basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Yoga en zwemmen, natuurlijke bondgenoten voor geest en lichaam

Wat hebben zwemmers en yogi gemeen? Juist ja, de strakke pakjes. Maar er is nog een link: beide sporten blijken elkaar prima aan te vullen. Kortom, een natuurlijke combinatie voor wie streeft naar een gezonde geest in een gezond lichaam.

Flexibiliteit troef

Sommige yogaposes vragen heel wat flexibiliteit, maar voor een beginner zijn die houdingen soms wat te hoog gegrepen. Tot je gaat zwemmen, want spartelen in het water is de perfecte weg naar een betere flexibiliteit van je schouders. Wel stretch je best voor je het water in duikt, want dat beperkt de kans op blessures.

Een strakke buik

Je hebt het misschien al gemerkt: om je evenwicht te behouden tijdens een plank- of kraanvogelpose, heb je een sterke core nodig. Daaronder verstaan we alle spieren van de schouders tot het bekken. Wanneer je baantjes trekt in het zwembad draaien je buikspieren alvast op volle toeren. Belangrijk is wel om daarbij een goede lichaamshouding aan te houden. Zo train je die spieren maximaal.

Adem in… en uit

Yoga is meer dan alleen bewegen en flexibel zijn. Ook een gecontroleerde ademhaling is essentieel om lastige yogaposes langer aan te houden. Aangezien ook de crawlslag een goede controle van je ademhaling vergt, is dit een prima training voor yogi. Alle begin is moeilijk, maar het loont écht de moeite om dit vol te houden. 

Krachtig onderstel

Als je begint met yoga, dan durven je benen weleens te beven door de constante spanning op je beenspieren. Door je tijdens het zwemmen te concentreren op je beenslag, bouw je de kracht en conditie van je onderlichaam goed op. Gevolg: nooit meer knikkende knieën!

Enkele tips om de top te bereiken:

  • Gebruik trainingsmiddelen
    Schaf een pullbuoy of kickboard aan. Met die trainingshulpjes kun je jouw training volledig concentreren op je schouders of benen.
  • Your core is your master
    Je bovenlichaam heeft een grote invloed op je zwemprestaties. Om de juiste zwemtechniek vol te houden, moet je je buikspieren immers voortdurend opspannen. Zo blijft je hele lichaam in een vloeiende lijn en glij je sneller door het water.
  • Het werk kan even wachten
    Ook wanneer je een drukke agenda hebt, kun je altijd een training inplannen in je dagelijkse routine. Maak tijdens je pauze bijvoorbeeld een korte, maar krachtige wandeli
  • Ontdek je motivatie
    Iedereen wil wel sporten, maar velen doen het niet. Waarom? Inderdaad, de motivatie ontbreekt. Om je aan een sportschema te houden, is een duidelijke persoonlijke motivatie goud waard. Een gezond lichaam kan al een doel op zich zijn, maar wanneer je er even over nadenkt vind je vast nog meer pro’s die je blijven aanzetten tot sporten.