basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

A.S.Adventure neemt werknemer mee naar Peru.

 

Binnen het gamma van A.S.Adventure is Ayacucho meer dan alleen een uitgebreide outdoorcollectie. Achter het merk schuilt een verhaal dat het bedrijf, zijn werknemers en klanten jaarlijks naar de gelijknamige stad en regio in Peru brengt.

Voor het vijfde jaar op rij organiseerde A.S.Adventure een inleefreis naar Ayacucho. Het Belgisch-Nederlands gezelschap telde negen ambassadeurs. Vijf van hen waren Vlamingen: drie vaste medewerkers en twee klanten van A.S.Adventure. De trip van 12 dagen naar de oostelijke flanken van het Andesgebergte is onderdeel van de steun aan partner Solid International, een organisatie met projecten in landbouw en zorg in Ayacucho.

 

Greet Anthoni (36) is media- en pr-verantwoordelijke bij A.S.Adventure. Na vier jaar organiseren achter haar bureau op de hoofdzetel in Hoboken vond ze het tijd om zélf eens mee te gaan. “Het zelf ontdekken maakt een groot verschil uit.”

Solid International, ontstaan vanuit de Belgische ondernemerswereld met kantoor in Mechelen, focust zich sinds 2008 op Ayacucho. A.S.Adventure sprong mee op de kar en lanceerde het gelijknamige merk.

“Het begon kleinschalig met reistassen, maar al snel maakten we een volwaardige lijn onder dezelfde naam. Die evolueerde naar een brede outdoor- en travelcollectie, van fleece en rugzakken tot pantoffels en slaapzakken”, zegt Greet Anthoni.

 

Anno 2014 is Ayacucho voor A.S.Adventure een belangrijke collectie met groeipotentieel. “Elk verkocht product levert fondsen op voor Solid. Daarmee kunnen zij bestaande projecten uitbouwen en nieuwe initiatieven starten. Zo werd in 2011 een breiatelier opgericht. A.S.Adventure laat daar ondertussen mutsen en sjaals produceren. Die plaatselijke productie dient om ons verhaal kracht bij te zetten.”

 

 

Ayacucho-mutsen

Solid stampte in Ayacucho inmiddels zes projecten uit de grond, in de stad en op het platteland. Ze passen binnen de social profit, de non-profit en de profit voor de non-profit, volgens het principe van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Manta is het artisanaal handwerkatelier waar (kans)arme vrouwen en tienermoeders voor export fabriceren. “Voor de wintercollectie 2014 lieten we opnieuw een reeks Ayacucho-mutsen lokaal produceren”, vertelt Greet Anthoni.

 

Avelac is een melkveestal, van het type dat je bij ons ziet maar in de Andes een rariteit is. Wayta produceert rozen in alle kleuren. Plaza More genereert fondsen voor sociale projecten. Dia helpt tienermeisjes in risicosituaties vaardigheden te ontwikkelen om hun welzijn te verbeteren. Seksueel misbruik en interfamiliaal geweld zijn nog steeds een groot probleem in de regio.

 

Renova verkoopt landbouwproducten aan eerlijke prijzen. “Het is een soort lokale Aveve met gratis dienstverlening voor biologische productie, bedrijfsmanagement en gezond wonen”, legt Greet Anthoni uit.

Elk verkocht product van deze collectie levert fondsen op voor Solid International

- Greet Anthoni

Motivatiebrief

Voor de eigen medewerkers toont de inleefreis wat er gebeurt met het geld van de Ayacucho-collectie. De selectie van de ambassadeurs was geen nattevingerwerk. Bij het eigen personeel waren er enkele tientallen kandidaten. Op basis van de motivatiebrief mochten twee medewerkers met Greet mee naar Peru. Ze moesten geen euro investeren en niet eens vakantie opnemen.

 

Bij de klanten waren er 300 kandidaten. Twee van hen kregen groen licht. Ran Dirickx (38) uit Herentals is directrice van een sociaal schoonmaakbedrijf. Wouter Van Hassel (44) uit Merksem is bouwkundig tekenaar. A.S.Adventure betaalde hun reis en het verblijf.

Het gezelschap bezocht alle projecten van Solid. Contacten met locals stonden hoog op de agenda. “In het breiatelier werden we heel gastvrij ontvangen door de 200 vrouwen. Wij willen zeker niet als gulle weldoeners beschouwd worden maar zelf effectief een steentje bijdragen.”

 

Handen uit de mouwen

Hoogtepunt was het verblijf bij een van de vier gastgezinnen. “Ik verbleef twee dagen bij een familie op 3.800 meter hoogte. Ik dacht soms dat ik letterlijk van de aarde ging tuimelen, zo desolaat was het. En ’s nachts was het zo koud dat ik in mijn Ayacucho-tenue heb geslapen”, vertelt Greet Anthoni. Een andere nacht bracht het hele gezelschap samen door in de koeienstal.

Hier en daar staken de ambassadeurs de handen uit de mouwen, onder meer in de rozenkwekerij bij het onderhoud van de bloemen. “Bij het gezin waar ik verbleef, hielp ik een serre bouwen. Anderen installeerden een verbeterde keuken, met een houtvuur met schoorsteen. Voorts leerden we de kindjes hun handen wassen met zeep.”

 

Daarnaast waren er individuele activiteiten met moeders. Judoka Tamara gaf verdedigingslessen, Selma leerde theatertechnieken aan om emoties te uiten. Wouter gaf een kookshop met Gentse waterzooi als eindproduct. Zelf werkte Greet het uitwisselingsproject uit dat ze opzette in de basisschool van haar twee kinderen in Wijnegem. “Het was een win-winsituatie: wij boden hen een blik op de wereld. De A.S.Adventure-gangers kregen een leerrijke ervaring in ruil."

'Geweldige geste van onze werkgever'

 

Wim Vaes (34) uit Schelle is verantwoordelijke op de travelafdeling in de store in Wilrijk. Hij werkt nog maar anderhalf jaar bij A.S.Adventure en zijn eerste sollicitatie was meteen een schot in de roos. Hij schreef geen brief maar een boek.

“Ik vind het geweldig van mijn werkgever, vooral omdat het zo’n mooi initiatief is. Het personeel leert een andere wereld kennen en die mee beleven. Het maakt je alleen maar ruimdenkender.”

Dorine Decat (54) uit Bissegem is verantwoordelijke op de actionafdeling in de store in Harelbeke. “Ik ga nog altijd werken alsof het mijn eigen winkel is”, zegt ze na 9 jaar. In Ayacucho stortte ze zich vooral op het breien met de mama’s. “Super van mijn bazen. Voor mij was het niet minder dan een openbaring.”

 

 Tekst: Paul Gebruers