basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Fjällräven vindt de rugzak opnieuw uit

De klassieker onder de rugzakken sinds 1978 opnieuw uitvinden? Die klus bleek Fjällräven op het lijf geschreven. Meet the Re-Kånken.

De rugzak bestaat uit 11 gerecycleerde PET-flessen en bij de productie ervan brengt hij 67% minder chemicaliën voort en verspilt hij 39% minder energie. Dat is de Re-Kånken ten voeten uit. 

Impact nihil

De originele Kånken rugzak had al weinig tot geen negatieve impact op het milieu. Maar de uitdaging van de Re-Kånken was zo mogelijk nog monumentaler: een voor 95% uit gerecycleerd polyester vervaardigde rugzak uitbrengen die tegelijkertijd fashionable en efficiënt is. Of je hem nu gebruikt om je schoolboeken mee vol te stouwen of om er mee door de straten van Barcelona te trekken, de (Re-) Kånken is de ideale compagnon de route. Een duurzame compagnon, met een maximum aan respect voor elk mogelijk ecologisch aspect.

 

Product developer Neil Fernandez verwoordt het als volgt: “De uitdaging zat hem in een zo laag mogelijke impact op natuur en omgeving te hebben bij de productie van een duurzaam en functioneel product”. 

Zoektocht naar duurzaamheid

“Er bestaat niet zoiets als een handleiding van een zo duurzaam mogelijk product”, luidt het bij Fjällräven. “We moesten een nieuw productieproces creëren en zelf onze weg zoeken om uiteindelijk ons doel te bereiken. Als andere bedrijven hetzelfde willen doen, zouden we een vraag naar spingeverfd garen gemaakt van gerecycleerd plastic kunnen creëren.” En dat zou dan weer in het belang van duurzaamheid in het algemeen zijn.

 

Kijk even mee door de ogen van de designer:

Re-Kånken (Mini) in cijfers

Re-Kånken:

100% polyester – 38 cm hoog – 27 cm breed – 13 cm diep – volume van 16 liter – weegt 395 gram. 89,95 euro. Beschikbaar in 11 kleuren.

 

Re-Kånken Mini:

100% polyester – 29 cm hoog – 20 cm breed – 13 cm diep – volume van 7 liter – weegt 340 gram. 79,95 euro. Beschikbaar in 11 kleuren.

Fjällräven, the beginnings

 

In 1960 ging ene Åke Nordin in zijn kelder in het Zweedse Örnsköldsvik van start met Fjällräven. En wel uit ontevredenheid over het comfort en de functionaliteit van de toenmalige outdoorproducten van toen. Het kon en moest vooral allemaal veel duurzamer voor Nordin. Sindsdien is Fjällräven trouw gebleven aan Nordins waarden en ontwikkelt het tijdloze, functionele en duurzame outdoorproducten. Fjällräven maakt zich sterk ook verantwoordelijk om te gaan met zowel mens als dier en natuur en biedt daarenboven ook nog eens inspiratie voor het buitenleven. Vandaag de dag ontwikkelt Fjällräven niet alleen kwalitatieve rugzakken, maar is het een compleet outdoormerk dat bekendstaat om z’n robuuste outdoorkleding, rugzakken, tenten, slaapzakken en accessoires.