basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Burton goes Bluesign 

Zeggen dat Jake Burton Carpenter zijn leven wijdde aan het snowboarden is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Burton speelde een sleutelrol in de promotie van snowboarden op elk mogelijk vlak, en wordt zelfs gezien als de godfather van het snowboarden. Niet in het minst dankzij de creatie van Burton Snowboards. 

Burton beginnings    

1977. Een schuur in Vermont. Daar begon het verhaal van Burton, tegenwoordig hét grootste snowboardmerk ter wereld. En bij uitbreiding ook van het snowboarden als sport voor iedereen, want daarin vervulde Burton een absolute pioniersrol.

Van in het prille begin gaf Jake Burton Carpenter immers steun aan zowel professionele boarders als de gewone liefhebber, wat de boom inluidde van de snowboardscene. Wat boardlovers ooit stiekem in achtertuintjes beoefenden, werd een volwaardige sport waarvoor ook op de pistes plaats werd gemaakt. 

Meer dan alleen boards   

Die ontwikkeling – samen met een rist innovatieve producten – bleken een motor voor de verdere ontwikkeling van Burton, want het Amerikaanse merk groeide samen met de ontluikende snowboardwereld mee.

Burton houdt het intussen ook al lang niet meer uitsluitend bij snowboards, maar breidde de collectie ook uit naar boots, backpacks, kledij en accessoires. En daarnaast richtte het ook een aantal subbrands op die actief zijn in eigen niches, zoals Anon en Analog.

Better be Bluesign approved  

Omdat innoverende producten bedenken niet voldoende is, heeft Burton sinds kort ook een ‘Bluesign Approved’ label verworven voor een resem producten. Zo is de ‘soft goods’-lijn voor maar liefst 80% ‘Bluesign Aprroved’. “Onze band met de natuur is zo nauw – we zoeken de sneeuw op in de winter en beleven tal van avonturen in de zomer – dat we het ons niet kunnen veroorloven om een al te grote ecologische voetafdruk te genereren”, luidt het bij Burton zelf. En Moeder Natuur zo min mogelijk belasten, dat is exact waar het bij Bluesign om draait. Bluesign maakt immers een erezaak van duurzame oplossingen voor de textielindustrie: van bij de start van de productie tot bij het transport naar de winkels wordt er gezocht naar de meest ecologievriendelijke oplossing. 

Op bezoek bij Burton 

Voel je wel wat voor een rondleiding? Omdat je binnenkort toevallig in Vermont bent of omdat je wel heel erg geïnteresseerd bent in de 40-jarige geschiedenis van Burton? Dat kan geregeld worden. Craig gunt je graag een blik achter de schermen en laat je kennismaken met de Research & Development-site. 

Volg de Burton Tour hier.

 

Meer weten over de producten van Burton? Het volledige aanbod vind je hier.