basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Op wandel met het hele gezin

Op reis met je kroost? Vergeet de klassieke zon-, zee- en strandformule en laat ze proeven van heuse wandeltochten vanuit de camping, de berghut of het hotel. Wedden dat ze de microbe zo te pakken hebben?

En nog een kilometer!

Wandelen met kinderen vergt iets meer voorbereiding, maar met deze tips ga je zonder zorgen op pad.

 

  • Voorzie dubbel zoveel tijd als normaal
    Kinderen zijn fantastische wandelaars zolang er iets te beleven valt. Van zodra ze zich beginnen te vervelen, ben je eraan voor de moeite. Stap dus niet in één rechte lijn vooruit, maar neem onderweg de tijd om veel avonturen te beleven, spelletjes te spelen en dieren te spotten. Schatten zoeken of geocaching valt ook altijd in de smaak.
  • Pas je verwachtingen aan
    Houd rekening met de fysieke mogelijkheden van je kleine reizigers. Vier uur aan één stuk door wandelen is het maximum voor jonge kinderen. Tieners kunnen wel wat meer aan. De leeftijd van het kind is een goede richtlijn voor het aantal kilometer dat een kind kan wandelen. Hebben ze het punt bereikt dat ze ‘echt niet verder kunnen’? Leid hun aandacht dan af met een gesprek over een onderwerp dat hen boeit. Voor je ’t weet ben je weer een kilometer verder zonder gezeur!
  • Betrek je bengels en geef hen voldoende verantwoordelijkheid
    Zo blijven ze geboeid. Laat hen bijvoorbeeld mee de wandeling uitstippelen op een kaart, leer hen een kompas te gebruiken en geef hen een eigen rugzak met wat proviand. Voor kinderen van 4 tot 6 jaar mag het gewicht van hun rugzak maximaal 10 % van het lichaamsgewicht bedragen. Voor tieners is dat 20 %
  • Verlies ze nooit uit het oog
    Kleine wandelaars zijn zo snel als de wind. Zorg dus dat ze niet plots uit je blikveld verdwijnen. Eventueel kun je ze extra beveiligen met een kort wandeltouw dat je strak houdt bij een moeilijk stuk. Plan je eerste wandelingen ook dicht bij huis: je kinderen voelen zich beter op hun gemak in hun vertrouwde omgeving.
  • Trakteer ze regelmatig op een energieboost
    De energiereserves bij kinderen zijn een stuk kleiner dan bij volwassenen. Voorzie dus minimaal 1 à 2 liter drank per kind per dag en wissel hun voorraad water af met een brikje chocolademelk of een fris sapje. Qua voeding houd je best hetzelfde ritme aan als thuis. Het vooruitzicht op een picknick halverwege het traject is altijd een goede motivator.
  • Voorzie de best mogelijke uitrusting
    Denk: lichte, sneldrogende kledij in laagjes en stevige wandelschoenen met een goede zool. Zorg ook zeker voor een zonnehoedje, een zonnebril en een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Een fluitje is handig wanneer je kind te ver voorop gelopen is en door de bomen mama en papa even niet meer ziet.
  • Tot slot...
    Heb geduld, veel geduld!