basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

HR-tips

 

“Leiding geven moet je doen”, weet Freddy Carrette, hr-manager bij A.S.Adventure. “Dan merk je snel dat dé manier van leiding geven niet bestaat. Een medewerker die erg extravert en sociaal is, heeft nood aan meer dan alleen de essentie van wat je hem of haar te zeggen hebt. Zo iemand apprecieert het als je de tijd neemt voor een babbel. Leidinggevenden die hun medewerkers goed kunnen inschatten, hebben altijd een streepje voor.”

 

Rollenspel

Het is om die reden dat alle store managers van A.S.Adventure opgeleid worden over hoe ze hun medewerkers best benaderen. “Maar eerst zorgen we ervoor dat ze zichzelf kunnen inschatten”, zegt Freddy Carrette.

Dat gebeurt aan de hand van een test. Die wijst de store managers op de valkuilen en de troeven van hun persoonlijkheid in combinatie met die van hun medewerkers. “Hoe pak je als dominant persoon een introvert iemand aan? Hoe ga je als analytische geest om met een erg extraverte collega? Die situaties bootsen we na met rollenspelen. Op de werkvloer maakt dat een wereld van verschil”

Leidinggevenden die hun medewerkers goed kunnen inschatten, hebben altijd een streepje voor.

- Freddy Carrette



ElkE dag op de vloer

  • Wacht niet met feedback geven. Doe dit zo snel mogelijk nadat de gebeurtenis plaatsvond waarover je iemand wilt aanspreken.
  • Focus altijd op het probleem, niet op de persoon.
  • Vermijd woorden die een bepaalde stemming kunnen oproepen, zoals: altijd, nooit, slechtste, ...
  • Spreek in de ik-vorm als je feedback geeft. Betrek anderen er niet bij.
  • Geef geen waslijst aan kritieken. Concentreer je op één situatie en ga daar dieper op in.
  • Maak na afloop van het feedbackmoment duidelijke afspraken voor de toekomst.
  • Tot slot: denk eraan dat feedback ook positief mag zijn.