basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

7 veelgestelde vragen over e-bikes    

Vind je een e-bike wel aantrekkelijk, maar tast je nog in het duister over bepaalde aspecten van zo’n elektrische fiets? Of vraag je je af of het überhaupt wel iets voor jou is? De zeven onderstaande vragen en antwoorden maken je gegarandeerd wijzer. 

Ik ben nog fit. Waarom heb ik dat nodig?

Dat de voordelen van een e-bike haast even talrijk als evident zijn, hoeven we onze vaste bezoekers niet meer te vertellen. Er pleiten namelijk heel wat zaken voor de aankoop van een e-bike, zoals deze infographic illustreert.

 

Er zijn heel veel modellen om uit te kiezen. Denk aan stadsfietsen voor elke dag, sportieve hightech modellen, e-mountainbikes en zelfs elektrische steps. Voor je het weet, ben je bezig met het samenstellen van je eigen droomgarage. Een e-bike te veel in huis hebben? Onmogelijk. 

Waar zit de motor?   

De positie van de motor op de e-bike is vrij belangrijk, niet alleen voor de rij-eigenschappen maar ook voor de prijs. Er zijn drie opties:

 

  • Motor in de voornaaf. Dit geeft je het gevoel dat je voortgetrokken wordt. In combinatie met een in de bagagedrager ingewerkte accu zorgt dit voor een perfecte gewichtsverdeling.
  • Motor in de achternaaf. Dit oogt iets sportiever en voelt ook zo aan. Een uitermate geschikte keuze voor degenen die langere toertochten willen doen met hun e-bike.
  • Middenmotor. In dit geval wordt de motor in de trapas verwerkt. Dat heeft als voordeel dat de directe aandrijving voor het kleinste verschil zorgt met een gewone fietservaring. Een erg elegante oplossing die ook voor een perfecte gewichtsverdeling zorgt. Maar het is meteen ook de duurste optie. 

Hoe moet ik die actieradius interpreteren?

Een batterij gaat niet oneindig lang mee voor ze opnieuw aan de lader moet. Daarom wordt bij e-bikes altijd een theoretisch rijbereik vermeld. Meer is hier natuurlijk beter, maar aangezien een accu het duurste onderdeel is van een e-bike, weegt een zwaardere accu ook op de prijs. Dus stelt zich de vraag: waar ligt de ‘sweet spot’ voor jou?

 

Het antwoord is hier volledig afhankelijk van je fietsplannen: korte ritjes naar de winkel haspel je makkelijk af met een lichtere batterij; voor langere toer- of woon-werkritten kies je best voor een groter exemplaar. Calculeer bij je keuze ook steeds wat reserve in: de theoretische actieradius zal altijd hoger uitvallen dan wat je in de praktijk haalt.

 

Er zijn namelijk heel wat factoren die de batterijduur beïnvloeden: de mate van trapondersteuning en je snelheid, maar ook de staat van je banden en accu, je gewicht, de weersomstandigheden en zelfs de ondergrond maken een verschil. Veel stoppen en weer vertrekken kort de batterijduur zelfs gevoelig in.

Wanneer is een helm verplicht?

De grote tweedeling die er in de Belgische wetgeving wordt gemaakt, is die tussen elektrische fietsen die trapondersteuning bieden boven de 25 km/u en degene die dat niet doen. Bij die laatste categorie is een valhelm niet verplicht, bij de eerste categorie zeer zeker wel. Bij de elektrische fietsen met trapondersteuning boven de 25 km/u kom je wettelijk gezien immers in de categorie van de ‘bromfiets klasse B’ terecht.

Er is echter één uitzondering en dat zijn de elektrische fietsen die niet harder gaan dan 25 km/u, maar wel voortbewogen kunnen worden zonder dat je hoeft te trappen. In de verkeerswetgeving behoren die tot de categorie ‘bromfiets klasse A’. Ook zij vereisen dus een goedgekeurde valhelm. 

Hoort daar een verzekering bij?  

Dat hangt af van de manier waarop de verkeerswetgeving een bepaalde fiets klasseert. Bij elektrische fietsen zonder trapondersteuning boven de 25 km/u is een verzekering niet verplicht. Bij alle andere elektrische fietsen – die onder de categorieën ‘bromfiets klasse A’ of ‘bromfiets klasse B’ vallen – is het wel degelijk verplicht om een volwaardige BA-motorrijtuigenverzekering te hebben.

Hoe snel mag ik daarmee rijden?    

Ook dat hangt af van de categorie waarin je e-bike valt. Met een standaard e-bike mag je, net zoals met een gewone fiets, zo snel rijden als de snelheidsregels toelaten. Een e-bike van categorie ‘bromfiets klasse A’ is in principe gelimiteerd tot een maximum van 25 km/u. De elektrische fiets die we in categorie ‘bromfiets klasse B’ onderbrengen is dan weer begrensd tot een maximale snelheid van 45 km/u. Daarnaast moet je natuurlijk ook de gewone snelheidsbeperkingen respecteren, bijvoorbeeld in een zone 30.

Hoeveel kost zo’n e-bike nu?    

Er zijn al e-bikes te vinden voor om en bij de 1.000 euro, maar de echt kwalitatief hoogstaande versies beginnen vanaf 1.500 euro. E-bikes die 2.000 of 3.000 euro kosten zijn dan weer uitgerust met een betere motor en/of grotere accu en vaak voorzien van technologie die de hogere kostprijs rechtvaardigt. Voor de absolute toppers van merken zoals Strömer reken je best op het dubbele van dat bedrag en meer.