gaat. Wat tenslotte zeker niet mag ontbreken is je mobiele telefoon. Je weet maar nooit …

Welke schoenen?

Als je gaat trailrunnen heb je andere schoenen nodig dan je gewone loopschoenen. Een schoen voor trailrunning biedt meer grip en meer flexibiliteit. Bij voorkeur zijn ze waterdicht. Demping door dikke zolen is dan weer minder nodig. Welke trailschoen je uiteindelijk kiest, hangt sterk af van de ondergrond. Als je veel loopt in modder, zijn bijvoorbeeld schoenen met een noppenprofiel aangewezen.