Sport op skeelers: rolschaatsen en inline skaten voor beginners

Rolschaatsen, skeeleren of skaten, dat is pure nostalgie. Voel de wind in je gezicht en zwier over de paden - alleen wel even op tijd remmen. Vergeten hoe dat werkt? Of wil je geen vervelende spierpijn achteraf? Met onze tips loopt je avontuur op rolletjes. Na een uur heb je trouwens 600 calorieën verbrand, prachtige uitzichten gezien en bakken frisse lucht opgesnoven. De plezantste work-out dus, voor lichaam én geest.

Van kop tot skate in topvorm

Deze spieren train je allemaal met rolschaatsen

o   Armen: draai je bovenlijf en je armen mee met de rest van je lichaam, zoals bij lopen.

o   Benen en billen: door te ‘schaatsen’ train je je bovenbeenspieren, hamstrings, binnenste- en buitenste dijbeenspieren. De bilspieren werken hard mee aan de krachtoefening van je benen.

o   Buik en rug: je traint je rug- en buikspieren vooral door een goede houding en voldoende spanning te houden. Die zijn cruciaal om overeind te blijven.

 

Wist je dat rolschaatsen minder belastend is voor je knieën en enkels, omdat je lichaam minder schokken hoeft op te vangen dan bij lopen bijvoorbeeld?

Rolschaatsen voor beginners

Kan jij niet wachten om aan je rollende avontuur te beginnen? Wij zetten de beste tips voor beginnende skaters nog even voor je op een rijtje. Bereid je goed voor, zo kom je veiliger thuis!

Bereid je thuis voor met rolschaatsoefeningen

Rolschaatsen lijkt misschien gemakkelijk, maar voor wie nog nooit eerder gerold of geskeelerd heeft kan de eerste keer een hele inspanning zijn. Check voor vertrek dus zeker je route en let op de hoogteverschillen. Daarnaast is het belangrijk om thuis alvast een paar oefeningen te doen: zo voorkom je krampen en een vroegtijdige terugkeer.

Met deze oefeningen train je onder andere je balans en je beenspieren:

Herhaal de oefeningen 3x in totaal, en neem 1 minuut per oefening (totaal 21 minuten)

o   Lunges

o   Full plank

o   Balanceer op je rechterbeen

o   Balanceer op je linkerbeen

o   Push-ups

o   Squats


TIP: 20 minuten opwarmen met deze oefeningen is meer dan voldoende. Heb je het liever nog warmer? Dan kan je je hartslag altijd omhoog krijgen door te lopen of jumping jacks te doen.

Hoe rem, val en draai je op rolschaatsen?

Als je voor het eerst (weer) eens wieltjes aan je voeten hebt, is het vaak even wennen aan de bewegingen die je maakt. Het is verstandig om deze manoeuvres alvast te oefenen voor je de openbare weg op gaat – na enige oefening bereik je immers al gauw snelheden van meer dan 15 km per uur.

o   Remmen doe je door snelheid te minderen en gebruik te maken van de ingebouwde rem aan de voor- of achterkant van je rolschaats, skate of skeeler. Tip voor beginners: ga door je knieën en draai je voeten naar elkaar toe, in de vorm van een ‘pizzapunt’. Zo rem je geleidelijk en comfortabel af.

o   Vallen blijft onvermijdelijk, maar je kan het wel op de goede manier doen. Je armen zijn sowieso vooruit gericht om je evenwicht te bewaren, dus de kans is groot dat je voorwaarts valt en je de val vervolgens opvangt met je handen en knieën. Draag daarom altijd pols- en kniebescherming. Probeer achterwaarts vallen te vermijden. Je kan ongelukkig op je hoofd terechtkomen.

o   Draaien en bochten maken begint met een hele grote cirkel. Zoek een plek met genoeg oefenruimte en begin op rustig tempo te skaten. Ben je klaar om een draai of een bocht te maken? Leun met je lichaam in de richting die je op wil gaan.

Weet hoe je veilig rolschaatst over deze ondergronden

In het bos, door het park of over de openbare weg kan je nogal eens te maken krijgen met verschillende ondergronden. Zo manoeuvreer jij je veilig weer naar huis:

o   Grind ga je liever uit de weg, maar is soms onvermijdelijk. Stop, vind je balans en begin te ‘stappen’ naar de overkant, liefst met schuine voeten

o   Tegels of kasseien hoeven geen probleem te vormen als ze plat genoeg zijn. Minder vaart en ‘stap’ af en toe over uitstekende randen heen

o   Asfalt is misschien wel de gemakkelijkste ondergrond om over te skaten. Pas wel op voor gaten!

o   Losse bodems met aarde of zand kunnen je wieltjes snel blokkeren. Ga ze uit de weg of ‘loop’ eromheen

 

Hou altijd je ogen open voor gaten en scheuren in het wegoppervlak: een botbreuk zit in een klein hoekje.


Zo rolschaats je als het donker is

Rolschaatsen in het donker kan zeker, maar zorg wel dat je voldoende zichtbaar bent. Je kan overwegen om een reflectief jasje aan te trekken over je sportkleding. Het is in ieder geval verplicht om in het donker voldoende verlichting te dragen.

De tofste tricks voor beginnende skaters

Coole tricks zijn niet alleen weggelegd voor professionele skaters. Ook beginners komen een heel eind met trucjes als achterwaarts skaten en moonwalken. Bonus: met deze trucjes verbeter je je balans en behendigheid!

o   Achterwaarts skaten: draai je voeten naar elkaar toe in de vorm van een ‘pizzapunt’. Duw op de tenen van je ‘sterke’ voet en til je andere voet lichtjes op. Wissel deze combinatie telkens af, dan rol je vanzelf achterwaarts. 

o   Moonwalk: houd je linkerskate volledig op de grond en til de hiel van je rechterskate op zodat je toestopper de grond raakt. Duw af met je toestopper, laat je linkervoet naar achter rollen. Wissel deze combinatie telkens af en moonwalken maar.

o   Op één been skaten: maak een beetje snelheid en hup, opheffen die voet. Probeer dit een seconde vol te houden. Zodra dit lukt, kan je steeds langer als een flamingo over de straat rollen!

Welke bescherming heb ik nodig?

Gebroken botten kunnen goed helen, maar met hersenschade is dat een stuk moeilijker. Zorg dus zeker dat je altijd een helm draagt, bij voorkeur eentje die geschikt is voor skaten.

 

Met een fietshelm kan je ook gaan rolschaatsen, maar deze bieden vaak minder bescherming voor je achterhoofd dan skatehelmen. Voor de rest van je lichaam bestaan er verschillende beschermers, waaronder voor je polsen, ellebogen en knieën.

Wat is het verschil tussen rolschaatsen, skeelers en skates?

Allemaal brengen ze je van A naar B, maar het verschil zit ‘m in de specifieke functie van ieder model.

o   Rolschaatsen zijn de klassieke snelle schoenen met twee rijen van telkens vier wielen. Ze hebben dezelfde elegante laars als die van een schaats. Rolschaatsen zijn gemakkelijker te besturen dan skates of skeelers

o   Skeelers zijn de 'grondvariant' van de snelschaats. Ze hebben een lange rij grotere wielen en de schoen komt maar tot aan je enkel. Ze worden vooral op pistes gebruikt.

o   Inline skates zijn de skates die je het vaakst in het straatbeeld en in de skateparken ziet. Hun frame is korter en daardoor zijn ze een stuk wendbaarder dan skeelers.

Waar vind je de mooiste routes om te rolschaatsen?

Het grote voordeel aan buiten rolschaatsen in België is dat de paden al ruimschoots zijn geasfalteerd Dankzij de vele vlakke stukken land kan je als rolschaatser op sommige plekken prima een fietsroute volgen. De verharde wegen bieden een egale ondergrond, waardoor je minder snel moe wordt en minder kans hebt om te ‘struikelen’. Pas wel op voor putten!

 

Ben je een beginner? Ga dan voor een kortere route met weinig hoogteverschil, zoals de Kortrijkse 5 km of de 8 km langs Kwaremont (pluspuntje voor een pils-stop). Voor wie al een stuk rolschaatservaring onder de knie heeft is de Brugse polderroute van 26 km een mooie uitdaging. En voor alle die-hards on wheels is de IJzerroute van 30 km door de Diksmuidse natuur zeker aangeraden.  Tip: Las af en toe een pauze in om bij te komen, en neem genoeg water mee!

 

Hou je wel van een uitdaging? We stelden al verschillende lange tochten voor je samen langs de mooiste plekjes van België die eigenlijk bedoel zijn voor de fiets, maar die je ook met rolschaatsen zou kunnen afleggen. Pas de hoogteverschillen wel aan jouw niveau – anders mag je je skeelers halverwege weer uittrekken. Als je langer op pad gaat is het tout court een goed idee om lichte loopschoenen mee te brengen, voor de steilste of vermoeiendste stukjes.


TIP: Reserveer ‘m alvast op je kalender – in september is er jaarlijks een autoloze zondag! Pak een lekkere lunch mee en verken de Belgische tunnels, snelwegen en stadscentra zoals je dat nog nooit gedaan hebt.



Mag je skeeleren op de weg?

Welke verkeersregels er gelden voor jou als rolschaatser hangt af van je snelheid. Als je langzamer of net zo snel gaat als iemand die loopt geld je als een voetganger. Je moet dan op de stoep of in de berm rijden. Zijn die er niet? Pak dan het fietspad, of rij aan de linkerkant van de autoweg.

 

Let op: in het donker of bij mist is verlichting altijd verplicht! Draag – net zoals bij een fiets – altijd wit of geel licht voorop, en rood licht achterop. Neem bijvoorbeeld een hoofdlamp en verbind daar een rood lichtje aan, of bevestig kleine fietslampjes aan je kleding of helm. Zo behoud je je bewegingsvrijheid.

De tofste rolschaatsclubs

Skate of skeeler je liever samen of binnen? Misschien vind je bij één van deze (overdekte) clubs wel jouw nieuwe buddy on wheels voor je nieuwste avontuur:

o   Artistic Wheels Antwerp (Antwerpen)

o   Rampzalig (Gent)

o   Fratelli Team (Mechelen)

o   Rollerclub Tongeren (Tongeren)

o   Brugse Skeelerclub (Brugge)

 

Zit jouw stad of dorp er niet bij? Skate Vlaanderen biedt je een overzicht van alle rolschaatsclubs in Vlaanderen en Brussel.


Hoe onderhoud je je rolschaatsen?

Voor het reguliere onderhoud van je rolschaatsen of skeelers heb je eigenlijk niet zo veel nodig. Zorg voor een schroevendraaier met passende kop, een kuisdoek en een zeepsopje (je kan hier gewoon afwasmiddel voor gebruiken).

 

Door je rolschaats af en toe uit elkaar te halen en de wieltjes zorgvuldig schoon te maken voorkom je piepende geluidjes en de opbouw van vuil en vet. Laat ze bijvoorbeeld even weken om het vuil los te maken. Het is belangrijk om de wieltjes goed af te drogen na de wasbeurt. Vergeet ook niet de ‘schaats’ zelf schoon te maken, vooral bij de schroefgaatjes.

 

Voor het langetermijnsonderhoud is het verstandig om je wieltjes af en toe te checken op scheurtjes en beschadigingen, en ze op tijd te vervangen. Als je wekelijks gaat rolschaatsen, wil je de wieltjes zeker om de 12 tot 18 maanden vervangen. Geef ze af en toe een druppeltje olie (liefst synthetisch, en nooit olijfolie of WD40). Ten slotte mag je ook aan jezelf denken: een goede waterafstotende spray beschermt je voeten tegen elke vochtige val of regenplas. Spuit de spray rond het ‘schoen’-gedeelte van je skates.

Zin in een wedstrijdje?

Voor wie al iets gevorderd is of graag een langetermijnsdoel heeft als motivatie om die skates weer onder te binden: waag je eens aan een wedstrijd! In zowel Vlaanderen en Wallonië kan je competitief kunstrolschaatsen. Of wat dacht je van voetballen op skeelers in Brussel? Voor wie echt de smaak te pakken heeft is de Amerikaanse roller derby in Antwerpen misschien wel iets. Pas op: het gaat hier hard tegen hard!

Laat je verder inspireren

Het staat misschien niet zo cool, maar zonder helm kan je je hoofd lelijk pijn doen bij het rolschaatsen. Wij zetten enkele redenen om een helm te dragen voor je op een rijtje.


Is je outfit flink vuil en zweterig na je rolschaatsavontuur? Goed wassen is de boodschap. Maar let op: sportkleding die je vaak wast, slijt ook sneller. Onze productspecialisten hebben was- en onderhoudstips voor wie nog lang van z'n favoriete outfit wil genieten.


Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.