basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Fietsplezier in de bergen: tips

Je kunt geen Tour de France of Giro bekijken zonder zelf de Mont Ventoux of de Stelvio te willen beklimmen. Een logische redenering, maar hoe bereid je je daar op voor? Welke trainingstips zijn onontbeerlijk, welke kledij is onmisbaar en hoe zit dat met de rest van het materiaal? A.S.Adventure bike expert Yves Tessens legt uit.

Voorbereiding is alles

Een legendarische beklimming op je palmares bijschrijven, klinkt heel erg aanlokkelijk, maar is toch niet aan te raden tenzij je goed getraind bent. Neem dan ook geen onnodige risico’s en zorg ervoor dat je algemene fysieke paraatheid top is alvorens je zo’n uitdaging aangaat. Kilometers in de benen krijgen is de boodschap. En liefst niet door drie weken lang 400 kilometer per week te fietsen, maar wel door maanden op voorhand al de nodige kilometers af te haspelen.

 

Niet alleen jij, maar ook je fiets moet optimaal voorbereid zijn. Bandenspanning, remblokken, versnellingen, het moet allemaal perfect in orde zijn alvorens je je aan een beklimming, en bijgevolg ook afdaling, kunt wagen. Banden die twee weken ingereden zijn, nieuwe remblokjes en een perfect geolied versnellingsapparaat is dan ook de minimum vereiste voor al wie een helse beklimming ambieert.

De juiste fiets

In Vlaanderen fietsland wordt ‘den triple’ wel eens wat meewarig bekeken, maar voor het beklimmen van mythische cols kun je toch maar beter over drie versnellingen vooraan beschikken. Hoe meer mogelijkheden qua versnellingen, hoe comfortabeler je de klim zult ervaren. Vandaar dat steeds meer wieleramateurs zo’n beklimming met hun mountainbike in plaats van racefiets aanvatten. En dat is bepaald geen schande. Integendeel, voor zij die focussen op finishen in plaats van zo snel mogelijk boven geraken is een mountainbike zelfs een erg verstandige optie.

Tip: Hou er rekening mee dat elke extra kilogram die je mee naar boven moet sleuren extra energie zal vreten. In deze geldt dan ook; hoe lichter je fiets en hoe lager je lichaamsgewicht, hoe beter.

Onmisbaar materiaal

Absoluut onmisbaar tijdens zo’n beklimming is voldoende eten en drinken. Eten doe je bij voorkeur voor je honger krijgt en qua drinken reken je toch best op een bidon per gereden uur. Al dat eten en drinken handig opgeborgen krijgen is misschien niet evident, maar met een wielershirt met proviandzakjes, twee drinkbushouders en eventueel een CamelBak kom je al een heel eind.

Tip: Volstaat dat niet qua bergruimte, denk er dan aan dat er ook zakjes bestaan die je aan je fietsframe kunt vastsnoeren en waar je ook nog wel wat energy bars en gels in kwijt kunt.

De perfecte kledij

De algemene regel qua kleding is: kleed je zodanig dat je het in het begin altijd net een tikkeltje te koud hebt. Voorzie evenwel steeds een lichte windstopper of regenjas die je kunt aandoen zodra het te koud of te nat wordt. Zeker voor degenen die een beklimming ambiëren: houd er rekening mee dat het boven op de berg heel warm of heel koud kan zijn en dat je voor de afdaling sowieso best een extra jasje aandoet.

Tip: Tenzij je in de zomer de Mont Ventoux of de Stelvio gaat bedwingen, neem je ook maar best een paar handschoenen mee. Kwestie van te vermijden dat je in de afdaling niet meer kunt remmen omwille van verkleumde handen.